kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Melyek a legnépszerűbb céges autók? - itt a lista

Vége a Ford Focus uralmának, mára “a” céges autó a Skoda Octavia. Sorozatunkat autómárkákkal folytatjuk. Kiderül, melyek a kedvelt közép- és felsővezetői autók, mit rendelnek a német hátterű cégek flottájukba, miért nem ideális a Toyota egy sokat utazó területi képviselőnek és kiknek lehet jó választás a 100% elektromos autó.

Skoda Octavia-
images

“Háromszor törték fel a céges Ford Focusomat az utóbbi években, egyszer a laptopomat is elvitték a csomagtartóból. A piti tolvajok fejében az van, hogy a Focusokban jó eséllyel lapulnak informatikai kütyük, mert úgyis céges autók.” Ezt a néhány mondatot egy multinál dolgozó informatikus mondta és jelzi, hogy még a tolvajokig is leszivárgott, hogy “a” céges autó Magyarországon a Ford Focus.

Értékesítők, területi képviselők: Skoda Octavia

Igaz is volt ez vagy húsz éven keresztül, aztán az utóbbi években trendváltás történt. A Focus helyét átvette a Skoda Octavia. Mostanság már ez a területi képviselők, az értékesítők és az alsóbb vezetői szinteken dolgozók vállalati autója. Mindez kitűnik az autópaci statisztikákat készítő Datahouse Kft. összesítéséből is. 2020-ban a legkelendőbb márka jogi személyek vásárlásánál 4430 darabjával az Octavia. 

Mi lehet a Skoda előretörésének az oka? Keresztes-Nagy Gergely, a Flottaman Zrt. vezérigazgatója szerint vállalati autóbeszerzéseknél szempont, milyen feltételekkel adnak rá garanciát, mennyi az autó kötelező szervizigénye, milyen a meghibásodási arány és az értéktartás. Ezekben a paraméterekben a Skoda jól vizsgázik, például 4 év vagy 200 000 kilométer a garanciája, ami igazodik egy területi képviselő évi 40-50 000 km-es autózásához, szervizeltetni pedig 30 000 kilométerenként kell. 

A Datahouse statisztikája szerint az élbolyban található még a Suzuki és a Fiat is, ám szakértőnk figyelmeztet, itt adminisztrációs döntések állnak a háttérben. Csak az első forgalomba helyezés történik nálunk, az autók nagy része valójában más országokban fut.

Céges flották népszerű darabja a Toyota Corolla, amelyből közel négyezer talált gazdára tavaly. A japán gyártó egyik versenyelőnye, hogy nagyok a készletei, azonnal szállítanak, míg a versenytársaknál a koronavírus-járvány alatt akadozott az ellátás. Toyotát egyébként olyan munkavállalóknak érdemes adni, akik nem mennek túl sokat, ugyanis 15 000 kilométerenként kötelező a szerviz. A garancia 3 év 100 000 km-ig, ami egy területi képviselőnek két év alatt összejöhet. A hibrid Corolla egyébként Magyarországon orvosok, orvoslátogatók, kutatóorvosok körében különösen népszerű márka.

Toyota Corolla hybrid: elegáns autó orvoslátogatóknak (forrás: Toyota)

A Dacia Duster 2736 autóval ugyancsak kedvelt vállalati autónak számít elsősorban nem vezetői szinteken. Az egykori első számú céges kocsimárka, a Ford Focus 1631 autóval kicsit hátrébb csúszott, és ebből magas az export arány. Nagyon feljött rá a dél-koreai KIA a Ceed modelljével (1577) és a VW Golf új modellje is kapós (1426). A trendeket nézve Keresztes-Nagy Gergely szerint a KIA az utóbbi évek egyik nyertese és a Fordtól vehetett el piacot. “A Ceed területi képviselői és középvezetői autó. Aki 20-30 000 km-t autózik egy évben, neki a 7 év és 150 000 kilométer a garancia miatt nagyon megéri. Ráadásul az új modell az előző generációhoz képest nagyobb is lett.” 

Nagyon feljött a KIA Seed (forrás: KIA)

Az utóbbi tíz év egyik vesztese az Opel, amelynek csökkent a presztízse és ár-érték arányban sem annyira nyerő. Pedig a kétezres évek elején az Astra és a Vectra kedvelt és jól futó autók voltak előbbieket értékesítők, utóbbiakat vezetők használták. Aztán 2011-től az Astra és az Insignia modellek nem sikerültek fényesen, mára egyik modell sincs a top 15-ben és a flottakezelők állományában is kevés található.

A legtöbbet újonnan forgalomba helyezett céges autók 2020-ban (Forrás Datahouse) *-gal jelölve: magas exportarány

Autó neve Darabszám
Skoda Octavia 4430
Suzuki Vitara * 4363
Fiat 500 * 4021
Toyota Corolla 3789
Suzuki SX4 * 2750
Dacia Duster 2736
Ford New Puma * 1969
Toyota RAV4 1870
Ford Focus 1631
KIA Seed 1577
Volkswagen Golf 1426
Volkswagen Passat 1248
Renault Clio 1209
Skoda Superb 1081
Skoda Scala 1019
Opel Corsa   907

 

Vezetői szinteken: a magyar tulajdonos szeret fölélőni

Melyek a kedvelt vezetői márkák? Itt már a beszerzési darabszámok kevéssé orientálnak, mivel kevesebb a vezetői pozíció is. Keresztes-Nagy Gergely szerint a beszerzések függnek a cégnagyságtól és a tulajdonosi háttértől. A nagy, nemzetközi cégeknél szigorú előírások vannak, óvatosabban rendelnek, a szabadidős autókat kizárják és kerülik a hivalkodást. Ezzel szemben a jól menő magyar cégek tulajdonosai előszeretettel vesznek látványos és drága autókat. Multis vezetői autó például a VW Passat, a Skoda Superb, Mercedesből az E osztály, a hibrid Toyota Camry az ötös BMW. Itt a Ford Mondeo és az Opel Insignia (korábban Vectra) veszített piacot. Magyar cégek vezetői, tulajdonosai szeretnek villogni Audi Q7 vagy Q8-assal, BMW X5-tel, X7-tel. A jól menő ügyvédek kedvenc márkái a Volvo és a Jaguar. 

Audi Q7: Jól menő magyar cégek ügyvezetői körében népszerű

A 100% elektromos autó még itt is ritkaság. Csak annak éri meg, aki 50-60 kilométer hatósugárnál többet nem autózik egy nap, kertes házban él, ahol saját töltőt ki lehet építeni. Keresztes-Nagy Gergely hozzáteszi, hogy a mostanában megjelenő nagyobb hatótávolságú elektromos autók (KIA E-Niro, Hyundai KONA, VW ID.3) már nem igényelnek akkora kompromisszumot, de az áruk még magasabb, mint egy hasonló méretű és tudású belső égésű modellé. A flottakezelő cég vezetője szerint aki egyszer beleül egy ilyen autóba és nem mozog sokat, ők jellemzően nem akarnak visszaülni se benzinesbe, se dízelesbe.

Forrás: Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara, Bérezési tanulmány 2019

Számít az is, hogy melyik országban van a cég központja. Francia vállalatok patrióták, leányvállalataik többnyire csak francia autókat rendelhetnek. Az amerikaiak praktikusabbak, már japán autót is kérnek. A németek is az ár-érték arányt nézik, ám azért a saját márkáikhoz húz a szívük. A többnyire német hátterű cégeket tömörítő Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara tagjai között végzett 2019-es felmérés szerint nem vezetői szinten a Skoda vezet (VW Csoport) 39%-kal, a Ford és a Volkswagen előtt. Vezető beosztásúaknál a leggyakoribb céges flottában a VW (30%), második a Skoda (26%), harmadik az Opel (8%). Ügyvezetőknél az Audi vezet (24%), a Volvo (20%) és a BMW (19%) előtt. A beszerzési értékhatár ügyvezetői autóknál 18,7 millió, vezetőknél 8,7, nem vezetőknél 4,9 millió forint volt 2019-ben. 

Forgalomba helyezések üzemanyag szerint (%) (Forrás Datahouse)
Év Benzin Dízel Hibrid 100% elektromos
2015   57   42   1   0
2016   62   36   2   0
2017   64   32   3   1
2018   71   24   5   1
2019   73   20   7   1
2020   49   22   27   2

 

A nyitóképen a 2020-ban legtöbbet rendelt vállalati autó, a Skoda Octavia

Sorozatunk korábbi cikkei:

1. Miért inkább tartós bérlet? - így válasszon céges autót
2. Cégautó mint juttatás - mire figyeljünk, hogy igazán motiváló legyen?
3. Céges autó: vásárlás vagy lízing?
4. Céges autó: adózás
 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk