Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 11 éve

Zöld iroda - mi a HR feladata?

Arról faggattuk a KÖVET Egyesület Zöld Iroda projektvezetőjét, a legzöldebb nagyvállalatot és a Magyar Telekom HR szakértőjét, hogy mit tehet a HR-es, hogy zöldebbé váljanak a munkahelyek.


Nem a HR foglalkozik a környezetvédelemmel?



Elvileg a humán erőforrás osztály feladatai közé tartozik a vállalati programok szervezése, a társadalmi felelősségvállalás, a dolgozók környezettudatosságra való nevelése, a munkatársak ösztönzése. A HR osztály ugyanis állandó kapcsolatban van az alkalmazottakkal, így javítani tudja azok elkötelezettségét a vállalat társadalmi felelősségével kapcsolatos ügyek iránt. Másrészt az is lényeges, hogy kialakulhat a HR-szakemberek egy új típusa, a környezetvédelmi területre specializálódott "zöldgalléros" HR-menedzser, ugyanis a jövőben az egész világon nagy hangsúly helyeződik ezen területre. A zöld programok kimenetele azonban sok helyen nem a
A KÖVET Egyesület negyedik alkalommal adta át a Zöld Iroda verseny győzteseinek járó díjakat május 18-án. A megmérettetés során 33 szervezet 5400 munkatársa vett részt, és közel 95.000 négyzetméter irodaterület zöldült.
HR támogatásán múlik. A KÖVET Egyesület programjában is elvétve akadt csak HR-es a projekt levezényelői között, inkább PR-es, marketinges, kommunikációs munkatársak, környezetvédelmi menedzserek vettek részt a programok szervezésében. - A nagyobb cégek a HR-rel együttműködve valósítják meg a programokat, a kisebbeknél azonban humán erőforrás részleg sincs - tapasztalja Lontayné Gulyás Mónika, a KÖVET Egyesület Zöld Iroda projektvezetője.


A vezető feladata a dolgozói elkötelezettség növelése



2010 Legzöldebb nagyvállalati irodájánál, a Diageo Business Services Budapestnél minden részleg képviselteti magát a zöld csapatban, a Zöld Iroda program megtervezésében és lebonyolításában azonban a létesítménygazdálkodási csapat vezető szerepet vállalt - mondta portálunknak Bíró Erzsébet, a zöld programok felelőse, szervezője. - A HR szerepe nyilván vállalatról vállalatra változó - folytatja a szakember -, a Diageo-nál valljuk, hogy a munkavállalói elkötelezettség erősítése általános vezetői feladat. A vállalati kapcsolatok csapat és a HR évről évre közösen alakítja ki az erre vonatkozó stratégiát, melynek részét képezi a társadalmi felelősségvállalás és a környezetvédelem is. Ennek megvalósítása pedig - a két említett csapat támogatásával - minden egyes vezetőnk felelőssége - húzza alá Bíró Erzsébet.
- Nagyvállalati kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: Samsung Electronics Magyar Zrt., 2010 Legzöldebb irodája: Diageo Business Services Budapest

- Középvállalati kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: Numil Kft., 2010 Legzöldebb irodája: Központi Elszámolóház és Értéktár (Budapest) Zrt.

- Kisvállalati kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: SOLVEX Környezet- és Vízgazdálkodási Tervező és Kivitelező Kft., 2010 Legzöldebb irodája: Skanska Property Hungary Kft.

- Intézményi, non-profit kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat, 2010 Legzöldebb irodája: Magyar Nemzeti Bank.



Mit tehet a HR-es, hogy zöldebbé váljanak a munkahelyek?



A Diageo munkatársa szerint a legfontosabb és legnehezebb a szemléletváltás. Bíró Erzsébet úgy véli, ahol a szervezeti felépítés engedi, ott a HR feladata a munkavállalók bevonása, érdeklődésének felkeltése gyakorlati tippekkel, közös, gondolatébresztő, játékos beszélgetésekkel, versenyekkel, ezáltal járul hozzá a szükséges szemléletváltáshoz.

A Magyar Telekom HR szakértője szerint a HR feladata beépíteni a környezettudatossági szempontot a teljesítményösztönzők és motivációs tényezők közé. A szakember úgy véli, a humán erőforrás részleg egyéni szinten tud még tenni a zöld szervezetért, mivel ő találkozik a legtöbbet a munkatársakkal, ezért egyfajta "green messenger" szerepet is el tud látni. A HR csapat mindezen túl szervezhet más rendezvényeket is, mint például filmklub, önkéntes munka, valamilyen belső verseny pályázat kiírásával.

