Megjelent: 12 éve

Álhumánus megoldás csupán az esélyegyenlőséget megcélzó iskolai integráció?

Rövidesen országos jogvédő hálózat szövődhet a roma gyermekek szegregált oktatásának felszámolására. Pedagógusok, oktatási szakemberek szerint azonban nem feltétlenül segíti a cigányság felzárkóztatását a kikényszerített integráció, írja a Magyar Hírlap.

Jogvédő hálózat felállítását tervezi a Mozgalom a Deszegrációért Alapítvány - jelentette be Mohácsi Viktória, az SZDSZ európai parlamenti képviselője, mivel négyszáz iskolában szegregáltan folyik a roma gyerekek oktatása. Egy felmérésre hivatkozva a liberális politikus kijelentette: ahol elkülönítve tanítják a diákokat, ott alacsonyabb szintű a képzés, és rosszabbak a továbbtanulási eredmények - értesült a Magyar Hírlap.

- Álhumánus megoldás az integráció, mivel nincsen megfelelő iskolai felszerelés, a pedagógusoknak pedig nincsen meg a kellő szakmai képzettségük arra, hogy a sokféle nevelési igényű gyermekkel egyszerre foglalkozzanak egy osztályközösségben - figyelmeztetnek pedagógusok, oktatási szakemberek és kutatók egy az Élőlánc Mozgalom és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete által szervezett május végi konferencián. Lányi András, az Élőlánc Mozgalom elnökségi tagja szerint az esélyeket az iskola nem tudja kiegyenlíteni, mert már nem a gyermekszegénység problémájával és a romakérdéssel találkozik, hanem a családok leszakadása zajlik.

Vajda Zsuzsa, a Miskolci Egyetem pszichológustanára szerint sem jelent az integráció egyetemes megoldást. A 2000-es évek elejéig az elszegényedő gyermekek felzárkóztatásán volt a hangsúly, és ehhez rengeteg pályázati pénzt is biztosítottak. Idővel azonban felcserélődött a cél és az eszköz, és most az integrációt tekintik kizárólagos lehetőségnek - fejtette ki a szakember.

Vajda Zsuzsa úgy látja, hogy integrált környezetben, szegregált felzárkóztatásra lenne szükség. Eredményt a foglalkoztatási rendszer átalakítása nélkül nem lehet elérni - állítja a szakember, aki szerint a szülőknek értelmes elfoglaltságot kell biztosítani, amelyhez megfelelő helyszín lehetne a kulturális központtá alakított iskola.

Váradi Mónika, a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központjának tudományos főmunkatársa elmondta, nincsenek adatok arról, hogy mi történik az osztálytermekben az integráció után.

Magyar Hírlap
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter