Valóságshow a cégben - avagy kit fognak kiszavazni?
Néhány cégben egy Való Világ típusú valóságshow megy, ahol a "nézők" szerepét a cégvezető, a HR-es és a tulajdonosi kör veszi fel, akik időről időre kiszavaznak játékosokat és időről-időre pedig beszavaznak játékosokat. Néha pedig nem azt a személyt szavazzák ki, akit ki kellene és nem mindig azt a személyt szavazzák be, akit igazán be kellene szavazni, és nagyon valószínűleg nem azok nyernek, akik a legtöbbet teszik a csapatért, hanem akik a legintelligensebben játsszák a munkahelyi valóság show-t.
Tovább növeli a belső feszültségeket és a belső játszmát, ha egy antiszociális személy is van a munkatársak között vagy a vezetésben. Antiszociális személyen nem azt értjük, aki kerüli a társaságot, nehezen illeszkedik be vagy olyan személyt, aki lelombozó a céges bulikon. Nyilván, ezeknek a személyeknek is megvannak a maguk problémái, de nem igazán veszélyesek. Antiszociális személyen olyan személyt értünk, aki az által próbál meg egyre jobb "eredményeket" és egyre nagyobb biztonságot elérni saját maga számára, hogy a körülötte lévők eredményeit, személyiségét nyíltan vagy burkoltan leértékeli. Ha az antiszociális személy nem igazán okos, akkor ezt hamar észreveszik és eltávolítják az okos vezetők és HR-esek, viszont ha intelligens, akkor szinte észrevehetetlen és nagyon sok problémát tud generálni.
Az intelligens (de egyben antiszociális) emberek végtelen számú megoldást ki tudnak eszelni arra, hogy hogyan érjék el azt, hogy egy cég rosszul menjen. Csak a példa kedvéért néhány: lehet, hogy a cég belső szabályait használják arra, hogy megállítsanak olyan terveket vagy projekteket, amik egyébként növekedést okoznának a cégnek. Valószínűleg ők jóban vannak a tulajdonossal vagy ügyvezetővel, de a többi munkatárssal is, akiket egyébként meg elégedetlenségre szítanak és a vezetés ellen hangolnak ezzel. Az is lehet, hogy kimagaslóan jó a teljesítménye (most intelligens antiszociális emberekről beszélünk) viszont biztos, hogy nem fogja elérni, hogy a többiek jóvá váljanak mellette és nagyon valószínű, hogy inkább aláásná vagy megakadályozná az olyan képzéseket, amivel esetleg a többiek is jóvá válhatnának, mivel úgy érzi, hogy ezzel ő hátrányba kerülne, mivel ez veszélyeztetné a biztos pozícióját. Vezetői poszton inkább megszabadulna a kompetens és termelékeny személyzettől, akik esetleg veszélyt jelenthetnének a számára és így inkább olyan személyzetet választ ki, akiket jól tud kontrollálni és felhasználni a saját céljaihoz. Vezetői szinten jellemző lehet rá, hogy felfelé nyal, lefelé tapos. Az intelligens antiszociális személyt nem mutatják ki a tesztek és a legkomolyabb személyzeti szűrőkön is át tud jutni. Gyakran csak a konkrét termelési visszaesés és a nagymértékű felkavarodás mutatja meg azt, hogy van-e ilyen személy a szervezetünkben, de még ekkor sem lehetünk biztosak abban, hogy pontosan ki is az, aki az egész felfordulást vagy visszaesést okozza. A fő különbség a szociális és antiszociális személy között az, hogy míg a szociális személyek próbálnak javítani a saját helyzetükön és a körülöttük lévő személyek helyzetén, addig az antiszociális személy csak a saját helyzetén akar javítani, és ha lehet, akkor inkább rontana a körülötte lévő személyek helyzetén. Tehát akár még "csapatjátékos" is lehet, de mindenképpen úgy rendezné el a dolgokat, hogy az lehetőleg az ő céljait szolgálja csak, tehát felhasználja a csapatot inkább, mint, hogy építse vagy támogassa azt.
Míg az erősen szociális személyek inkább a körülötte élők helyzetén javítana akár még a saját helyzete rovására is. Ez gyakorlatilag a fő oka annak, ahogyan a kontraszelekció kialakulhat.
Az alapvető lépések az ilyen helyzet megelőzéshez:
Természetesen, ha a fentieket megvalósítottuk, akkor nem csak elértük, hogy ne legyenek belső játszmák a cégen belül, hanem egy maximális hatékonysággal működő, jól menedzselhető cégünk is van, ami magas profitot termel és ahová jó érzés bemenni dolgozni, mert a munkatársak és ügyvezetők egy csapat. Igazat megvallva, bármi ennél kevesebb, az nem egy befejezett professzionális szervezetfejlesztési eredmény.
Kómár Zoltán
Comline Budapest Kft.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- 3000 alkalmazottját figyelmezteti a brit bankcég, hogy alulteljesítés miatt elbocsátás vár rájuk 3 hónapja
- Értékelés vagy büntetés? Több tanárnak lehúzták a pontját a bérkeret miatt 5 hónapja
- Hogy kell jól tönkretenni a kolléga hétvégéjét? - avagy a visszajelzés művészete 5 hónapja
- Mi is az a Paradoxon-elmélet, amitől igazán nyerő lehet egy csapat? 6 hónapja
- Itt a tanév vége, pontozással értékelik a pedagógusok egyéni teljesítményét 6 hónapja
- Ne akarj gyorsan túlesni rajta: így tűzz ki teljesítménycélokat 10 hónapja
- IdomSoft: piaci mintára építi a szervezeti kultúráját az állam legnagyobb fejlesztőcége 1 éve
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 1 éve
- Átadták a Jobb vezetők, jobb világ díjakat 1 éve
- Ez dönt igazán sikerről és kudarcról: terítéken a vezetői kultúra 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?