Megjelent: 1 hónapja

Miért inkább tartós bérlet? - így válasszon céges autót

Új sorozatunkban a vállalati autók beszerzéséhez adunk tippeket pénzügyi, műszaki és humánerőforrás szempontból. Az első részben a tartós bérlet előnyeit és a beszerzés néhány alapkérdését vesszük nagyító alá egy HR tanácsadó magyar vállalkozás példáján. A trendekről a szakértő elmondta: a hibrid a sláger, de újra jön fel a dízel.

images

Tavaly céges autó beszerzésére szánta rá magát Darmó Magdolna, a HR tanácsadással és tréningekkel foglalkozó Consilium Kft. ügyvezetője. “Miskolctól Veszprémig sok ügyfélhez jár hét belsős és három szerződött tanácsadónk. Két megbízható, kényelmes céges autóra volt szükségünk” - kezdi a HR szakember. Saját tulajdonba és lízinggel több okból sem akartak vásárolni. Nem akarták, hogy a cég könyveiben szerepeljen az eszköz, mert akkor ők viselik az értékcsökkenés, a maradványérték kockázatát, és a későbbi értékesítést. Inkább a tartós bérlet konstrukció mellett döntöttek. Ennek a lényege: az autót flottakezelő vásárolja meg, üzemelteti, és mindent elintéz: fizeti az adót, a biztosításokat, a szervizelést. A bérlő pedig csak használja az autót, tankol. Havonta egy darab számlát kell kiegyenlítenie a flottakezelő felé. A Consilium full service szolgáltatást kért hozzá, azaz bármilyen műszaki probléma esetén a flottakezelő megoldja a helyzetet (műszaki meghibásodás, defekt, csereautó). “Ha mindent összeadunk, akkor nem kerül többe, mintha nekünk kellene intézni a fenntartással és szervizeléssel járó teendőket. Nekem sokkal fontosabb, hogy tanácsadóink biztonságban érkezzenek meg az ügyfélhez, komfortosan érezzék magukat az út alatt és csak a munkájukra koncentráljanak, amihez a legjobban értenek” - summáz az ügyvezető.

Vonjuk be a kiválasztásba a kollégákat


A munkatársak végül a KIA Stonic, egy kisebb városi SUV mellett döntöttek. 100 lóerős, benzines, igazi csinos kis városi autó emelt hasmagasággal.A munkatársak végül a KIA Stonic, egy kisebb városi SUV mellett döntöttek. 100 lóerős, benzines, igazi csinos kis városi autó emelt hasmagasággal.

A Consiliumnál az autók kiválasztása is már egy kisebb csapatépítő tréning volt, mert ebbe érdemes bevonni azokat, akik később az autóba ülnek. “Többségében női kollégák dolgoznak nálunk. Belülről kifelé haladtunk. Elhatároztuk, hogy kell bele klíma, ülésfűtés, könnyen lehessen a városban parkolni, de hosszabb távokra is kényelmes legyen. Fontos szempont volt a színvilág is. A fehér színt választottuk, amelyen a Consilium sötétkék logója szerepel. Fiatalos, modern, benzines modellben gondolkodtunk. Mivel a többségnek távol-keleti autómárkái voltak otthon, ezért a könnyebb kezelhetőség miatt csak a japán-dél-koreai vonal jöhetett szóba, végül a KIA Stonic, egy kisebb városi SUV lett a befutó. 100 lóerős, benzines, igazi csinos kis városi autó emelt hasmagasággal. Négy éves szerződést írtunk alá. Ha valamelyik kollégának nagyon megtetszik az évek alatt, akkor a szerződés lejártával meg is vásárolhatja” - mondja az ügyvezető.

Alapkérdések, mielőtt autót beszerzünk


Mit gondoljon át egy vállalkozás, mielőtt autót és konstrukciót választ? - kérdeztük Keresztes-Nagy Gergelyt, az 500 autót kezelő, magyar tulajdonú FlottaMan Zrt. vezérigazgatóját. “Azt feltétlenül tisztázzuk, hogy mennyi pénzünk van rá, mely munkakörökhöz elengedhetetlen, mennyi a várható éves megtett kilométer, mennyi időre tervezünk vele. Olyan autó mellett döntsünk, amiben komfortosan érezzük magunkat. Gyakorta megfigyelhető, hogy a cégek nem veszik figyelembe a kolléga igényeit. Így egy szervezetnél lehet, hogy 5 ajtós az előírás, de egy 3 gyerekes családapa jobban örülne egy kombinak. Érdemes megkérdezni azokat, akik használják majd, milyen igényeik vannak, mely funkciók igazán fontosak.”

Elkél ehhez a szakértői segítség is, mert két ugyanannyiba kerülő autót egymás mellé téve sem biztos, hogy ugyanazokat a költségeket fizetjük. Valamelyiknek 15 ezer, a másiknak 30 ezer km a szervizperiódusa, az egyiknek kettő, a másiknak hét év garanciája van. Ugyanez a helyzet a fogyasztásban, az alap-extra felszereltségben. Az alapos tervezés azért is fontos, mert egy márkán belül is hatalmasak a költségbeli különbségek: egy alapfelszereltségű, benzines KIA Ceed árban 5,4 millió forintnál kezdődik, plug-in hibridként magas felszereltséggel már 11,5 millió forint is lehet.

Sok idő és pénz spórolható meg szervizeltetésben


Kinek érdemes a tartós bérletet választania? Aki nem akar az autó üzemeltetésével és szervizeltetésével foglalkozni. A tartós bérlet további előnye, hogy előre tervezhetőek a költségek. A flottakezelő kockázata az értékcsökkenés és a maradványérték, ő nyújtja a szervizszolgáltatást és mennyiségi kedvezményei miatt mindezt általában olcsóbban, mintha egy cég mindent saját erőforrásból szervezne meg. Szakértő kollégák ellenőrzik a javítás szükségességét, és csak akkor engedélyezik az alkatrész cseréjét, ha az valóban indokolt. Például elkerülhető, hogy esetlegesen idő előtt cseréljenek 60 ezer kilométernél kuplungot és a kettős tömegű lendkereket, vagy 30 ezernél első féktárcsát - sorol néhány extrém de valós példát Keresztes-Nagy Gergely.

Időben is sokat lehet spórolni. Ha egy vállalkozásnak magának kellene szervizeltetnie az autót, akkor a munkatárs egyeztet időpontot, ő viszi oda az autót, rossz esetben egy munkanapjába kerül a várakozás vagy az ide-oda taxizás.

A hibridek a slágerek, de ne írjuk le a dízelt


A Covid hatásáról Keresztes-Nagy Gergely elmondta, hogy ugyan a home office csökkentette a megtett kilométerek számát, ám a várakozásokkal ellentétben sokan voltak, akik bővítették autóparkjukat. Például azért, mert az újonnan bérelt autóval több kollégát szállítottak be a cég telephelyére.
A FlottaMan Zrt. korábban felkért egy külsős szakértőt -„Minden, amit tudnod kell az autóbérlésről ma Magyarországon” címmel- tanulmány írásának létrehozására. A megfelelő partner kiválasztása és a bérleti árak letölthetőek a tanulmány végén.

Akik elhalasztották az autóbeszerzést, ők most azzal szembesülnek, hogy emelkedtek az árak. Egy korábban 6 millió forintba kerülő autót már 7 millióért árulnak, egy 10 milliósat 11-12 millióért és ez a 10-20 százalékos áremelkedés a bérleti díjakban is visszaköszön. Ennek egyik oka, hogy az Euro 6d károsanyagkibocsátási norma bevezetésével megjelentek a lényegesen összetettebb, drágábban gyártható mild hybrid motorok, ami alapból 8-10 százalékkal emelte a modellek árait. A cégvezető most két trendet lát a piacon: a hibridek egyre inkább slágerek lesznek, és érdekesség, hogy elindult a visszaáramlás a dízelekhez a kisebb fogyasztás és olcsóbb fenntartás miatt. A zöld rendszám is vonzerőt jelent a plug-in-hibrideknél az ingyenes parkolás miatt, ám csak emiatt ne vegyünk ilyen autót. Elképzelhető, hogy a jövőben csak a tisztán elektromos autók tartoznak majd ebbe a kategóriába.

A nyitóképen Szendrei Réka a Consilium munkatársa az új céges autóval. Fotó: Karácsony Zoltán
  • 2021.04.23Szervezetfejlesztő (OD) Tanácsadó képzés Egyesítettük a Sämling Solution, a FranklinCovey és vendégelőadóink tudását és tapasztalatát, hogy a résztvevők „soft” és „hard” típusú fejlesztések koordinálására és támogatása is képesek legyenek. Mindazoknak akik Belső munkatársként vagy Külső tanácsadóként vezetnek vagy támogatnak szervezetfejlesztési folyamatokat. Részletek Jegyek
  • 2021.04.252 Napos Scrum Master képzés online, élő videokonferenciás Az agilis működés motorja a Scrum Master, aki biztosítja a hatékony csapatmunkát és kezeli az átalakulás során kialakuló feszültségeket, konfliktusokat. Minden iparágban célszerű átállni agilis működésre, nem csak a szoftverfejlesztésben. Képezze ki kollégáit Scrum Masterré. Részletek Jegyek
  • 2021.05.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter