Szilágyi Katalin
Megjelent: 15 éve

Egy igazi ajándék jobban motiválja a dolgozókat

Egy jó ajándék, amely a munkaadó elismerését szimbolizálja, elsődleges szerepet játszik a munkavállalók motiválásában. A hagyományos ajándékok mellett nem véletlenül terjednek a különböző élményeket kínáló utalványok, amelyeket a cégek főleg HR menedzsment célokra használnak.

Jelentősebb üzletkötések, partnerkapcsolati évforduló, termékbemutató, húsvét, karácsony vagy az új év adhat alkalmat arra a cégeknek, hogy megköszönjék munkatársaiknak, ügyfeleiknek az eredményes együttműködést. Az ideális céges ajándékok nem kifejezetten személyes használati tárgyak, de praktikusak, elegánsak, és szellemesen utalnak az adott cégre. Egy-egy jól sikerült céges összejövetel vagy csapatépítő tréning során növelhetik az alkalmazottak összetartozás-, és megbecsültség-érzetét, az üzletfeleket pedig a céggel való kapcsolatuk minőségére emlékeztetik.

Ahol kiemelt szerepet kap a HR, az ajándékozás is sikeresebb
A céges logóval ellátott falinaptárak, ceruzatartók, gyertyák, mindenféle csecsebecsék mellett léteznek használható, értékes, érdekes ajándékok is. Egy jó minőségű bor, egy könyv vagy egy mikulásvirág is jó ajándék lehet, de kötődhet közös élményhez is, az ilyen meglepetések sikerülnek a legjobban. Azoknál a komoly vállalatoknál, amelyeknek stratégiájában a HR és PR kiemelt szerepet kap, általában az ajándékok is jól sikerülnek.

Jóllehet, az üzleti ajándékozás az üzletfelek, a munkatársak között kialakult kapcsolat ápolását, a cég jó hírének építését és reklámozását szolgálja, manapság olyan tendencia is mutatkozik, hogy tárgyi ajándékok helyett inkább alapítványoknak utalják a cégek az erre szánt összeget. A vállalatok vezetői ezt általában azzal indokolják, hogy az ajándékküldés nem hozza meg a kívánt hatást, lehetetlen olyan ajándékot választani, amelynek mindenki örül.

A natúr és az egyedi termékekre nagy az igény
A cégek ezért egyre többször bízzák az ajándékválasztást szakemberre, és kérnek segítséget tanácsadóktól. A reklámajándék tanácsadással foglalkozó Velünk Kft. partnereinek 20 százaléka keresi fel őket tanácsért, 80 százalékuk pedig konkrét ajánlatot kér - mondta Farkas Anita, ügyfélkapcsolati munkatárs. A bejelentkező cégtől megkérdezik, eddig milyen ajándékokat adott, mi az, amiket szeret, milyen alkalomra szánja, kiknek, a válaszok alapján pedig összeállítják a csomagot - tette hozzá Farkas Anita. Mint mondta, még mindig kedveltek a fogyasztható termékek, így a kávé, tea, édesség, természetesen esztétikus csomagolásban. De sokan szeretik a natúr tárgyakat is, és egyre nagyobb az igény az egyedi ajándékokra - említi Farkas Anita. Egy szoftverfejlesztő cég például azzal kereste meg őket, hogy egy logikai játékot találjanak ki. A Velünk Kft. munkatársa azonban hozzátette, hogy még mindig sokan örülnek egy tollnak is, viszont a táska, naptár már nem divat.

Élményt ajándékba
A piacon a hagyományos ajándékok mellett újszerű ötletek is megjelentek. Ma már egy karácsonyi koncert is ajándéknak minősül. De találkozhatunk wellness, sport és kulturális programokból összeállított utalványcsomagokkal is, amelyek azért praktikusak, mert a megajándékozott saját maga választhatja ki, mikor és milyen ajándék programmal kíván élni. A piacon tavaly év végén megjelenő FDB Kft. eddig három különböző területen - szabadidő, wellness, üdülés - kínált utalványcsomagokat, idén a paletta a gasztronómia ajánlattal bővül - tájékoztatott Sylvain Courot, ügyvezető. Mint mondta, az ajándékutalvány piac nagyon gyorsan növekszik, de egyelőre leginkább cégek élnek ezzel a lehetőséggel, és főleg HR menedzsment célokra használják. A Feldobox-hoz fogható formájú és tartalmú ajándékutalvány korábban nem létezett Magyarországon, ez a tematikus utalvány pedig tartalmában és formájában mást tud nyújtani, mint a hagyományos, fizetési eszközhöz jobban hasonlító utalványok - fogalmazott Sylvain Courot. Nyugat-Európa egyes országaiban és az Egyesült Államokban néhány éve már léteznek hasonló jellegű termékek, és hatalmas sikernek örvendenek - fejtette ki az ügyvezető.

Mint mondta, az üzleti szegmensben nagyon jó fogadtatásban részesültek, ezért optimisták a magyar piaccal szemben is. A nagy vállalatok mellett ugyanis számos kis cég vásárolt tőlük termékeket nagyobb tételben karácsonyra. Legnagyobb számban a Kalandra Fel! dobozuk kelt el, amely nemcsak extrém sportokat, hanem szolidabb temperamentumú embereknek szóló programlehetőségeket is tartalmaz.

Egy igazi ajándék jobban motiválja a munkavállalót
Míg a kis cégek jellemzően partnereik vagy alkalmazottaik lojalitásának erősítésére használják ezt az ajándékozási formát, a marketing célú felhasználás inkább a multikra jellemző - magyarázta Sylvain Courot. A cégek folyamatosan innovatív és eredeti ajándékötleteket keresnek. A Feldobox egy új generációs ajándék - egy új generációnak, amely a szabadidejét becsüli a legtöbbre - fogalmazott az ügyvezető.

A cégek gyakran béren kívüli juttatásokkal igyekeznek kedvében járni magasabb fizetésre áhítozó munkatársaiknak. A mindkét fél számára nagyon előnyös cafeteria-rendszer hátulütője azonban, hogy a bérhez hasonuló pluszokat az alkalmazottak hajlamosak úgy megélni, mint fizetésük része - tehát mint ami jár - vélekedett Sylvain Courot. Vannak azonban cégek, amelyek emiatt egy más jellegű, addicionális ajándék hatékonyságában hisznek. Egy igazi ajándékban, amely a munkaadó elismerését szimbolizálja, ez pedig elsődleges szerepet játszik a munkavállalók motiválásában - fejtegette az ügyvezető, hozzátéve: tanulmányok bizonyítják, hogy egy igazi ajándék, melyet jutalomként vagy bátorításként kapnak a munkavállalók, nagyobb motiváló hatású és mélyebb nyomot hagy.

A megszokott ajándékok sorában üdítő újdonság és valódi örömök forrása, ha az ember élményeket kap ajándékba. Erre emlékezni fog és ez jó a cégnek, amely a logojával ellátott dobozt ajándékba adta. Ráadásul a megajándékozott számos lehetőség közül maga választ, saját örömére - érvelt a csomag előnyei mellett Sylvain Courot.


Szilágyi Katalin

  • 2022.05.26Connect Konferencia Egy szakmai fórum azoknak, akik a vállalaton belül a belső kommunikáció és kultúra fejlesztésért felelnek. Tartalom, csatorna, kultúra és engagement témában mutatja be jó gyakorlataikat és tapasztalatait 45 HR, kommunikációs és marketing vezető. Részletek Jegyek
  • 2022.05.27Lean Fórum – Digitális Transzformáció Konferencia A program kialakítás alatt. A képzésre jelentkezés a jegyek menüpont alatt, vagy a következő telefonszámon: 06-1-201-1237 Részletek Jegyek
  • 2022.05.30AmCham HR Dream Day – motiváció és megtartás Találkozzunk a Kopaszin, ahol a Gallup londoni partnere beszél a nemzetközi HR trendekről, a legelismertebb hazai szakértőkkel együtt gondolkodunk motivációról, megtartásról, produktivitásról és adatvezérelt HR megoldásokról. Részletek Jegyek
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Használjunk-e mesterséges intelligenciát a munkaerő-felvételhez?

Az elmúlt évek egyik legjelentősebb technológiai fejlődése a mesterséges intelligencia (AI/MI). Az MI eszközeinek a humánerőforrás-menedzsment (HRM)... Teljes cikk

85 óra meeting egy hét alatt - az alkalmazottaknak nem az internet legvidámabb helye a TikTok

Bár a cég ezzel azzal a szlogennel aposztrofálja magát, hogy a legvidámabb hely az interneten, a munkavállalók ezzel nem feltétlenül értenek egyet.... Teljes cikk

Világrekord: 84 éve dolgozik ugyanannál a cégnél a 100 éves bácsi

Nem lehet bármit elvállalni, az embernek szeretnie kell a munkáját, különben nem bírja végigcsinálni - vallja a 100 éves brazil, aki 84 éve dolgozik ugyanott. Teljes cikk