Megjelent: 7 hónapja

Céges autó: vásárlás vagy lízing?

Ha egy vállalkozásnak autóra van szüksége hosszabb távon, akkor többféle módon juthat hozzá. Készpénzért megvásárolja, hitelt vesz fel rá, lízingeli vagy tartósan bérli egy szolgáltatótól. Nézzük meg, melyik opció mivel jár és mibe kerül. Céges autós sorozatunk harmadik részében számoltunk.

images

Készpénz


Ez a legegyszerűbb, de több szempontból leghátrányosabb beszerzési mód. Annyi előnye feltétlenül van, hogy semmilyen kamatot és kezelési költséget nem kell fizetnie és a vállalkozás maga dönthet arról, mikor adja el az autót. Cserében azonban több évre leköti a saját tőkéjét, ahelyett, hogy azt alaptevékenységére fordítaná, fejlesztene, vagy a Covid okozta nehéz gazdasági helyzetben a túlélésre költené. Itt a cég bruttó összegen szerzi be az autót, maga végezteti az autó fenntartásával járó minden munkát, értékcsökkkenést számol el.

Hitel


Ez valójában egy szabad felhasználású hitel vagy folyószámlahitel. Nem feltétlenül az autóra szól, de ezt is lehet belőle venni. Előnye a készpénzes vétellel szemben, hogy kisebb tőkét köt le, 20-30 százalékos önerővel is hozzá lehet jutni. Az autó itt is a cég tulajdonába kerül, ami rontja a hitelképességet és bruttó értéken szerezhető meg a jármű. A vásárló cég gondoskodik a fenntartásról, értékcsökkkenést köteles elszámolni. A hitel kamata magasabb a lízingénél.

Zárt végű pénzügyi lízing


Ebben az esetben nem a vállalkozás, hanem a lízingcég lesz az autó tulajdonosa. Bruttó szemléletű konstrukció, tehát áfa itt sem vonható le a beszerzésnél. Az autó tárgyi eszközként bekerül a cég könyveibe. Kezdő lízing díjat kell fizetni, ami a vételár 20-40 százaléka között mozog cégtől függően. A futamidő jellemzően 4-5 év. Haszongépjárműre az NHP keretében 2,5 százalék a kamat, személygépjárműre nem támogatottan többnyire 5-8 százalék közötti. A havi lízingdíjat úgy számolják, hogy a futamidő végén a használó cég az autó teljes vételárát kifizeti és a jármű automatikusan a cég tulajdonába kerül.

Előnye, hogy kevesebb az adminisztráció, egyszerűbb a könyvelése, mint a nyílt végűnek! Hátránya, hogy bruttó vételárra számolják fel a kamatot, tehát úgy is drágább, mint a nyílt végű, ha nem tud a vállalkozás áfát levonni.

Nyílt végű pénzügyi lízing


Ez egy egyedi, más országban nem létező konstrukció. A korábban említettekkel ellentétben ez nettó szemléletű: a lízingcég nettó áron vásárolja meg az autót (ami már 27% előny a zárt végűvel szemben). A kezdő lízingdíj és a kamatláb megegyezik a zárt végűvel. A különbség, hogy a futamidő végén nem kerül automatikusan céges tulajdonba az autó. Sőt, jelentkezik egy maradványérték, amiért az autót meg lehet vásárolni, ez jellemzően az újkori vételár 12-25%-a. Itt dönthet a cég, hogy megvásárolja vagy kijelölhet vásárlót - ő lehet magánszemély - vagy elállhat az ügylettől. Gyakori fogás kisvállalkozásoknál, hogy a cég a vezető egyik hozzátartozóját jelöli ki tulajdonosnak, aki kifizeti a maradványértéket, ami jóval alacsonyabb, mint a hasonló paraméterű autó ára a piacon. (Akad, aki ezt utána tovább is értékesíti 30-40 százalék haszonnal.)

Tartós bérlet (operatív lízing)


Míg a nyílt és a zárt végű lízing pénzügyi konstrukció, a tartós bérlet - operatív lízingnek is hívják - flottakezelő szolgáltatása. Míg a fentieknél a cégnek kell gondoskodnia a fenntartásról, adminisztrációról, itt ezt a szolgáltató végzi. A cég a flottakezelővel egyeztetve egy “étlapról” kiválasztja, hogy mire van szüksége (autó típusa, futamidő, szolgáltatások listája) és a szolgáltató ez alapján kalkulál egy havi díjat, amely a futamidő végéig akár fix is maradhat, és akkor számolnak el (Például a biztosítási díjak változásából vagy az adóváltozásokból eredő többletköltségeket). A legtöbb vállalkozásnál nincs induló díj, vagy minimális a belépő összeg. A bérleti díj tiszta költség, egyetlen számlát kap erről havonta a bérbevevő. A flottakezelő az autó tulajdonosa, ő fizeti az adókat, a biztosítást és végeztet el minden karbantartást. Ha igény mutatkozik a bérlő részéről, minimális díj ellenében például a cég munkavállalóinak nem kell szervizbe vinni az autót, azt a flottakezelő intézi. A szolgáltatások között lehet még assistance vagy csereautó is meghibásodás esetén. Itt az autó a szerződéses időszak végén marad a flottakezelő tulajdonában.

Nézzünk egy konkrét példát, mi mennyibe kerül


Az autó típusa: Skoda Octavia Combi Style 1,5 TSI ACT
Listaár: 10 342 790 forint
Kedvezményes beszerzési ár: 8 291 232 forint
Futamidő: 48 hónap (4 év)
A céges használat aránya: 50%
Éves futás: 30 000 km
A 120 000 km futásig a következő szervizekkel terveztük: 4 db revízió az előírás szerinti tartalommal. 2 garnitúra első fékbetét, 1 szett első féktárcsa, és egy garnitúra hátsó fékbetét.
Egy budapesti székhelyű KKV-t veszünk alapul a biztosítási díjak meghatározásánál.
A lízingnél a minimális 20% önerővel, míg a tartós bérletnél kezdő lízingdíj nélkül számolunk.



Vásárlás módjaiKÉSZPÉNZES VÁSÁRLÁSZÁRT VÉGŰ PÉNZÜGYI LÍZINGNYÍLT VÉGŰ PÉNZÜGYI LÍZINGTARTÓS BÉRLET
Bruttó vételár8 291 232 Ft8 291 232 Ft8 291 232 Ft8 291 232 Ft
Bruttó önerő8 291 232 Ft1 658 246 Ft1 658 246 Ft0 Ft
Havi törlesztőrészlet
Havi bérelti díj
0 Ft 158 835 Ft97 869 Ft149 200 Ft
Havi törlesztőrészlet áfa értéke
Havi bérelti díj áfa értéke kb.
0 Ft 0 Ft26 424 Ft40 284 Ft
Futamidő alatti kamat0 Ft 991 099 Ft976 467 Ft 0 Ft
Teljes tőke+kamat+áfa8 291 232 Ft9 282 326 Ft9 531 293 Ft0 Ft
CÉGAUTÓ ADÓ (és gépjármű adó)528 000 Ft528 000 Ft528 000 Ftbérleti díj tartalmazza
Kötelező biztosítás187 200 Ft187 200 Ft187 200 Ftbérleti díj tartalmazza
Casco biztosítás864 000 Ft864 000 Ft864 000 Ftbérleti díj tartalmazza
Várható karbantartási költség670 000 Ft670 000 Ft670 000 Ftbérleti díj tartalmazza
Várható gumiköltség szezononkénti szereléssel és tárolással350 000 Ft350 000 Ft350 000 Ftbérleti díj tartalmazza
Összes bruttó költség a 4 év alatt(Értékcsökkenés nélkül!)10 890 432 Ft11 881 526 Ft12 130 493 Ft9 095 232 Ft
Levonható áfa a futamidő alatt0 Ft0 Ft678 641 Ft966 816 Ft
Összes kifizetés10 890 432 Ft11 881 526 Ft11 451 852 Ft8 128 416 Ft


Fontos eleme az összképnek, hogy készpénzes vételnél végig és zárt végű lízingnél 4 év után az autó a cég tulajdonába kerül, annak értékesítésével körülbelül 4 millió forint visszajöhet. Ám az első esetben a beruházásnál az elején lekötöttük a vételárat, és a végén az értékesítés után kapunk csak vissza a pénzünkből valamit. A zárt végű lízingnél előbb teljesen kifizetjük, és csak utána adhatjuk el, tehát a teljes összegre fizetünk tőkét és kamatot.

A nyílt végűnél nem kerül automatikusan a cég tulajdonába az autó. Az alacsony maradványérték összegét leszámítva kifizetjük az autót szintén, de itt azért már levontunk áfát is, tehát annyira nem rossz a helyzet. A tartós bérletnél pedig nem fizetjük ki a kocsit, de nem is kell foglalkoznunk az értékesítésével.

Az összképhez tartozik, hogy készpénzes vásárlásnál, a nyílt és zárt végű lízingnél a vállalkozás értékcsökkenést köteles elszámolni, ami eredményt rontó tényező. A lízingdíj és a tartós bérlet havidíj áfájának fele útnyilvántartás vezetése nélkül visszaigényelhető még év végéig biztosan. A Lízingszövetség a folytatásért lobbizik a magyar és európai döntéshozóknál. Ezen kívül a társasági adóból levonható a kamat összege. A cégautó adózásáról bővebben külön cikkben írunk.

Összegzés


Ha minden szempontot egymás mellé teszünk, akkor a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet a legelőnyösebb a cégeknek főként a nettó beszerzési lehetőség, az áfalevonás miatt, tartós bérletnél pedig a cég üzemeltetési szolgáltatást is kap az autó mellé.

Sorozatunk korábbi cikkei:
1. Miért inkább tartós bérlet?
2. Cégautó mint juttatás - mire figyeljünk, hogy igazán motiváló legyen?

A nyitóképen egy Skoda Octavia személygépkocsi
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Közel 40 000 üres állás - újabb rekord az állásoldalakon

Idén szeptember 6-án 39 179 hirdetést szemlézett az Állásportál.hu állásgyűjtő oldal, ami 1700 állással több mint az augusztusi, és közel... Teljes cikk

Nyaralás céges autóval: ezek az okmányok mindenképp legyenek nálunk

A vállalatok jelentős részénél magáncélra is használható a céges jármű, így hosszabb belföldi vagy külföldi autózásnál az aktuális utazási... Teljes cikk

Robotokkal dolgoztatnak és hibrid munkavégzésre térnek át a szolgáltató központok

A szolgáltató központok közül kevesen térnek vissza a pandémia előtti hagyományos munkavégzéshez. A másik fő trend, hogy az SSC-k jelentős része... Teljes cikk