Mikor és miért hatékony az e-learning?
A javuló termelékenységnek és hatékonyságnak, a versenyképes szervezetek kialakításának, az innovációs képesség növelésének is a folyamatos tanulás és információszerzés az alapja. A gazdasági élet felgyorsulása miatt az információ és tudás amortizálódásának ideje csökkent, a speciális és "up-to-date" szaktudás iránti igény viszont nőtt.
Mi is az e-learning? Milyen múltra tekint vissza?
Tág értelemben az e-learning olyan tanulási módszer, amely eszköz által segített, egyéni igényekhez szabott és folyamatos oktatói jelenlét nélkül zajlik. Ebben az értelmezésében tehát nem feltétlenül Web alapú képzésről van szó. Az ilyen típusú, vagyis önálló és valamilyen segédeszköz által irányított tanulás ősatyja Agostino Ramelli tervezőmérnök 1588-ban megjelent felolvasógépe volt. A később kifejlesztett "tanulógépre" pedig elsőként Halycon Skinner fogadtatott el szabadalmat 1866-ban, ezt követően, pedig 1936-ig majd 700 szabadalmat nyújtottak be "tudás- vagy feladatgépezetekre" ("Übungsmaschienen"). A tanulási folyamatot elsőként 1959-ben Crowder individualizálta, azáltal, hogy tanulóprogramja segítségével az egyéni hibákon alapuló osztott tananyagot felkínáló programot alkotott. Az első, egyéni tanulásra fókuszáló szervezet 1971-ben jött létre az Egyesült Államokban, az NSF (National Science Foundation), melynek célja az idő alapú, számítógéppel kontrollált interaktív képzés fejlesztése volt, továbbá a logikailag programozott automatikus oktatás működésének elősegítése.
A mai értelemben használt "e-learning" az 1990-es évek közepétől indult fejlődésnek. Az információs technológiáknak köszönhetően a napjainkban használt kifejezés olyannyira összefonódik az Internet-használattal, hogy gyakran Web alapú tanulásként emlegetik. A kilencvenes évek óta, pedig olyan fogalmakat keltett életre, mint a "notebook-egyetem" vagy "iskola a hálón". Ugyan egyre inkább terjedőben vannak az Interneten alapuló, "e-learning"-gel támogatott iskolai képzések, jelenleg mégis inkább tekinthető a hagyományos oktatási formák kiegészítőjének mintsem helyettesítő képzési formájának.
E-learning típusok
1. típus: Egyirányú információáramlás
Az e-learningnek ez a fajtája teljes egészében kivitelezhető internet hozzáférés nélkül, mivel minden információ hozzáférhető CD-ROM-on, videokazettán, hangkazettán melyek lejátszása, illetve nyomon követése jelenti magát a tanulási folyamatot.
E típus előnye a rugalmasságában rejlik, hiszen bárhol, bármikor lehetőség van a tanulásra, elegendő egy PC, videó vagy lejátszó. Ez lehetővé teszi, hogy ezt a fajta e-learninget ott és akkor használjuk, akár internet nélkül alapvető multimédia-eszközökkel, amikor és ahol szükség van egy bizonyos kompetencia elsajátítására. Hátránya, hogy a tanuló nem tud segítséget kérni, ha elakad, a fejlesztési folyamatban csak mint információ "vevő és befogadó" van jelen.
2. Személyes kapcsolat nélküli, de kommunikációt lehetővé tevő e-learning
Ebben az esetben már lehetőség van a kommunikációra az oktatóval és a többi felhasználóval egyaránt e-mailen keresztül, virtuális classroomokban, chat szobákban, vagy virtuális egyetemeken. Ezt a típust olyan képzési folyamat esetében is felhasználhatjuk, ahol fontos a párbeszéd és a visszacsatolás. A szervezetek olyan helyzetekben használhatják, amikor időbeni és térbeli rugalmasságra van szükség, például az Európai Unió egyik tagállamában képviseletet kíván létrehozni, és ilyen formában kívánják az új szervezeti egység dolgozóit betanítani.
3. típus: E-learning személyes kapcsolattal
A hagyományos tanár-tanuló kapcsolatot ötvözi ez egyéni, számítógéppel támogatott tanulással. Az egyénnek lehetősége van arra, hogy egyedül ossza be idejét és sajátítsa el az adott anyagrészt, ugyanakkor meghatározott időközönként személyesen is konzultáljon az adott téma szakértőjével. Az infrastrukturális és utazási költségek így lecsökkennek, egy-két találkozásra korlátozódik a személyes kapcsolat, mely beiktatásával mégis csökken az önálló tanulásban rejlő félreértés veszélye. Ebbe a típusba sorolhatók az olyan tanulóközösségek, tanuló platformok, amelyek alapvető kommunikációs fóruma az internet.
Az e-learning tanulási illetve tanítási módszertana:
Attól függően, hogyan kapcsolódnak egymáshoz az e-learning során oktatott anyagok háromféle módszert különböztetünk meg az e-learning tanítási módszertanában (forrás: Terry Anderson és Fathi Elloumi: Theory of Oline Learning, Athabasca University 2004):
Az e-learning előnyei
Az e-learning legnagyobb előnye rugalmasságában rejlik, mivel a tanuló időtől és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül, saját tanulási igényeire tud fókuszálni. A családi és munkahelyi kötelezettségek és a tanulmányi feladatok jól összeegyeztethetőkké válnak.
Szervezeti szinten az e-learning által elért költséghatékonyságot sem szabad figyelmen kívül hagyni. Az informatikai módszereknek köszönhetően az egyszeri beruházással kifejlesztett tréninganyagokat akár a szervezet minden dolgozója használhatja. Az oktatást pedig annyiszor tudja megismételni, ahányszor az egyéni igényeihez szükséges, szemben a tantermi tréninggel. A tréningen használt videofelvétel vagy akár egy "on-line" tréninganyag annyiszor játszható le, ahányszor azt a résztvevő igényli.
Miért és mikor ne használjuk az e-learning módszert?
Az elektronikus oktatás legnagyobb hátránya a személyes kommunikáció hiányában rejlik. Az e-learninget ért legnagyobb kritika, hogy az elmélet és tapasztalatszerzés együttese hiányzik az ilyen típusú tanulásból. (Peters, R.S. : The Philosophy of Education, 1973.) Az izoláció és a tanulók fizikai elkülönülése miatt az ilyen képzésből a szociális aktivitás hiányzik, nincs lehetőség arra sem, hogy az oktató esetleg karizmatikus személyiségével magával ragadja és motiválja, további témákban való elmélyülésre ösztönözze hallgatóit.
Az e-learning történetét, előnyeit és buktatóit áttekintve legoptimálisabb megoldás, ha a klasszikus tantermi oktatást és a web alapú, kommunikációs eszközök által támogatott elektronikus tanulást vegyítjük egymással. Az egyéni és csoportos igényeknek megfelelően alkalmazzuk hol az egyiket, hol a másikat.
Hasznos linkek e-learning témában:
http://www.e-learning.lap.hu
http://www.merlot.org/home.com
http://www.kovacs.com
http://www.e-journals.org
Mohácsi Györgyi, HR Portal
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- Önéletrajzminta: Machine Learning Engineer (Gépi tanulási mérnök) 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- A tudásmunkások 60%-a szerint az AI-ügynökök megbízhatatlanok 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?