A teljesítményértékelés fajtái
Mit értékeljünk? Az értékelési rendszer kialakításakor a legfontosabb, amit tisztáznunk kell, hogy mit értékeljünk, mit tekintsünk teljesítménynek, illetve milyen szempontok alapján ítéljük meg az adott teljesítményt jó teljesítménynek.
Bizonyos munkaköröknél azonban nem ragadhatók meg oly könnyen az eredmények, ekkor a cél eléréséhez szükséges magatartásformákat, tevékenységeket, illetve azok előfordulásának arányát érdemes értékelni.
Ahhoz viszont, hogy az elvártaknak megfelelően viselkedjen a munkatárs, meghatározott képességekkel, habitussal kell bírnia, (pl. lelkesedés, intelligencia), így a személyiségjegyek értékelésével megítélhetjük kompetenciakészletét, munkához való hozzáállását.
A munkakörök összetettsége folytán a fenti értékelési kritériumok önmagukban ritkán adnak tökéletes képet az alkalmazottak teljesítményéről, ezért általában a három teljesítmény-dimenzió ötvözésével próbálnak eredményre jutni.
Ki legyen az értékelő?
Az értékelőnek lehetőleg olyan személynek kell lennie, aki a legjobban képes rálátni az alkalmazott tevékenységére, magatartására, s nemcsak eredményeiben, hanem folyamatában is tisztában van a teljesítményével. Ez a mindentudó személy általában a közvetlen felettes szokott lenni, azonban számos további megoldás közül választhatunk: lehet önértékelés gyanánt maga az alkalmazott, de véleményezheti a szervezeten kívüli partner, vagy akár a munkatárssal kapcsolatban álló ügyfél is.
Az értékelő megválasztása meglehetősen komplex feladat, hiszen függ az értékelés céljától, az értékelés kritériumának típusától, valamint az értékelt egyéni tulajdonságaitól.