A teljesítményértékelés céljai

A teljesítmény-értékelés nagy általánosságban az alkalmazottak teljesítményének javítását, képességeik mind teljesebb kibontakozását célozza, de természetesen konkrét szervezeti célok eléréséhez is hozzájárulhat:

- egyéni képzési igények rendszerezett értékelése
- az egyéni erőfeszítés ösztönzése és jutalmazása
- az alkalmazott helyzetének (erős és gyenge pontjainak), fejlődésének megítélése és ismertetése
- információk szolgáltatása az alkalmazottak adottságairól, potenciáljáról, a munkaerő-tervezés számára
- információk biztosítása az előléptetési célokhoz és az utódlási tervekhez, a munkaköri leírások és a munkacélok rendszeres áttekintése, felülvizsgálata
- a vállalati kultúra kialakítása, illetve átörökítése
- megfelelés a jogszabályoknak


A célok jellegük szerint két csoportra oszthatók, értékelő és fejlesztő célokra:

Értékelő célok kitűzése akkor történik, amikor a dolgozók valós teljesítménye alapján kívánjuk meghatározni a bérkifizetéseket, a képzési lehetőségeket, az előléptetéseket, a lefokozásokat, valamint az esetleges elbocsátásokat. Ehhez pontosan kell megfogalmaznunk a teljesítménykritériumokat (mérhetőség megteremtése, normák kialakítása stb.), amik alapján végül rangsorolhatjuk a munkatársakat. Fontos, hogy mindig határidőhöz kössük az értékelést, legyen esélyük az alkalmazottaknak felkészülni rá, hogy még idejében javíthassanak pozíciójukon.

Fejlesztő célok esetén a munkatársak az előzőhöz képest szinte tét nélkül hibázhatnak, hiszen - rövidtávon legalábbis - korántsem jár lefokozásszerű következményekkel. Alkalmazása során kizárólag a jó teljesítményt veszik figyelembe, mivel úgy vélik, a jó teljesítményre adott pozitív válasz csak még jobb teljesítményt szül. A hibákat természetesen nem nézik el, a gyengeségeket (és az erősségeket) mindig azonosítják, s azok tudatosításával lehetőséget teremtenek az egyéni fejlődésre.
A dolgozók itt ugyanis sosem egymással, hanem önmagukkal versenyeznek, mindenkor saját teljesítményüket kell túlszárnyalniuk, illetve a későbbiekben elérniük. Ehhez elengedhetetlen, hogy az értékelő és az értékelt között nyílt és őszinte kapcsolat alakuljon ki, ahol a dolgozó mindvégig érezheti a segítő szándékot.