A KÖVET munkatársa úgy látja, hogy a HR felelősséggel bír a munkavállalók egészségéért, így az erre irányuló vállalati törekvések megvalósulása nagyban múlik ezen az osztályon. Jó példa erre az irodai masszázs, egészségnapok, de a cafeteria-keretbe beépített sportolási lehetőségek. A Zöld Iroda programnak része az egészséges életmódra való nevelés, a munkahelyi betegségek csökkentése, a tömegközlekedéssel/kerékpárral történő munkába járás, gyümölccsel történő jutalmazás stb. - Ebben a munkában a HR-nek kiemelkedő támogató szerepe van - emelte ki Lontayné Gulyás Mónika. Hiszen a humán erőforrásnak össze kell fognia a kommunikációval a munkavállalók környezettudatosságának növelése és fejlesztése érdekében, amelyet falra kiakasztott üzenetekkel, e-mailekkel, időzített számítógépes jelzésekkel oldanak meg a cégek. Utóbbi interaktív megoldás jóval hatékonyabbnak bizonyult, mint a falon elhelyezett üzenő tábla - mutat rá a projektvezető.


A HR szerepe a társadalmi felelősségvállalásban



A Magyar Telekom HR szakértője kifejtette, cégüknél a fenntarthatóságnak nemcsak környezetvédelmi lába van, hanem gazdasági és társadalmi, amelyből oroszlánrészt vállal a humán erőforrás csapat. - Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez irányú munkánk elismeréseképpen tavasszal Aranyhíd díjat nyertünk, így az Év HR csapata lettünk "A HR szerepe a társadalmi felelősségvállalásban" kategóriában a Vodafone és a CIB Bank mellett - büszkélkedik a HR csapat elismerésével. Az Év HR csapata elismeréssel azokat a HR csapatokat díjazzák, amelyek az adott évben a legtöbbet tették a HR funkció stratégiai szerepe és a vállalati célokhoz való hozzájárulás, azaz a humán hozzáadott érték növelése érdekében.

- A HR csapatban azon dolgozunk, hogy szerethető, élhető és vonzó munkahely legyen a Telekom, amellyel elégedettek a munkatársak és vonzó a munkaerőpiacon. Ezért az esélyegyenlőség elve szerint cselekszünk, figyelünk a család és munkahely egyensúlyára, valamint felelősséget érzünk munkatársaink egészségéért. Az elnyert Aranyhíd díj is megerősít minket abban, hogy társadalomért felelős munkáltatóként kell tovább dolgoznunk - mondta a HR szakértő.


Hogyan lesz egy szervezet zöld?



A környezetvédelmi programok - mutat rá a KÖVET Zöld Iroda verseny projektvezetője - megfelelő infrastruktúra és a munkavállalók környezettudatos szemléletformálása nélkül nehezen valósulnának meg. Jó példa erre a hatékony energiafelhasználás: nyáron egy Celsius fokkal magasabb, illetve télen eggyel alacsonyabb hőmérséklet 6 százalékos energia megtakarítást jelent, ha 1000 fényforrást 1 órával kevesebb ideig használunk, 70 kWh energiát takaríthatunk meg. Ezek nem elhanyagolható megtakarítások - emeli ki Lontayné Gulyás Mónika. A környezetbarát irodák kialakításánál fontos továbbá a szelektív hulladékgyűjtés, az erőforrásokkal való felelős bánásmód (pl. takarékos víz, energia, papír, festékkazetta használat), a környezetkímélő közlekedési módok előnyben részesítése (autó helyett kerékpár/tömegközlekedés, légi közlekedés helyett videokonferencia), a biológiailag lebomló takarítószerek, valamint a hosszú élettartamú eszközök használata (pl. egyszer használatos vagy eldobható eszközök kerülése).

- Ezek nemcsak környezet-, hanem "pénztárcabarát" megoldások is, amely kulcsszó a cégek szemszögéből. Ráadásul a vállalatok a Zöld Iroda program bevezetésével nemcsak környezetükért tesznek, hanem dolgozóikért is azáltal, hogy környezet- és "emberbaráttá", kellemes légkörűvé, ergonómiai szempontból megfelelővé fejlesztik az irodákat - teszi hozzá a KÖVET munkatársa.


Fontos a dolgozók motivációjának szinten tartása



A KÖVET munkatársának sok vállalat számolt be arról, hogy a programot támogató kollégák kezdeti szerény létszáma hirtelen megugrott, a lelkesedés ugyanis emberről emberre terjedt, egymást ösztönözték a munkatársak, amely a program során végig jellemző volt. - Vallom, hogy a környezetvédelem iránti elkötelezettségre való hajlam minden emberben ott van - mondja Lontayné Gulyás Mónika, aki úgy látja, a cégek leleményességén múlik, milyen formában oldják meg a dolgozók ösztönzését, figyelmük szinten tartását. - Olyan érdekességre is volt példa, hogy a versenyző szervezetnél minden kolléga kapott egy-egy fűfej-babát, amely emlékeztette őket arra, hogy miért is küzdenek, és hogy ez egy csapatmunka - meséli a projektvezető. Motiváló eszköz lehet még például egy belső verseny, ahol jutalmazással, kisebb ajándékokkal lehet rábírni a munkatársakat a megfelelő hozzáállásra. Pontosan ezt tette a nagyvállalati kategória nyertese, 2010 Legzöldebb irodája: a Diageo Business Services Budapest is.

- A Diageo, a majd hétszáz fős vállalat, környezet- és emberbarát irodaként ötletességével, hatékony energiafelhasználásával, a kollégák tudatformálására irányuló programsorozatával tűnt ki a többi versenyző közül - árulta el a KÖVET projektvezetője. A Diageo munkatársa szerint az is a cégük mellett szólt, hogy az irodában már korábban elindult a zöld törekvés, nem az alapoktól kezdték felépíteni ezt a szemléletmódot és a már korábban megvalósult ötleteknek, folyamatoknak eredményeit is fel tudták mutatni a verseny során.

- Másrészt a hathetes intenzív, interaktív programsorozat egyedülállónak számít mind felépítését, mind tartalmát tekintve. A közös gondolkodás, beszélgetés volt a cél, nem egy prezentáció levetítése - emelte ki Bíró Erzsébet. Minden program során apró, környezettudatos ajándékokat kaptak a versenyzők, valamint több versenyt is szerveztek, hiszen játszani és nyerni mindenki szeret. - A számítógépek, monitorok munkaidő utáni kikapcsolására ösztönözzük a kollégákat, olyan módon, hogy kora reggel az irodát körbejárva egy apró csokoládét hagyunk azok asztalán, akik mind a gépüket, mind a monitorukat kikapcsolták. Utána a nap folyamán emeletekre bontva küldjük ki a statisztikát, és tapasztalatunk szerint a kollégák egymást is ösztönzik ezek után a gépek kikapcsolására - osztott meg egy példát portálunkkal a projektvezető.

Lontayné Gulyás Mónika is úgy látja, ahhoz, hogy egy szervezet "zölddé" váljon, fontos a munkatársak bevonása, tudatosítani kell bennük, hogy miért küzdenek. - Egészen más a projekt fogadtatása, ha a kollégák magukénak érzik a programot és átérzik annak jelentőségét, mint abban az esetben, ha csak felülről kapnak megtakarításra irányuló utasításokat - húzza alá a projektvezető.


Vezetői elkötelezettség nélkül nincs zöld iroda



A Zöld Iroda projektvezetője szerint nem lehet elégszer elmondani, milyen sok múlik a vezetői elkötelezettségen. Hiszen egy alkalmazott hiába szeretne környezet- és energiabarát módon dolgozni, ha azt az egész szervezetet érintő központi rendelkezések - vagy azok hiánya - nem teszik lehetővé - nyomatékosítja Lontayné Gulyás Mónika. Az is sokat nyom a latban, ha a vezér nemcsak kiad egy rendeletet, hanem beáll a dolgozók közé is, és részt vesz a programokban, példát mutat, például kerékpárral jár be munkahelyére.


Van, ahol kérészéletű a projekt



A KÖVET projektvezetője szerint ez a két és fél hónap egyaránt elegendő apró és jelentősebb lépések bevezetésére. A program azonban sajnos nem teszi lehetővé, hogy figyelemmel kísérjék, vajon tovább élnek-e a környezetbarát intézkedések a Zöld Iroda verseny után is, vagy csupán átmeneti intézkedések voltak. Természetesen számos olyan cégről tudnak, ahol megtartották a jó gyakorlatokat és azok a mai napig működnek, így történt a Diageonál is. - Ez az időszak nem egyszeri volt, hanem egy jelentős mérföldkő - nyomatékosítja a cég projektvezetője. A vállalat a jövőben is folytatni kívánja a zöld tevékenységet, ahogyan a kampány előtt is, figyelemfelkeltő akciókkal, illetve tudatébresztő, interaktív előadásokkal.

  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Íme, a Mesterek Mestere Díj 2020-as nyertesei!

A szakmai zsűri döntése alapján Katona Attila a Burkol-Art szakembere nyerte a Mesterek Mestere Díjat 2020-ban. A közönségdíj nyertese Poroszkai... Teljes cikk

Ezért vonzza a Z generációt a számviteli és pénzügyi pálya

A magyar fiatal munkavállalók a rugalmasság és a vállalati fenntartható működés alapján választanak - derül ki egy friss kutatásból, melyben... Teljes cikk

Átadták a Steller Mária Védőnői Díjakat

A védőnői hivatás és az egyéni életpályák elismeréseként tizenkilenc megyéből egy-egy és a fővárosól két védőnő kapta a 2020-ban... Teljes cikk