A nemzetköziesítés a felsőoktatás nagy lehetősége
A felsőoktatás nemzetköziesítéséről szervezett kerekasztal-beszélgetést november 4-én a Tempus Közalapítvány a közelmúltban megjelent második, ebben a témában végzett OECD-jelentés alapján. Halász Gábor oktatási szakértő szerint a nemzetköziesítés sokkal inkább a minőség, az eredményesség és a relevancia biztosításának szolgálatában munkálkodó eszköz, mint cél.
A nemzetköziesítés egy nagyon fontos minőségbiztosítási elemmé lépett elő a felsőoktatásban. Ez biztosítja, hogy egy intézmény ne váljon provinciálissá, belterjessé, valamint az együttműködések, külföldi hallgatók állandó visszajelzést jelentenek az intézmények számára is - mondta Halász Gábor. A nemzeti rendszerek versenyhelyzetének pedig van egy nagyon fontos indirekt, gazdasági versenyképességre gyakorolt hatása, mégpedig a tudástőke felhalmozása, az emberi erőforrás fejlesztése. "A jelenlegi helyzetben az az ország lesz sikeres, amelynek van kidolgozott, a nemzetköziesítésre vonatkozó politikai stratégiája" - tette hozzá Halász Gábor.
A hazai intézmények óvatosak
A magyar szakpolitika és az intézmények is óvatosak, a nemzetköziesítés kiaknázható területét elsősorban a külföldi hallgatók idecsábításában látják egyértelműen bevételt generáló céllal, pedig a nemzetközi oktatási szolgáltatásoknak sokféle dimenziója lehet - magyarázta a jelenlegi helyzetet Derényi András oktatási szakértő. "Az orvosi egyetemek például rátaláltak a nemzetközi képzési kínálatban egy olyan résre, amely forrásbevételt eredményez az intézményeknek, ettől azonban nem mondható, hogy az intézmény nemzetközibbé lett. Ez egy elszigetelt helyzetben működő képzés, elszigetelt szolgáltatásokkal, kampusszal. A hallgatók nemigen érintkeznek egymással" - folytatta.
A szakértők szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy az intézmények nem homogén egységként, hanem oktatók halmazaként viselkednek, ezért sikereket elsősorban tanszéki, kari szinten tudnak csak elérni. Ennek egyik oka, hogy az oktatók kapcsolatrendszere nem intézményesült, inkább kutatói-tudományos szinten maradtak meg, és nem fordultak át oktatói, intézményi kapcsolatokká. Az ilyen akadémiai kapcsolatokból viszont nem alakul ki olyan együttműködés, ami az intézmény egészét szolgálná.
Hazánk csak most kap észbe
A beszélgetőpartnerek rámutattak, a magyar felsőoktatás, amely két évtizede még teljesen zárt rendszerként működött, most kezdi felismerni, hogy egy gyors növekedés után, amelyet a '90-es évektől érzékeltek az intézmények, a hazai piac fokozatosan szűkül. "Talán ezért nincs még koherens stratégia és vízió Magyarországon, csak részcélok vannak" - mondta Derényi, majd hozzátette: a magyar felsőoktatás nem volt felkészülve a tömegesedésre, ugyanis azt nem kísérte ezzel arányos támogatásbővülés, gyakorlatilag forráskivonás jelentkezett, amely arra kényszerítette az intézményeket, hogy plusz forrásokat vonjanak be. Ebben a helyzetben nem volt sem érdek, sem kapacitás a nemzetközi tereppel foglalkozni. A hirtelen jött a csökkenés viszont sürgeti, hogy az intézmények környezet- és szolgáltatásfejlesztéssel foglalkozzanak.
Az Európai Felsőoktatási Térség célja elsősorban, hogy kialakítson egy olyan európai dimenziót, amelyben az országok nemzetközi tapasztalatokkal bővülve haladhatnak a minőség felé. "A hallgatói, oktatói mobilitási programok elsősorban azért kapnak ilyen tetemes EU-s támogatást, hogy a minőségi változás felé hajtsák a térség felsőoktatási rendszereit" - mondta Derényi. Ez persze azt is jelenti, hogy az oktatáspolitika európai harmonizációja sok ponton érvényesül, nemzetköziesítésre vonatkozó stratégiákat Halász Gábor szerint azonban Magyarország elsősorban a környező, hasonló feltételekkel, költségvetési mutatókkal, közigazgatási rendszerrel és felsőoktatás struktúrával rendelkező országok példájából tud meríteni.
Az OECD újabb, pár hete összegzett jelentése rengeteg esetleírással és példával segíti az országok nemzetköziesítésre vonatkozó stratégiájának kidolgozását. Éppen ezért, az Oktatási és Kulturális Minisztérium december 1-2. között szervez egy konferenciát, ahol az oktatási szakértők tematikus beszélgetéseken cserélhetnek véleményt. "Ennek célja, hogy az OECD országokban különös figyelmet kiváltó témákról - az oktatási reformok megvalósításáról és az innováció szerepéről a gazdasági versenyképességben - elinduljon egy közös gondolkodás" - zárta Halász Gábor a beszélgetést.
Edupress.hu
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A német nyelvet tanulók létszáma folyamatosan zuhan. Teljes cikk
Idegennyelvi képzést támogató és ágazati képzőközpontok létrehozását segítő projekttel járul hozzá a szakképzés erősítéséhez a kormány... Teljes cikk
Óriási sikert értek el a magyar fiatalok a szakképzési Európa-bajnokságon Dániában - közölte Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs... Teljes cikk
- Elismert rangsorra került fel a Corvinus Egyetem 2 hónapja
- Készségalapú HR stratégia: skill based organisation 2 hónapja
- Megjelent Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 3 hónapja
- 13 éves magyar tehetség tarolt a nemzetközi térképversenyen 3 hónapja
- Előbb lesz munkahelye a bölcsésznek, mint az informatikusnak – mit hoz az új jövő? 3 hónapja
- Így segítik az egyetemisták karrierépítését 3 hónapja
- AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni? 3 hónapja
- Minden eddiginél többen jelentkeztek a magyar felsőoktatásba 4 hónapja
- Rekordot döntött ennek a képzésnek a népszerűsége – egyre több fiatal látja benne a jövőt 4 hónapja
- Kínában tanulnak, Szegeden diplomáznak – egyedülálló képzés indul 4 hónapja
- Felvételi 2025 - minden ötödik felvételt nyert hallgató 30 év feletti 4 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?