Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 hónapja

Céges autó: biztosítás

A céges autókat flottában üzemeltetni biztosítás szempontjából számos előnnyel jár, sok esetben anyagival is, de adminisztratív szempontból biztosan. Ugyanis a céges használat, pláne ha nem egy-két-három, hanem több tíz vagy százas nagyságrendről beszélünk, logisztikai szempontból komoly kihívást jelent. Ezekre a kihívásokra Szalay Csaba, a Polipins Renomia Biztosítási Alkusz ügyfélkapcsolati vezetője hívta fel a figyelmet.

images

Azt mindannyian tudjuk, aki rendelkezik vagy rendelkezett saját autóval, hogy a biztosítási évforduló időpontja fontos dátum, ahogy az azt megelőző – 30 nappal - esetleges felmondás ideje, illetve a biztosítási díj befizetésének határideje is. Néha még ezt sem feltétlenül könnyű észben tartani, így nem meglepő, hogy céges autóflotta esetén, mondjuk 30 autóval, ha külön-külön évfordulókkal, különböző biztosítóknál megkötött szerződésekkel rendelkezik mekkora adminisztratív kihívást jelent. Az esetleges káresetek intézéséről akkor még nem is beszéltünk. Ha azonban mindez flottában, esetleg alkuszon keresztül történik, akkor csomagként kezelve a biztosított autók évfordulója egyszerre van, csak egyszer kell megversenyeztetni a biztosítókat az éves díjszámítás érdekében és csak egy számla érkezik az összes autóra egy negyedévben vagy egy évben, amivel egyszerűbbé válik az élet.

Kötelező biztosítás - KGFB

Lehet, hogy nem tűnik különös kihívásnak a feladat, azonban Szalay Csaba arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel Magyarországon egyedülálló módon szigorú az autók kötelező felelősségbiztosítás, amit törvény szabályoz, ha valaki nem fizeti  be időben a biztosítási díjat és a szerződést törli a biztosító társaság, akkor ez könnyen jelenthet egy közúti ellenőrzésnél kellemetlenséget, bírságot, ami önmagában is sok bosszúságot okozhat, nem beszélve az ilyenkor nem ritkán tetemes fedezetlenségi díjról. Ahhoz, hogy KGFB-t flottában lehessen kötni öt autó szükséges. Szalay Csaba azt is megemlítette, hogy ezért is érdemes, akár kevesebb autó esetén is például flottakezelő cégtől történő tartós bérlettel élni, mert így akár két autóra is megkaphatja a bérlő a jobb, de mindenképpen könnyebben kezelhető biztosítási ajánlatot, amivel amúgy két autóval egyénileg nem élhetne.

Casco

A Casco esetén érdemes tudni, hogy tulajdonképpen vagyonbiztosításról van ebben az esetben szó, és a magunknak okozott károkra  nyújt fedezetet. Ezeknek a biztosításoknak mindig van önrésze, ugyanis az autó használójának kötelezettsége a kárenyhítés, kármegelőzés vagyis, hogy az autó használata során a lehető legnagyobb gondossággal járjon el. Az önrész erre „motivál”. A biztosító pedig figyelemmel követi a káreseményeket, amelyet aztán a díjazás is követhet a következő évbeken. A Renomia ügyfélkapcsolati vezetője megjegyezte, rendkívül fontos a kárkerülő magatartás, mert a baj ennek ellenére is megesik és a nagy kárhányadot produkáló gépjármű flották biztosítási díjai nagyon meg tudnak emelkedni, bizonyos esetekben az elhelyezésük is csak igen magas díjon lehetséges már.

Flottaszolgáltatásban ebből a szempontból is jobb az egyensúly, mert különböző kockázati csoportok egyaránt szerepelnek benne. Így a kárhányad (vagyis az egy év alatt kifizetett biztosítási díj és az ezzel szembenálló kárkifizetés összegének aránya) is általában kedvezőbb, de mindenképpen befolyásolható. A flottakezelőkkel való együttműködésben mindig van lehetőség a kármegelőzési eljárások kidolgozására, a bérlők autóhasználói szokásainak monitorálására..

A flottakezelésnek az is előnye, hogy nem tesz különbséget a biztosítás abból a szempontból, hogy ki vezeti az autót, mennyi idős, hány éves jogosítvánnyal rendelkezik, esetleg nő vagy férfi. Míg ezeket a tényezőket egy egyéni biztosítás esetén mindig meg kell adni, mondta el Keresztes-Nagy Gergely, a Flottaman vezérigazgatója. A kárügyintézés is egyszerűbb ilyen helyzetben, hiszen a flottakezelő egy alkusszal vagy a biztosítóval van közvetlen kapcsolatban, így nem az ügyfélnek kell hadakozni a biztosítóval, megpróbálni eligazodni az adminisztrációs felületeken, hanem mindezt intézik számára, a javíttatással és a csereautóval egyetemben. Keresztes-Nagy Gergely kiemelte, hogy nagyon nem mindegy, akár az üzletmenet vagy akár a munkavállalói élmény szempontjából, hogy egy autó esetleg két-három hónapra kikerül-e a forgalomból vagy sem.

A Cascoba „beépített” motiváción túl - mely önrészt a bérlők általában továbbhárítják a munkavállalókra -, a flottakezelő is motiválhatja a biztonságos vezetést, méghozzá a kivásárlási lehetőséggel, ugyanis a használó, ha tudja, hogy a bérlet lejárta után az ő tulajdonába kerülhet az autó, akkor sokkal jobban vigyáz rá a tapasztalatok szerint. Illetve bérlőnek is sokba kerülhet a halmozottan sérült autó a maradványérték elszámolásakor, amikor lejár a szerződés. Ugyanis, ha tíz autóból öt törik az már több millió forintot is jelenthet, figyelmeztet a vezérigazgató. 

Utólagos flottásítás

A flottásítás mellett persze később is lehet dönteni, amikor egy cég már több autót megvásárolt - ez kkv-k esetén különösen jellemző, hiszen általában, nem egyszerre vesznek autót nagy mennyiségben -, azonban nem mindig könnyű bevinni egy flottába az autókat, a különböző biztosítók, biztosítási évfordulók, stb. miatt. Ilyenkor jön jól az alkusz tapasztalata, aki  otthonosan mozog a biztosítók ügyfélszolgálati rendszereiben, az egyes szerződések elmozdítása esetén. Kötelező esetén legalább öt autó szükséges, hogy flottát lehessen belőlük létrehozni.

Szalay Csaba arra is figyelmeztet, hogy nem biztos, hogy a biztosítási díj mindig alacsonyabb lesz egy flotta esetén, ha a biztosítónak rossz tapasztalata van a szegmenssel korábbról, vagy például új, drága autókból áll a flotta, ahol nagyon magasak a károkból eredő javítási költségek, ezt a biztosító eleve beárazza a biztosítási díjba. Vagyis nem kap a flotta automatikusan kedvezőbb ajánlatot, de az adminisztráció mindenképp kevesebb, a kárügyintézés pedig egyszerűbb a közös képviselettel. Mint ahogy a vásárlóerő, vagyis az alkupozíció is sokkal erősebb, ha például jó track record alapján a következő évi díjakról kell megállapodni. Flottakezelő esetében ráadásul a teljes portfolió a díjképzés alapja, ami könnyebben eredményez win-win helyzetet biztosító és ügyfél között.

Kishaszonjárművek

Kishaszongépjárművek esetén szintén szerencsés lehet a tartós bérletben, flottaszolgáltatótól történő üzemeltetés, ugyanis ezek a gyakran komoly kockázatot jelentő járművek (nagyon sokat mennek, nagy az időnyomás a sofőrökön, rutintalan sofőrök) egy flottában jobban eltűnhetnek, míg egyedileg szinte biztosan sokkal magasabb biztosítási díjat kell kifizetniük a cégeknek, vagy akár nehezen találnak biztosítót, amely egyáltalán vállalja a kockázatot.

Külföldi használat

Elvileg nem különböznek a biztosítási feltételek, de a biztosító egyedi szerződések megkötésekor rákérdez a vegyes (belföldi, külföldi) használatra mely befolyásolhatja a díjat. Ha egy jármű nagyon sok kárt okoz például Ausztriában, mert jellemzően ott tartózkodik az a kárhányadot megdobhatja, ami végül a biztosítási  díj emelésével vagy akár a szerződés felbontásával is járhat. Flottakezelők esetén az ilyen kiugró károkozások is jól monitorálhatók s tehetők meg a szükséges intézkedések úgy, hogy a flottakezelő teljes portfolióját ne, vagy kismértékben/részlegesen érintse csak a nagyértékű kárkifizetések ténye.

Sorozatunk korábbi részei:

1. Miért inkább tartós bérlet?

2. Cégautó mint juttatás

3. Céges autó: vásárlás vagy leasing?

4. Céges autó: adózás

5. Melyek a legnépszerűbb céges autók?

Nyitókép: Tumisu képe a Pixabay-en.

 

  • 2021.12.07Babér Panoráma - Online bérszámfejtési konferencia Tekintsen ki velünk a legfontosabb tb- és bérszámfejtést érintő jogszabályváltozásokra a BaBér és az Abacus szervezésében megvalósuló Panoráma 2022 Bérszámfejtési Konferencián. Az egész napos szakmai előadások során neves előadók értelmezik a 2022. évre vonatkozó szja, kötelező egészségbiztosítás, tb fedezeti rendszer és a munkáltatói járulékbevallások vonatkozó jogszabály-változásait. Részletek Jegyek
  • 2021.12.10joee tesztesemeny2 tesztesemény2 Részletek Jegyek
  • 2021.12.13Mentorált képzési forma – Jó a munkavállalónak, jó a munkáltatónak Ha egy kollégát megkérdezünk arról, hogy miből van egyre kevesebb, akkor nagy valószínűséggel az „idő” hangzik el válaszként. Részletek Jegyek
  • 2022.01.04HAPPY NEW WORK! meetup Vajon 2022 milyen kihívásokat tartogat a számunkra, ki hogyan látja a munka(végzés) jövőjét, milyen akadályokkal szembesülhetünk és hogyan készülhetünk fel mindezekre? Ha érdekel a téma, akkor regisztrálj a KÜRT Akadémia ingyenes, online meetupjára! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bővíti budapesti ügyfélszolgálati központját az Emirates

Az Emirates az utazási enyhítésekkel párhuzamosan fokozatosan újraindítja járatait, így a következő hat hónapban világszerte 3,000... Teljes cikk

Online épített fel üzleti szolgáltatóközpontot a Covid alatt

Amikor munkába állt tavaly nyár elején, már itt volt a koronavírus. Néhány hónap alatt hozott létre csapatával Budapesten egy üzleti... Teljes cikk

Debrecenben nyitotta meg új szolgáltatóközpontját a NEXON

Debrecenben nyitotta meg új, bér- és HR-outsourcing szolgáltatóközpontját a NEXON. A debreceni irodában jelenleg 19 vállalat 6400 dolgozójának... Teljes cikk