Megjelent: 14 éve

Az Oktatási Hivatal a dolgozók visszajelzésére is alapoz

"A központi közigazgatásban is a minőségközpontú működés került előtérbe. Az Oktatási Hivatal annak a kormányzati szinten meghirdetett és fölvállalt programnak a részese akart lenni, amely a minőségkultúra filozófiáját tartja szem előtt" - fejtette ki dr. Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke a folyamat elindításának legfőbb indokát. Az OH-ban a tavasz folyamán kezdődő minőségirányítás fejlesztési folyamat nemcsak a külső partnerek és az ügyfelek véleményére, hanem a dolgozók visszajelzésére is alapoz.

Ahogy a szervezet elnöke elmondta, az OH jogilag 2007 óta létezik, de több, különböző oktatásirányításban működő háttérintézmény nevezhető meg jogelődjeként. Ezek mindegyike az állami oktatásirányításhoz kapcsolódóan végzett részben hatósági jellegű, részben szolgáltató, szervező, koordináló jellegű tevékenységeket. "Az OH elődjei közül egyik sem a klasszikus értelemben vett hatóságként működött, mindegyik nagy folyamatok szervezésével, koordinálásával, kiszolgálásával foglalkozott. Ebből az következik, hogy ennek a szervezetnek a szervezeti egységeitől, és az azokban dolgozó tisztviselőktől sosem volt idegen a minőség- és ügyfélközpontú megközelítés" - hangsúlyozta az elnök.

Két nagy minőségirányítási filozófia létezik, az egyik a folyamatleírásokból építkező, szabványosító típusú megoldás, ennek lényege: ha pontosan definiálták egy folyamat részeit, lépéseit, mérési mutatóit, akkor a folyamat végén kikerülő végtermék megfelel a minőségi követelményeknek. A másik az úgynevezett TQM (Total Quality Management) filozófia, amely a felhasználók, az igénybe vevők visszajelzései alapján az ügyfél elégedettségére koncentrál. Az OH számára a közigazgatási intézményekkel, magánszemélyekkel való nagy számú ügyfélkapcsolat miatt utóbbi a megfelelőbb. A Hivatal számára a minőségbiztosítási folyamat során Madarász Sándor, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium politikai főtanácsadója adott segítséget, aki a munka kapcsán elmondta, hogy a megismerés, az értékelés és ezek visszacsatolása révén egy állandó, magasabb szintű szervezeti tevékenység alakul ki. A megvalósítás egy spirálszerű folyamatban teljesedik ki: a szervezet újra és újra végrehajt valamit, mér, ellenőriz, értékel, visszacsatol, majd egy magasabb szinten hajtja végre a következő ciklust. Eközben pedig a szintkövetelmény mindig a partner vagy az ügyfél elégedettsége. Ahogy dr. Princzinger Péter mondta, az OH-ban azért is alkalmazható könnyen ez a körkörösen felépülő rendszer, mert az oktatásban elvégzendő feladatok nagy része ciklikusan ismétlődik.

"Egy szervezet nem tud megfelelő színvonalat elérni, ha nincs meg a belső elégedettség. Ezért a minőségirányítási folyamat általában a dolgozók elégedettségének mérésével kezdődik, ami a valóságban igény- és elvárásmérést jelent. Célja, hogy a dolgozó szemszögéből feltárja, megkeresse azokat a pontokat, amelyek által a humán erőforrás hatékonyabban tudja a rábízott feladatokat elvégezni" - indokolta Madarász Sándor a belső mérések szükségességét. Ennek kapcsán a Hivatal elnöke hangsúlyozta, ha a minőségirányítási rendszer csupán többlet adminisztrációs terheket ró a munkatársakra, de azt a lényeges mozzanatot elmulasztja, hogy ennek tanulságait nem csatornázza vissza a folyamatokba, akkor elvész a munka valódi célja.

"2011-ben a Hivatal új vezetőséget kapott, ez a változás is jó alkalom a belső és külső visszajelzések kérésére. Így az új vezetők pontosan megismerik a szervezetet, felmérik annak erőforrásait" - mondta dr. Princzinger Péter, majd hozzátette, a vezetők számára a mérésekből többek között az is kiderül, hogy a dolgozók milyen mértékben elkötelezettek, mennyire terhelhetők, mivel lehetne őket jobban motiválni. Emellett képet kapnak arról, hogy melyek a megfelelő eszközök és módszerek arra, hogy a lehető legjobban tudják az alájuk tartozó szervezeti egységet mozgatni. "A vezetők így azoktól kapnak visszajelzést, akik naponta azt a folyamatot végzik, amellyel kapcsolatban ők döntést hoznak. Így tulajdonképpen bevonják alkalmazottaikat a döntés-előkészítés folyamatába" - magyarázta az OH elnöke.
Madarász Sándor hangsúlyozta, a vezetők nyitottan álltak ahhoz, hogy meghallgassák a dolgozók észrevételeit. Emellett a mérések fontos tapasztalata volt, hogy már az első, a rendszeres méréseket bevezető kérdőívek alapján kiderült, a dolgozók nagy bizalommal fordulnak a mérések felé. Válaszaik alapján ugyanis a munkatársak több mint fele úgy gondolta, hogy lesz változás, ha erre van szükség a visszajelzések alapján. "A belső mérések egy-két éves, a külső mérések pedig rövidebb ciklusban ismétlődnek. A minőségbiztosítási folyamatnak tulajdonképpen sohasem lehet vége, hiszen állandó visszajelzésre van szükség, hogy lássuk, megfelelően beépültek-e a visszajelzések alapján eszközölt változtatások" - mondta el dr. Princzinger Péter.

edupress.hu
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Karácsony előtt érkezik a családi pótlék

Pénz érkezik a gyerekes családok számláira még karácsony előtt: a január elején esedékes családi pótlékot idén is korábban, december 22-én... Teljes cikk

Nyitva vagy zárva? Itt a teljes lista a december 24-én működő boltokról

Összegyűjtöttük, hol lehet még elintézni az utolsó bevásárlást, és mely boltok húzzák le a rolót az ünnepek idejére. Teljes cikk

Láthatatlan AI-ügynökök és milliárdos kriptolopások fenyegethetik a kiberbiztonságot 2026-ban

A Sophos legújabb elemzése szerint 2026-ban a kibertámadások új szintre lépnek: a deepfake hang- és videómanipulációk, az AI-vezérelt CEO-csalások... Teljes cikk