Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 10 éve

Zöld iroda - mi a HR feladata?

Arról faggattuk a KÖVET Egyesület Zöld Iroda projektvezetőjét, a legzöldebb nagyvállalatot és a Magyar Telekom HR szakértőjét, hogy mit tehet a HR-es, hogy zöldebbé váljanak a munkahelyek.

Nem a HR foglalkozik a környezetvédelemmel?

Elvileg a humán erőforrás osztály feladatai közé tartozik a vállalati programok szervezése, a társadalmi felelősségvállalás, a dolgozók környezettudatosságra való nevelése, a munkatársak ösztönzése. A HR osztály ugyanis állandó kapcsolatban van az alkalmazottakkal, így javítani tudja azok elkötelezettségét a vállalat társadalmi felelősségével kapcsolatos ügyek iránt. Másrészt az is lényeges, hogy kialakulhat a HR-szakemberek egy új típusa, a környezetvédelmi területre specializálódott "zöldgalléros" HR-menedzser, ugyanis a jövőben az egész világon nagy hangsúly helyeződik ezen területre. A zöld programok kimenetele azonban sok helyen nem a
A KÖVET Egyesület negyedik alkalommal adta át a Zöld Iroda verseny győzteseinek járó díjakat május 18-án. A megmérettetés során 33 szervezet 5400 munkatársa vett részt, és közel 95.000 négyzetméter irodaterület zöldült.
HR támogatásán múlik. A KÖVET Egyesület programjában is elvétve akadt csak HR-es a projekt levezényelői között, inkább PR-es, marketinges, kommunikációs munkatársak, környezetvédelmi menedzserek vettek részt a programok szervezésében. - A nagyobb cégek a HR-rel együttműködve valósítják meg a programokat, a kisebbeknél azonban humán erőforrás részleg sincs - tapasztalja Lontayné Gulyás Mónika, a KÖVET Egyesület Zöld Iroda projektvezetője.

A vezető feladata a dolgozói elkötelezettség növelése

2010 Legzöldebb nagyvállalati irodájánál, a Diageo Business Services Budapestnél minden részleg képviselteti magát a zöld csapatban, a Zöld Iroda program megtervezésében és lebonyolításában azonban a létesítménygazdálkodási csapat vezető szerepet vállalt - mondta portálunknak Bíró Erzsébet, a zöld programok felelőse, szervezője. - A HR szerepe nyilván vállalatról vállalatra változó - folytatja a szakember -, a Diageo-nál valljuk, hogy a munkavállalói elkötelezettség erősítése általános vezetői feladat. A vállalati kapcsolatok csapat és a HR évről évre közösen alakítja ki az erre vonatkozó stratégiát, melynek részét képezi a társadalmi felelősségvállalás és a környezetvédelem is. Ennek megvalósítása pedig - a két említett csapat támogatásával - minden egyes vezetőnk felelőssége - húzza alá Bíró Erzsébet.
- Nagyvállalati kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: Samsung Electronics Magyar Zrt., 2010 Legzöldebb irodája: Diageo Business Services Budapest

- Középvállalati kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: Numil Kft., 2010 Legzöldebb irodája: Központi Elszámolóház és Értéktár (Budapest) Zrt.

- Kisvállalati kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: SOLVEX Környezet- és Vízgazdálkodási Tervező és Kivitelező Kft., 2010 Legzöldebb irodája: Skanska Property Hungary Kft.

- Intézményi, non-profit kategória: 2010 Legtöbbet Zöldült irodája: Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat, 2010 Legzöldebb irodája: Magyar Nemzeti Bank.


Mit tehet a HR-es, hogy zöldebbé váljanak a munkahelyek?

A Diageo munkatársa szerint a legfontosabb és legnehezebb a szemléletváltás. Bíró Erzsébet úgy véli, ahol a szervezeti felépítés engedi, ott a HR feladata a munkavállalók bevonása, érdeklődésének felkeltése gyakorlati tippekkel, közös, gondolatébresztő, játékos beszélgetésekkel, versenyekkel, ezáltal járul hozzá a szükséges szemléletváltáshoz.

A Magyar Telekom HR szakértője szerint a HR feladata beépíteni a környezettudatossági szempontot a teljesítményösztönzők és motivációs tényezők közé. A szakember úgy véli, a humán erőforrás részleg egyéni szinten tud még tenni a zöld szervezetért, mivel ő találkozik a legtöbbet a munkatársakkal, ezért egyfajta "green messenger" szerepet is el tud látni. A HR csapat mindezen túl szervezhet más rendezvényeket is, mint például filmklub, önkéntes munka, valamilyen belső verseny pályázat kiírásával.

A KÖVET munkatársa úgy látja, hogy a HR felelősséggel bír a munkavállalók egészségéért, így az erre irányuló vállalati törekvések megvalósulása nagyban múlik ezen az osztályon. Jó példa erre az irodai masszázs, egészségnapok, de a cafeteria-keretbe beépített sportolási lehetőségek. A Zöld Iroda programnak része az egészséges életmódra való nevelés, a munkahelyi betegségek csökkentése, a tömegközlekedéssel/kerékpárral történő munkába járás, gyümölccsel történő jutalmazás stb. - Ebben a munkában a HR-nek kiemelkedő támogató szerepe van - emelte ki Lontayné Gulyás Mónika. Hiszen a humán erőforrásnak össze kell fognia a kommunikációval a munkavállalók környezettudatosságának növelése és fejlesztése érdekében, amelyet falra kiakasztott üzenetekkel, e-mailekkel, időzített számítógépes jelzésekkel oldanak meg a cégek. Utóbbi interaktív megoldás jóval hatékonyabbnak bizonyult, mint a falon elhelyezett üzenő tábla - mutat rá a projektvezető.

A HR szerepe a társadalmi felelősségvállalásban

A Magyar Telekom HR szakértője kifejtette, cégüknél a fenntarthatóságnak nemcsak környezetvédelmi lába van, hanem gazdasági és társadalmi, amelyből oroszlánrészt vállal a humán erőforrás csapat. - Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez irányú munkánk elismeréseképpen tavasszal Aranyhíd díjat nyertünk, így az Év HR csapata lettünk "A HR szerepe a társadalmi felelősségvállalásban" kategóriában a Vodafone és a CIB Bank mellett - büszkélkedik a HR csapat elismerésével. Az Év HR csapata elismeréssel azokat a HR csapatokat díjazzák, amelyek az adott évben a legtöbbet tették a HR funkció stratégiai szerepe és a vállalati célokhoz való hozzájárulás, azaz a humán hozzáadott érték növelése érdekében.

- A HR csapatban azon dolgozunk, hogy szerethető, élhető és vonzó munkahely legyen a Telekom, amellyel elégedettek a munkatársak és vonzó a munkaerőpiacon. Ezért az esélyegyenlőség elve szerint cselekszünk, figyelünk a család és munkahely egyensúlyára, valamint felelősséget érzünk munkatársaink egészségéért. Az elnyert Aranyhíd díj is megerősít minket abban, hogy társadalomért felelős munkáltatóként kell tovább dolgoznunk - mondta a HR szakértő.

Hogyan lesz egy szervezet zöld?

A környezetvédelmi programok - mutat rá a KÖVET Zöld Iroda verseny projektvezetője - megfelelő infrastruktúra és a munkavállalók környezettudatos szemléletformálása nélkül nehezen valósulnának meg. Jó példa erre a hatékony energiafelhasználás: nyáron egy Celsius fokkal magasabb, illetve télen eggyel alacsonyabb hőmérséklet 6 százalékos energia megtakarítást jelent, ha 1000 fényforrást 1 órával kevesebb ideig használunk, 70 kWh energiát takaríthatunk meg. Ezek nem elhanyagolható megtakarítások - emeli ki Lontayné Gulyás Mónika. A környezetbarát irodák kialakításánál fontos továbbá a szelektív hulladékgyűjtés, az erőforrásokkal való felelős bánásmód (pl. takarékos víz, energia, papír, festékkazetta használat), a környezetkímélő közlekedési módok előnyben részesítése (autó helyett kerékpár/tömegközlekedés, légi közlekedés helyett videokonferencia), a biológiailag lebomló takarítószerek, valamint a hosszú élettartamú eszközök használata (pl. egyszer használatos vagy eldobható eszközök kerülése).

- Ezek nemcsak környezet-, hanem "pénztárcabarát" megoldások is, amely kulcsszó a cégek szemszögéből. Ráadásul a vállalatok a Zöld Iroda program bevezetésével nemcsak környezetükért tesznek, hanem dolgozóikért is azáltal, hogy környezet- és "emberbaráttá", kellemes légkörűvé, ergonómiai szempontból megfelelővé fejlesztik az irodákat - teszi hozzá a KÖVET munkatársa.

Fontos a dolgozók motivációjának szinten tartása

A KÖVET munkatársának sok vállalat számolt be arról, hogy a programot támogató kollégák kezdeti szerény létszáma hirtelen megugrott, a lelkesedés ugyanis emberről emberre terjedt, egymást ösztönözték a munkatársak, amely a program során végig jellemző volt. - Vallom, hogy a környezetvédelem iránti elkötelezettségre való hajlam minden emberben ott van - mondja Lontayné Gulyás Mónika, aki úgy látja, a cégek leleményességén múlik, milyen formában oldják meg a dolgozók ösztönzését, figyelmük szinten tartását. - Olyan érdekességre is volt példa, hogy a versenyző szervezetnél minden kolléga kapott egy-egy fűfej-babát, amely emlékeztette őket arra, hogy miért is küzdenek, és hogy ez egy csapatmunka - meséli a projektvezető. Motiváló eszköz lehet még például egy belső verseny, ahol jutalmazással, kisebb ajándékokkal lehet rábírni a munkatársakat a megfelelő hozzáállásra. Pontosan ezt tette a nagyvállalati kategória nyertese, 2010 Legzöldebb irodája: a Diageo Business Services Budapest is.

- A Diageo, a majd hétszáz fős vállalat, környezet- és emberbarát irodaként ötletességével, hatékony energiafelhasználásával, a kollégák tudatformálására irányuló programsorozatával tűnt ki a többi versenyző közül - árulta el a KÖVET projektvezetője. A Diageo munkatársa szerint az is a cégük mellett szólt, hogy az irodában már korábban elindult a zöld törekvés, nem az alapoktól kezdték felépíteni ezt a szemléletmódot és a már korábban megvalósult ötleteknek, folyamatoknak eredményeit is fel tudták mutatni a verseny során.

- Másrészt a hathetes intenzív, interaktív programsorozat egyedülállónak számít mind felépítését, mind tartalmát tekintve. A közös gondolkodás, beszélgetés volt a cél, nem egy prezentáció levetítése - emelte ki Bíró Erzsébet. Minden program során apró, környezettudatos ajándékokat kaptak a versenyzők, valamint több versenyt is szerveztek, hiszen játszani és nyerni mindenki szeret. - A számítógépek, monitorok munkaidő utáni kikapcsolására ösztönözzük a kollégákat, olyan módon, hogy kora reggel az irodát körbejárva egy apró csokoládét hagyunk azok asztalán, akik mind a gépüket, mind a monitorukat kikapcsolták. Utána a nap folyamán emeletekre bontva küldjük ki a statisztikát, és tapasztalatunk szerint a kollégák egymást is ösztönzik ezek után a gépek kikapcsolására - osztott meg egy példát portálunkkal a projektvezető.

Lontayné Gulyás Mónika is úgy látja, ahhoz, hogy egy szervezet "zölddé" váljon, fontos a munkatársak bevonása, tudatosítani kell bennük, hogy miért küzdenek. - Egészen más a projekt fogadtatása, ha a kollégák magukénak érzik a programot és átérzik annak jelentőségét, mint abban az esetben, ha csak felülről kapnak megtakarításra irányuló utasításokat - húzza alá a projektvezető.

Vezetői elkötelezettség nélkül nincs zöld iroda

A Zöld Iroda projektvezetője szerint nem lehet elégszer elmondani, milyen sok múlik a vezetői elkötelezettségen. Hiszen egy alkalmazott hiába szeretne környezet- és energiabarát módon dolgozni, ha azt az egész szervezetet érintő központi rendelkezések - vagy azok hiánya - nem teszik lehetővé - nyomatékosítja Lontayné Gulyás Mónika. Az is sokat nyom a latban, ha a vezér nemcsak kiad egy rendeletet, hanem beáll a dolgozók közé is, és részt vesz a programokban, példát mutat, például kerékpárral jár be munkahelyére.

Van, ahol kérészéletű a projekt

A KÖVET projektvezetője szerint ez a két és fél hónap egyaránt elegendő apró és jelentősebb lépések bevezetésére. A program azonban sajnos nem teszi lehetővé, hogy figyelemmel kísérjék, vajon tovább élnek-e a környezetbarát intézkedések a Zöld Iroda verseny után is, vagy csupán átmeneti intézkedések voltak. Természetesen számos olyan cégről tudnak, ahol megtartották a jó gyakorlatokat és azok a mai napig működnek, így történt a Diageonál is. - Ez az időszak nem egyszeri volt, hanem egy jelentős mérföldkő - nyomatékosítja a cég projektvezetője. A vállalat a jövőben is folytatni kívánja a zöld tevékenységet, ahogyan a kampány előtt is, figyelemfelkeltő akciókkal, illetve tudatébresztő, interaktív előadásokkal.

  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter