kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Z-generáció számára az álláskeresés egy vásárlási folyamat

A szakirodalom által már több néven elnevezett generáció (R (responsibility), D (digital), csendes, dotcom, 24/7, digitális őslakos, homo globális nemzedék, YouTube, iGeneráció) 1995-2010 között született legidősebb képviselői már jelen vannak a munkaerő piacon, viszont másképp viselkednek, mint az őket megelőző Y-generáció.

Ők az első, a XXI. század globális-digitális korába, információs társadalmába beleszületett nemzedék. Létszámukat tekintve a legkisebbek, ugyanakkor legoktatottabbak és a várható életkoruk is a leghosszabb. Nekik már nem különül el élesen a digitális világ a valóságostól, hanem egyként kezelik azokat.

A közösségi média segítségével, az egész világgal összeköttetésbe kerültek, az információt elsődlegesen innen szerzik. 34 százalékuk barátaikkal folyamatos online összeköttetésben vannak. Az összes média használat ebben a korcsoportban napi átlag 6,4 óra . A megkérdezettek 61 százaléka igényli az azonnal visszajelzést a hét minden napján, napi 24 órában. Az online vásárlásaik 90százalékát a közösségi média befolyásolja . Virtuálisan és/vagy fizikálisan is kipróbálják a terméket, megkeresik a legjobb árat, ugyanez a viselkedés jellemzi az álláskeresésüket is. Számukra ez is csak egy vásárlási folyamat. Ezért kiemelten fontos, hogy az adott szervezetnek, milyen híre van a piacon, a közösségi networknek milyen személyes tapasztalata van a céggel, adott munkával kapcsolatban. Az employee brandig, HR-marketing szakmák jelentősége ezért felértékelődik a jövőben, hiszen a toborzási folyamat már akkor látensen elkezdődik, amikor a jelölt még csak nem is fontolgatja jelentkezését, viszont folyamatosan akaratlanul is információt gyűjt a cégről.

Számukra már az e-mail is elavult

A Z-generáció tagjai rengeteg tartalmat hoznak létre és persze osztanak meg. Kedvelik az emotikonokat, szimbólumokat és képeket. Nem igazán olvasnak, csak 16 százalékuk részesíti előnyben az e-mailes kommunikációt. Egyszerre több csatornán tudnak a virtuális térben létezni. A generáció körében az internetes média használata és hatékonysága megkérdőjelezhetetlen. A rádió és a televízió a háttér médiahasználatba lép át, míg az újságok és magazinok térvesztése kézzelfogható. A Fiatalok Kommunikációjának és Médiahasználatának Vizsgálata tanulmányból kiderül, hogy a telefon egyértelmű dominanciája jellemzi a korcsoport médiahasználatát. A mobiltelefon nem csupán egy eszköz, hanem testük kiterjesztése. Átlagosan több mint 10 applikáció van az okos telefonjukon, 10 százalékuknak több mint 40.

Visszajelzést azonnal!

Amíg régen a jelentkező beadta az önéletrajzát és várt, majd ismét küldött egy e-mailt és várt mire visszajelzést kapott, ma már a felgyorsult világban 24 órán belül választ akarunk kapni mindenre. Arról már nem is beszélve, hogy nem e-mailben, hanem egyre inkább online felületen adjuk be jelentkezésünket. John Campbell – a Social Talent alapítója- szerint a toborzási tevékenység fele világszerte ma már mobileszközön zajlik. Így lehetővé kell tenni, hogy ne csak böngészni tudjanak a mobilon elérhető állások között, hanem akár azonnal jelentkezni is. Az eszközökön kívül a tartalmat is testre kell szabni olyan hívószavakkal, melyre a Z-generáció képviselői igényeikből fakadóan felkapják a fejüket. A korcsoportot az önmegvalósítás jellemzi, olyan munkát, munkahelyet keresnek, ami egybevág ezzel. A munkájuk a hobbijuk is. Ott dolgoznak szívesen, ahol a céges identitás (vagyis brand) egyezik a saját identitás igényeivel. Ezért is nem a pénz lesz a legfőbb motiváló faktor és üzenet Dan Schawbel felmérése szerint. Amerikában a Z-generációt 28 százalékban motiválja a pénz. Ez az adat az Y-generációnál még 43 százalék. A jövőbeni hívószavak így inkább: „kiszámíthatóság”, „előrelépési lehetőség”, ”kreatív munkavégzés”, „magánélettel összeegyeztethető munkavégzés”, ”sportolási lehetőség” A generáció igényeinek megfelelően vizualitásra és nem hosszú szövegekre van szükség a toborzásban. Ehhez a karrier oldalaknak, álláshirdetéseknek is alkalmazkodni kell. Felmérések szerint az átlagos figyelem 8 másodperc. Ez után eldől, hogy marad az oldalon a látogató vagy tovább kattint.

Hanyatlóban a Facebook

A Facebook szerepe, mint a jelenlegi legfőbb közösségi média még nagyon erős, de hanyatlása már elkezdődött az USA-ban. A 13-17 éves korosztály 25 százaléka hagyta el a Facebookot 2014-ben. Ezzel egy időben az Instagramot használó ugyanezen korcsoport száma rohamosan nő. 2012 őszén 12 százalék, 2013 őszén már 23 százalék használja. Ennek oka, hogy nem akarnak ugyanazon a felületen lenni, mint szüleik, így új közösségi oldalakra „menekülnek” úgy, mint Snapchat, Yo, Kik, Instagram, Vine, stb. Ha egy cég nem aktív online, akkor számukra nem is létezik. Ezért a vállalatoknak egy letisztult és hiteles képet kell magukról kialakítani és ezt tükrözni is a toborzásban, hirdetésekben, megnyilatkozásokban, minden létező csatornán.

A kulcs a korosztály-specifikus kommunikáció. Ez legyen érték alapú rövid, de lényegre törő, szórakoztató, globális témákat is felölelő (CSR), folyamatos, interaktív, alázatos és őszinte, valamint vizuális!


Sallai Tamás
HR-szakértő



Források:
Dan Schawbel (millennialbranding.com): Gen Y and Gen Z Global Workplace Expectations Study. http://millennialbranding.com/2014/geny-genz-global-workplace-expectations-study (2014.09.02)
Guld Ádám-Dr. Maksa Gyula-PTE BTK (2013): Fiatalok kommunikációjának és médiahasználatának vizsgálata. Pécs. Tanulmány. p. 15.
Mark Cowan (2014): Generation Z. London. Happen Group Ltd. p. 35.
Guld Ádám-Dr. Maksa Gyula: im. pp. 33-43.
Németh András (2014): Mobil jövőkép In: HVG-HR plusz 2015. pp.26-28.
Dan Schawbel: im.
Sylwan Lane (mashable.com): Beyond Millennials: How to Reach Generation Z.
http://mashable.com/2014/08/20/generation-z-marketing/ (2014.10.20)

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk