Miért inkább tartós bérlet? - így válasszon céges autót
Új sorozatunkban a vállalati autók beszerzéséhez adunk tippeket pénzügyi, műszaki és humánerőforrás szempontból. Az első részben a tartós bérlet előnyeit és a beszerzés néhány alapkérdését vesszük nagyító alá egy HR tanácsadó magyar vállalkozás példáján. A trendekről a szakértő elmondta: a hibrid a sláger, de újra jön fel a dízel.
Vonjuk be a kiválasztásba a kollégákat
A munkatársak végül a KIA Stonic, egy kisebb városi SUV mellett döntöttek. 100 lóerős, benzines, igazi csinos kis városi autó emelt hasmagasággal.
A Consiliumnál az autók kiválasztása is már egy kisebb csapatépítő tréning volt, mert ebbe érdemes bevonni azokat, akik később az autóba ülnek. “Többségében női kollégák dolgoznak nálunk. Belülről kifelé haladtunk. Elhatároztuk, hogy kell bele klíma, ülésfűtés, könnyen lehessen a városban parkolni, de hosszabb távokra is kényelmes legyen. Fontos szempont volt a színvilág is. A fehér színt választottuk, amelyen a Consilium sötétkék logója szerepel. Fiatalos, modern, benzines modellben gondolkodtunk. Mivel a többségnek távol-keleti autómárkái voltak otthon, ezért a könnyebb kezelhetőség miatt csak a japán-dél-koreai vonal jöhetett szóba, végül a KIA Stonic, egy kisebb városi SUV lett a befutó. 100 lóerős, benzines, igazi csinos kis városi autó emelt hasmagasággal. Négy éves szerződést írtunk alá. Ha valamelyik kollégának nagyon megtetszik az évek alatt, akkor a szerződés lejártával meg is vásárolhatja” - mondja az ügyvezető.
Alapkérdések, mielőtt autót beszerzünk
Mit gondoljon át egy vállalkozás, mielőtt autót és konstrukciót választ? - kérdeztük Keresztes-Nagy Gergelyt, az 500 autót kezelő, magyar tulajdonú FlottaMan Zrt. vezérigazgatóját. “Azt feltétlenül tisztázzuk, hogy mennyi pénzünk van rá, mely munkakörökhöz elengedhetetlen, mennyi a várható éves megtett kilométer, mennyi időre tervezünk vele. Olyan autó mellett döntsünk, amiben komfortosan érezzük magunkat. Gyakorta megfigyelhető, hogy a cégek nem veszik figyelembe a kolléga igényeit. Így egy szervezetnél lehet, hogy 5 ajtós az előírás, de egy 3 gyerekes családapa jobban örülne egy kombinak. Érdemes megkérdezni azokat, akik használják majd, milyen igényeik vannak, mely funkciók igazán fontosak.”
Elkél ehhez a szakértői segítség is, mert két ugyanannyiba kerülő autót egymás mellé téve sem biztos, hogy ugyanazokat a költségeket fizetjük. Valamelyiknek 15 ezer, a másiknak 30 ezer km a szervizperiódusa, az egyiknek kettő, a másiknak hét év garanciája van. Ugyanez a helyzet a fogyasztásban, az alap-extra felszereltségben. Az alapos tervezés azért is fontos, mert egy márkán belül is hatalmasak a költségbeli különbségek: egy alapfelszereltségű, benzines KIA Ceed árban 5,4 millió forintnál kezdődik, plug-in hibridként magas felszereltséggel már 11,5 millió forint is lehet.
Sok idő és pénz spórolható meg szervizeltetésben
Kinek érdemes a tartós bérletet választania? Aki nem akar az autó üzemeltetésével és szervizeltetésével foglalkozni. A tartós bérlet további előnye, hogy előre tervezhetőek a költségek. A flottakezelő kockázata az értékcsökkenés és a maradványérték, ő nyújtja a szervizszolgáltatást és mennyiségi kedvezményei miatt mindezt általában olcsóbban, mintha egy cég mindent saját erőforrásból szervezne meg. Szakértő kollégák ellenőrzik a javítás szükségességét, és csak akkor engedélyezik az alkatrész cseréjét, ha az valóban indokolt. Például elkerülhető, hogy esetlegesen idő előtt cseréljenek 60 ezer kilométernél kuplungot és a kettős tömegű lendkereket, vagy 30 ezernél első féktárcsát - sorol néhány extrém de valós példát Keresztes-Nagy Gergely.
Időben is sokat lehet spórolni. Ha egy vállalkozásnak magának kellene szervizeltetnie az autót, akkor a munkatárs egyeztet időpontot, ő viszi oda az autót, rossz esetben egy munkanapjába kerül a várakozás vagy az ide-oda taxizás.
A hibridek a slágerek, de ne írjuk le a dízelt
A Covid hatásáról Keresztes-Nagy Gergely elmondta, hogy ugyan a home office csökkentette a megtett kilométerek számát, ám a várakozásokkal ellentétben sokan voltak, akik bővítették autóparkjukat. Például azért, mert az újonnan bérelt autóval több kollégát szállítottak be a cég telephelyére.
Akik elhalasztották az autóbeszerzést, ők most azzal szembesülnek, hogy emelkedtek az árak. Egy korábban 6 millió forintba kerülő autót már 7 millióért árulnak, egy 10 milliósat 11-12 millióért és ez a 10-20 százalékos áremelkedés a bérleti díjakban is visszaköszön. Ennek egyik oka, hogy az Euro 6d károsanyagkibocsátási norma bevezetésével megjelentek a lényegesen összetettebb, drágábban gyártható mild hybrid motorok, ami alapból 8-10 százalékkal emelte a modellek árait. A cégvezető most két trendet lát a piacon: a hibridek egyre inkább slágerek lesznek, és érdekesség, hogy elindult a visszaáramlás a dízelekhez a kisebb fogyasztás és olcsóbb fenntartás miatt. A zöld rendszám is vonzerőt jelent a plug-in-hibrideknél az ingyenes parkolás miatt, ám csak emiatt ne vegyünk ilyen autót. Elképzelhető, hogy a jövőben csak a tisztán elektromos autók tartoznak majd ebbe a kategóriába.
A nyitóképen Szendrei Réka a Consilium munkatársa az új céges autóval. Fotó: Karácsony Zoltán
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk
A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk
- Céges autó: adózás 3 éve
- Céges autó: vásárlás vagy lízing? 3 éve
- Cégautó mint juttatás - mire figyeljünk, hogy igazán motiváló legyen? 3 éve
- Hogyan állapítják meg a leszázalékolás mértékét? 3 éve
- Közelíti a 18 milliót a tartósan munkanélküliek száma az Egyesült Államokban 4 éve
- Tesla bérlés: próbáld ki a teljes önvezető rendszert, az FSD-t! 4 éve
- Kötelesek-e a koronavírus ellenére visszavenni Gyes után a munkahelyemre? 4 éve
- Jár-e plusz szabadság, ha gluténérzékeny vagyok? 4 éve
- Igényelhetek-e visszamenőlegesen adókedvezményt? 4 éve
- Miért nem lehet beadni méltányossági nyugdíjemelést? 4 éve
- Elveszhet-e a ki nem vett szabadság? 4 éve