A munkavédelem szereplői - A munkáltató kötelessége

A munkavédelem egy háromszereplős történet, ahol a munkáltatóknak, a munkavállalóknak és az államnak meghatározott feladatok ellátásával kell biztosítaniuk a biztonságos munkavégzés feltételeit, hogy sem erkölcsileg, sem egészségügyileg ne hátráltathassa semmi az eredményes és tisztességes munkát.

A munkáltató kötelessége

A munkáltató feladatai közé tartozik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek a megvalósítása (nem elfelejtve a munkavállalók felelősségét sem), valamint a megvalósítás módjának a meghatározása (természetesen még a jogszabályok és a szabványok keretein belül). A munkáltató felelőssége tehát abban rejlik, hogy megteremtse azokat a személyi és tárgyi feltételeket, amelyekkel az alkalmazott képes ellátni feladatait. A munkavégzésre vonatkozó szabályok meghatározásakor figyelembe kell vennie, hogy végrehajtásuk megfelelő védelemben részesítse úgy a munkaterületen tartózkodókat (vevők, partnerek), mint az alkalmazottakat. A munkaeszközök kialakítását úgy kell megtervezni, hogy lehetőség szerint ne adjon esélyt a nem szervezett munkavégzés keretében történő használat során a balesetre, egészségkárosodásra.

A munkáltató köteles az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosítása céljából:

- a munkát úgy megszervezni, hogy a munkavállaló munkaviszonyból eredő jogait gyakorolni, kötelezettségeit teljesíteni tudja,
- a szükséges utasításokat a kellő időben a munkavállalónak megadni (felkészülhessen rá, illetőleg értelmezni tudja),
- rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakövetelményeknek megfelelő munkakörülmények állnak-e rendelkezésre, az alkalmazottak ismerik a rájuk vonatkozó szabályokat és betartják-e azokat,
- megfelelő munkaeszközöket rendelkezésre bocsátani,
- új technológiák bevezetése előtt időben informálni a munkavállalókat (illetve munkavédelmi képviselőiket),
- a tudomására jutó rendellenességeket, bejelentéseket azonnal kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az érdekelteket értesíteni és közvetlen veszély esetén a munkavégzést beszüntetni,
- a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések esetén a rendelkezések alapján eljárni,
- a védőeszközök rendeltetésszerű használhatóságát, védőképességét, a kielégítő higiéniás állapotát, a szükséges tisztítását, karbantartását (javítását), pótlását megoldani,
- írásban lefektetni az egyéni védőeszközök juttatásának belső rendjét (ez a feladat munkabiztonsági szaktevékenységnek minősül),
- a munkavégzéshez szükséges munkavédelmi oktatást megtartani.


Munkavédelmi személyzet, egészségügyi szolgálat

A munkáltató köteles a veszélyességi osztályhoz és a munkavállalók létszámához igazodóan a rendeletben megjelölt időtartamra munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező személyt foglalkoztatni; továbbá foglalkozás-egészségügyi szolgálatot működtetni, vagy annak szolgáltatásait igénybe venni. Ilyen például a munkaköri alkalmassági vizsgálat, az egészségügyi veszélyeztető kockázatok feltárása, a védekezés módjának meghatározásában való közreműködés, az ártalmak megelőzésére vonatkozó intézkedések, valamint az elsősegélynyújtás. A foglalkozás-egészségügyi szolgálatokat az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) illetékes szervei szakmai szempontok alapján irányítják. Végezetül a munkáltató nem feledkezhet el arról, hogy tájékoztassa a munkavállalókat és a munkavédelmi képviselőt (bizottságot) a cég munkavédelmi feladatait irányító személyről.