Megjelent: 10 éve

Ahány expat, annyi igény - mindnek próbálunk megfelelni

Ahogy körbenézünk a cégek munkaerő állományán, azt látjuk, hogy egyre több és több helyen dolgoznak külföldi munkavállalók. Egyre több helyen dolgozik 3-4 vagy akár többféle náció egy-egy csapatban, egyre fontosabb, hogy értsék egymást – és nem csak nyelvi szinten. Az Expat Centernek a fenti okok miatt egyre több a munkája, hiszen újabb és újabb vállalatok keresik meg őket azzal a kéréssel, hogy a külföldi munkavállalók ügyes-bajos dolgaiban segítsenek. Hasonlóképp fontos a zökkenőmentes onboarding és a magyar kultúra megismertetése. A cég által nyújtott szolgáltatásokról kérdeztem Cziczárdi Györgyit, az Expat Center ügyvezetőjét.

images

Melyek a legnépszerűbb szolgáltatásaitok? Mit kérnek a leggyakrabban a cégek?

A leggyakrabban továbbra is a lakáskeresést és az engedélyek ügyintézését kérik, tekintve, hogy ezek a legfontosabbak feladatok egy áttelepülésnél. Miután idén több helyen nagymértékben emelkedtek a bérleti díjak, ez megnehezítette a lakáskereséseket is. Főleg, ha a kiadók meghallják, hogy külföldiek szeretnék bérelni a lakást…

Emellett egyre több cég ismeri fel, hogy milyen sokat segíthet a lakáskeresés előtti orientation (városbemutató) túra, melynek során az expat kolléga teljes képet kap a városról, az ingatlanpiacról, a helyi szokásokról. És persze a családdal érkező expatok esetében nagyon népszerű az óvoda- és iskolakeresés is, de a jogosítvány honosítása és persze a költöztetés is továbbra is toplistások a szolgáltatásaink közül.
 
Mely szolgáltatásaitok a leghasznosabbak szerinted, mi az amit minden ide érkezőnek igénybe kellene vennie?

A már fent említett orientation nagyon hasznos egy áttelepülőnek, enélkül nehéz belevágni egy áttelepülési folyamatba. Ilyenkor megismertetjük vele a várost, a szokásokat, illetve mivel személyre szabott a szolgáltatás minden számára hasznos információt is elmondunk. Ez nagyon sokat segít nekik a lakáskeresésben és a beilleszkedésben is. Sokkal stresszmentesebben megy azoknak az áttelepülése, akik kapnak orientationt, hiszen tudják mire számíthatnak, mit hol találnak, egyáltalán hová érkeznek.

A lakáskeresési szolgáltatás nemcsak hasznos, de egyenesen elkerülhetetlen, ha egy külföldiről van szó – hiszen annyi csapdával, trükkel találkozhatnak ahány ingatlanos van, ezeket hely-, piac- és nyelvismeret nélkül lehetetlen lenne kivédeniük. Ezért nagy szükség van ilyenkor egy profi relocation szakemberre.

Az engedélyek ügyintézése úgyszintén ide sorolandó: nincs olyan ország, ahol a bürokrácia egyszerű lenne, nincs ez másképp itt sem.
 
Vannak az ügyintézéshez kapcsolódó kötelező, valamint a könnyebb beilleszkedéshez opcionális szolgáltatásaitok. Melyek ezek, melyik csoportba mik tartoznak?

A jogszabályoknak való megfelelés szempontjából kötelező a vízum, illetve különböző engedélyek ügyintézése, valamint az adózással és TB-vel kapcsolatos ügyek intézése.

Minden más opcionális, az adott cég dönti el, hogy igénybe veszi-e illetve hogy melyik expatnak milyen szintű támogatást nyújt. Nálunk 360 fokban le van fedve minden igény, tehát szinte nincs olyan expatokkal kapcsolatos ügy, amiben ne  tudnánk segíteni. A már említett szolgáltatásokon kívül van kulturális tréningünk a kulturális sokk enyhítésére, széles kapcsolati hálónkon keresztül a családok számára bármilyen szakember (pl. takarítónő, fodrász, vízszerelő) leszervezésében tudunk segíteni, de ugyanígy fordulhatnak hozzánk bankszámlanyitáskor, közművek átírásakor, internet bekötésekor is.

Az EU Kék Kártya ügyintézést is sokan kérik, főleg miután elterjedt a híre, hogy mi voltunk az elsők, akiknek a kérelmét jóváhagyta a Bevándorlási Hivatal. Az adótanácsadás, adóbevallás is minden évben napirendre kerül, ebben is rendszeresen kérik segítségünket.
 
Mi az az Invoice management szolgáltatás?

Az Invoice management szolgáltatásunk csakúgy mint sok másik szolgáltatásunk, az ügyfelek igénye alapján jött létre, miután sokaknak problémát jelentett a közműszolgáltatók számláinak, leveleinek az értelmezése és a velük való kapcsolattartás is. Ennek a szolgáltatásnak a keretén belül teljesen levesszük ezt a terhet az expatról, tehát mi tartjuk a kapcsolatot a szolgáltatókkal, bediktáljuk az óraállásokat, megoldjuk a szolgáltatási illetve számlázási problémákat, egyeztetjük a számlákat.
 
És mit takar a berendezkedési program?
 
Ez a szolgáltatás a beköltözést követően felmerülő igények kiszolgálására jött létre, hiszen rengeteg kisebb és nagyobb olyan ügy van, amit helyismeret, nyelvismeret és helyi kapcsolati háló nélkül nehézkes vagy egyenesen lehetetlen elintézni. Legyen szó megbízható bejárónőről, kertészről, villanyszerelőről, internetbekötésről,biztosításkötésről, ezek mind rengeteg utánajárást igényelnének egy újonnan érkező expatnak. Ezt az időt és energiát spórolhatják meg a berendezkedési szolgáltatásunkkal.

Mi az, amiről a legtöbb cégnél megfelejtkeznek, amikor expat érkezik hozzájuk?

Sok cég nem fordít rá különösebb energiát, hogy az engedélyeket visszavonják miután az expat elmegy a cégtől vagy az országból. Igaz, hogy nagyon komoly mértékű büntetést nem kapnak érte, de sok kellemetlenséget okozhat akár egy következő Schengen vízum igénylésekor, akár ha az adott expat egy másik cégnél próbál elhelyezkedni, de nem kaphat engedélyt az új munkáltatóhoz, mert a korábbi engedélye még érvényben van.
 
Mennyire jellemző, hogy magyar nyelvkurzusra akar járni az ide érkező expat? És a családja?

Idén kicsit több érdeklődést láttunk az expatok részéről ezen a téren, de mivel nemzetközi cégeknél dolgoznak és a munkanyelvük az angol ezért legtöbben még mindig csak konyhanyelven tanulnak meg, amit a kollegáktól, barátoktól szednek össze.
  
Milyen szolgáltatásra van még igény, miben fogtok terveitek szerint bővülni?

Ahány ember, annyi féle igény, mindig vannak újabb és újabb kérések: gyakori igény a csak néhány hónapra szóló szállás keresése, vagy a vízumügyintézés más országokba is. A szolgáltatásaink mindenre kiterjednek, amiért már több ízben nemzetközi szakmai jelöléseket is kaptunk.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Befektetés az egészségbe: amikor a mozgás és a mentális jóllét a munkáltatónak is megtérül

A munkáltatói gondoskodás új szintre lépett: ma már nemcsak juttatásokat adunk, hanem valódi jólléti élményt – mérhető üzleti eredményekkel. Teljes cikk

Nem tréning – kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is

Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk

Újabb lépés a NEXON szolgáltatásfejlesztésében

A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk