Céges autó: vásárlás vagy lízing?
Ha egy vállalkozásnak autóra van szüksége hosszabb távon, akkor többféle módon juthat hozzá. Készpénzért megvásárolja, hitelt vesz fel rá, lízingeli vagy tartósan bérli egy szolgáltatótól. Nézzük meg, melyik opció mivel jár és mibe kerül. Céges autós sorozatunk harmadik részében számoltunk.
Készpénz
Ez a legegyszerűbb, de több szempontból leghátrányosabb beszerzési mód. Annyi előnye feltétlenül van, hogy semmilyen kamatot és kezelési költséget nem kell fizetnie és a vállalkozás maga dönthet arról, mikor adja el az autót. Cserében azonban több évre leköti a saját tőkéjét, ahelyett, hogy azt alaptevékenységére fordítaná, fejlesztene, vagy a Covid okozta nehéz gazdasági helyzetben a túlélésre költené. Itt a cég bruttó összegen szerzi be az autót, maga végezteti az autó fenntartásával járó minden munkát, értékcsökkkenést számol el.
Hitel
Ez valójában egy szabad felhasználású hitel vagy folyószámlahitel. Nem feltétlenül az autóra szól, de ezt is lehet belőle venni. Előnye a készpénzes vétellel szemben, hogy kisebb tőkét köt le, 20-30 százalékos önerővel is hozzá lehet jutni. Az autó itt is a cég tulajdonába kerül, ami rontja a hitelképességet és bruttó értéken szerezhető meg a jármű. A vásárló cég gondoskodik a fenntartásról, értékcsökkkenést köteles elszámolni. A hitel kamata magasabb a lízingénél.
Zárt végű pénzügyi lízing
Ebben az esetben nem a vállalkozás, hanem a lízingcég lesz az autó tulajdonosa. Bruttó szemléletű konstrukció, tehát áfa itt sem vonható le a beszerzésnél. Az autó tárgyi eszközként bekerül a cég könyveibe. Kezdő lízing díjat kell fizetni, ami a vételár 20-40 százaléka között mozog cégtől függően. A futamidő jellemzően 4-5 év. Haszongépjárműre az NHP keretében 2,5 százalék a kamat, személygépjárműre nem támogatottan többnyire 5-8 százalék közötti. A havi lízingdíjat úgy számolják, hogy a futamidő végén a használó cég az autó teljes vételárát kifizeti és a jármű automatikusan a cég tulajdonába kerül.
Előnye, hogy kevesebb az adminisztráció, egyszerűbb a könyvelése, mint a nyílt végűnek! Hátránya, hogy bruttó vételárra számolják fel a kamatot, tehát úgy is drágább, mint a nyílt végű, ha nem tud a vállalkozás áfát levonni.
Nyílt végű pénzügyi lízing
Ez egy egyedi, más országban nem létező konstrukció. A korábban említettekkel ellentétben ez nettó szemléletű: a lízingcég nettó áron vásárolja meg az autót (ami már 27% előny a zárt végűvel szemben). A kezdő lízingdíj és a kamatláb megegyezik a zárt végűvel. A különbség, hogy a futamidő végén nem kerül automatikusan céges tulajdonba az autó. Sőt, jelentkezik egy maradványérték, amiért az autót meg lehet vásárolni, ez jellemzően az újkori vételár 12-25%-a. Itt dönthet a cég, hogy megvásárolja vagy kijelölhet vásárlót - ő lehet magánszemély - vagy elállhat az ügylettől. Gyakori fogás kisvállalkozásoknál, hogy a cég a vezető egyik hozzátartozóját jelöli ki tulajdonosnak, aki kifizeti a maradványértéket, ami jóval alacsonyabb, mint a hasonló paraméterű autó ára a piacon. (Akad, aki ezt utána tovább is értékesíti 30-40 százalék haszonnal.)
Tartós bérlet (operatív lízing)
Míg a nyílt és a zárt végű lízing pénzügyi konstrukció, a tartós bérlet - operatív lízingnek is hívják - flottakezelő szolgáltatása. Míg a fentieknél a cégnek kell gondoskodnia a fenntartásról, adminisztrációról, itt ezt a szolgáltató végzi. A cég a flottakezelővel egyeztetve egy “étlapról” kiválasztja, hogy mire van szüksége (autó típusa, futamidő, szolgáltatások listája) és a szolgáltató ez alapján kalkulál egy havi díjat, amely a futamidő végéig akár fix is maradhat, és akkor számolnak el (Például a biztosítási díjak változásából vagy az adóváltozásokból eredő többletköltségeket). A legtöbb vállalkozásnál nincs induló díj, vagy minimális a belépő összeg. A bérleti díj tiszta költség, egyetlen számlát kap erről havonta a bérbevevő. A flottakezelő az autó tulajdonosa, ő fizeti az adókat, a biztosítást és végeztet el minden karbantartást. Ha igény mutatkozik a bérlő részéről, minimális díj ellenében például a cég munkavállalóinak nem kell szervizbe vinni az autót, azt a flottakezelő intézi. A szolgáltatások között lehet még assistance vagy csereautó is meghibásodás esetén. Itt az autó a szerződéses időszak végén marad a flottakezelő tulajdonában.
Nézzünk egy konkrét példát, mi mennyibe kerül
Az autó típusa: Skoda Octavia Combi Style 1,5 TSI ACT
Listaár: 10 342 790 forint
Kedvezményes beszerzési ár: 8 291 232 forint
Futamidő: 48 hónap (4 év)
A céges használat aránya: 50%
Éves futás: 30 000 km
A 120 000 km futásig a következő szervizekkel terveztük: 4 db revízió az előírás szerinti tartalommal. 2 garnitúra első fékbetét, 1 szett első féktárcsa, és egy garnitúra hátsó fékbetét.
Egy budapesti székhelyű KKV-t veszünk alapul a biztosítási díjak meghatározásánál.
A lízingnél a minimális 20% önerővel, míg a tartós bérletnél kezdő lízingdíj nélkül számolunk.
Vásárlás módjai | KÉSZPÉNZES VÁSÁRLÁS | ZÁRT VÉGŰ PÉNZÜGYI LÍZING | NYÍLT VÉGŰ PÉNZÜGYI LÍZING | TARTÓS BÉRLET |
---|---|---|---|---|
Bruttó vételár | 8 291 232 Ft | 8 291 232 Ft | 8 291 232 Ft | 8 291 232 Ft |
Bruttó önerő | 8 291 232 Ft | 1 658 246 Ft | 1 658 246 Ft | 0 Ft |
Havi törlesztőrészlet Havi bérelti díj | 0 Ft | 158 835 Ft | 97 869 Ft | 149 200 Ft |
Havi törlesztőrészlet áfa értéke Havi bérelti díj áfa értéke kb. | 0 Ft | 0 Ft | 26 424 Ft | 40 284 Ft |
Futamidő alatti kamat | 0 Ft | 991 099 Ft | 976 467 Ft | 0 Ft |
Teljes tőke+kamat+áfa | 8 291 232 Ft | 9 282 326 Ft | 9 531 293 Ft | 0 Ft |
CÉGAUTÓ ADÓ (és gépjármű adó) | 528 000 Ft | 528 000 Ft | 528 000 Ft | bérleti díj tartalmazza |
Kötelező biztosítás | 187 200 Ft | 187 200 Ft | 187 200 Ft | bérleti díj tartalmazza |
Casco biztosítás | 864 000 Ft | 864 000 Ft | 864 000 Ft | bérleti díj tartalmazza |
Várható karbantartási költség | 670 000 Ft | 670 000 Ft | 670 000 Ft | bérleti díj tartalmazza |
Várható gumiköltség szezononkénti szereléssel és tárolással | 350 000 Ft | 350 000 Ft | 350 000 Ft | bérleti díj tartalmazza |
Összes bruttó költség a 4 év alatt(Értékcsökkenés nélkül!) | 10 890 432 Ft | 11 881 526 Ft | 12 130 493 Ft | 9 095 232 Ft |
Levonható áfa a futamidő alatt | 0 Ft | 0 Ft | 678 641 Ft | 966 816 Ft |
Összes kifizetés | 10 890 432 Ft | 11 881 526 Ft | 11 451 852 Ft | 8 128 416 Ft |
Fontos eleme az összképnek, hogy készpénzes vételnél végig és zárt végű lízingnél 4 év után az autó a cég tulajdonába kerül, annak értékesítésével körülbelül 4 millió forint visszajöhet. Ám az első esetben a beruházásnál az elején lekötöttük a vételárat, és a végén az értékesítés után kapunk csak vissza a pénzünkből valamit. A zárt végű lízingnél előbb teljesen kifizetjük, és csak utána adhatjuk el, tehát a teljes összegre fizetünk tőkét és kamatot.
A nyílt végűnél nem kerül automatikusan a cég tulajdonába az autó. Az alacsony maradványérték összegét leszámítva kifizetjük az autót szintén, de itt azért már levontunk áfát is, tehát annyira nem rossz a helyzet. A tartós bérletnél pedig nem fizetjük ki a kocsit, de nem is kell foglalkoznunk az értékesítésével.
Az összképhez tartozik, hogy készpénzes vásárlásnál, a nyílt és zárt végű lízingnél a vállalkozás értékcsökkenést köteles elszámolni, ami eredményt rontó tényező. A lízingdíj és a tartós bérlet havidíj áfájának fele útnyilvántartás vezetése nélkül visszaigényelhető még év végéig biztosan. A Lízingszövetség a folytatásért lobbizik a magyar és európai döntéshozóknál. Ezen kívül a társasági adóból levonható a kamat összege. A cégautó adózásáról bővebben külön cikkben írunk.
Összegzés
Ha minden szempontot egymás mellé teszünk, akkor a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet a legelőnyösebb a cégeknek főként a nettó beszerzési lehetőség, az áfalevonás miatt, tartós bérletnél pedig a cég üzemeltetési szolgáltatást is kap az autó mellé.
Sorozatunk korábbi cikkei:
1. Miért inkább tartós bérlet?
2. Cégautó mint juttatás - mire figyeljünk, hogy igazán motiváló legyen?
A nyitóképen egy Skoda Octavia személygépkocsi
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk
A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk
- Elon Musk elküldené minden tizedik alkalmazottját a Teslától 2 hete
- Alvázvédelem Házilag: Mutatjuk hogyan! 2 hónapja
- Váci beruházás - itt képezhetik ki az új iparágak számára szükséges munkaerőt 2 hónapja
- Szijjártó Péter: Magyarország diktálni fogja egy technológiai világforradalom tempóját 2 hónapja
- Elindult a vállalati e-autó támogatási program 3 hónapja
- 5+1 ok, amiért a Hotel Ózon a tökéletes helyszín cégük rendezvényének 3 hónapja
- Több ezer új munkahelyet teremt a BYD Magyarországon 4 hónapja
- Ünnepi rendezvények jogi kockázatokkal 5 hónapja
- Hivatali Karácsony 5 hónapja
- Limuzinos körút az igazival 5 hónapja
- Új munkahelyek: húszmilliárd forintos beruházást hoz a Stellantis 6 hónapja