Megjelent: 2 hónapja

Ezek a legnépszerűbb alkoholos italok a munkahelyi ajándékozáskor

Az alkoholos italok hosszú évtizedek óta jelentenek ideális, gyakorlatilag minden alkalomra kiváló alternatívát abban az esetben, ha ajándékozásról beszélünk. Különösen népszerűek munkahelyi viszonylatban, amikor kollégák, munkavállalók vagy felsővezetők kerülnek megajándékozásra.

Ennek az oka leginkább abban keresendő, hogy a munkahelyeken általában nem alakulnak ki olyan szoros kötelékek, mint a családokon belül, emiatt nem ismerjük annyira a másik felet – ha pedig titulusban eltérő ajándékozás zajlik, ez hatványozottan igaz –, egy finom bornak vagy valami minőségi alkoholos italnak azonban mindenki örül.

Hogy milyen ajándékozási sajátosságok jellemzőek a magyarországi munkahelyeken, ha alkoholos italokról van szó, egyáltalán melyek a legnépszerűbb termékek? A kérdés megválaszolására Béres Zoltánt, a Vitexim Szeszesital Kereskedés országos nagyker vezetőjét hívtuk segítségül.

A díszdobozos termékek a legnépszerűbbek, ha ajándékozásról van szó

Kérdésünkre Zoltán elmondta, hogy amennyiben valaki komolyan gondolja az ajándékozást, akkor függetlenül attól, hogy milyen kapcsolat van a felek között, jellemzően a díszdobozos termékeket keresi először. Ebben a kategóriában is vannak olcsóbb és drágább megoldások, noha nyilvánvalóan nemcsak az ital határozza meg az árat, hanem az is, hogy milyen extrák járnak hozzá.

Aki például valami igazi különlegességet szeretne, létezik duplapoharas díszdobozos kiadása a Tatrateának, de aki egy jól bevált, mindenki által ismert márkát akar ajándékozni, annak érdemes lehet például a Jim Beam pohárral és díszdobozzal ellátott változatát a kosárba tenni. Ezek elérhető áron kínált, bőven 10 ezer forint alatti megoldások, de természetesen – pláne a díszdobozos, ajándékkal ellátott termékeknél – a határ a csillagos ég.

Érdemes különbséget tenni a magánszemélyek és a cégek között

Nagyon fontos azonban az alkoholos italok munkahelyi ajándékozása kapcsán különbséget tenni a magánszemélyek és a céges megoldások között. Béres Zoltán kérdéseinkre válaszolva elmondta, hogy a céges ügyfelek jellemzően azzal keresik fel őket, hogy adott egy bizonyos keret, illetve darabszám, amiből nekik a lehető legjobbat kell kihozniuk. Ilyenkor a díszdobozos termékek jellemzően szóba sem kerülnek, a leggyakrabban a pezsgő és a bor kapják a központi szerepet.

Az égetett szeszes italok zöme azonban céges ajándékozásnál ritkán kerül terítékre! Amennyiben felsővezetők megajándékozásáról van szó, akkor természetesen már nagyobb valószínűséggel fordul elő, hogy drágább vagy legalább különlegesebb termékek kerülnek előtérbe. Gyakran választanak ilyenkor például speciális pezsgőket – mint amilyen az aranypelyhekkel díszített Österreich Gold a maga aranyrögre hajazó dobozával –, de a díszdobozos whiskyk is nagy népszerűségnek örvendenek, így például a Chivas Regal skót whisky különlegességekkel biztosan nem dönthetünk rosszul.

Ha munkahelyen belül magánszemélyek között zajlik az ajándékozás, jellemzően akkor is a bor és a pezsgő kapják a központi szerepet. Ilyenkor sokkal népszerűbbek az olcsó kategóriás italok, melyek kapcsán a választáskor gyakran az ár-érték arány a legfontosabb mindenkinek, bár céltudatos választásról ritkán beszélhetünk. Zoltán szerint vannak olyan gyártók, melyek ismertebbek vagy népszerűbbek a magyar munkavállalók között, ugyanakkor a pénztárca jellemzően gyakrabban meghatározza a lehetőségeket, mint az, hogy mi van a palack címkéjére írva.

Természetesen a magánszemélyek esetén is jellemzőek a díszdobozos szeszes italok egy ajándékozás során, de a legtöbben az olcsóbb kategóriákból válogatnak ilyenkor. Ritka eset, hogy valaki meglepi a munkatársát egy több tízezer forintos rum- vagy vodkakülönlegességgel.

Az ár szinte mindig az egyik legfontosabb

Bár a fentiekben többször is történt már rá utalás, a Vitexim szeszesital kereskedés tulajdonosa kiemelte, hogy bármelyik kategóriáról és eshetőségről is van szó, a legtöbb esetben az ár a legtöbbször az egyik legfontosabb tényező. Ritkán kapnak olyan kérést munkahelyi ajándékozáskor, hogy nem számít az ár, csak a legjobbat akarják, hiszen a szeszesitaloknál is ott a prémium kategória, ahol a több százezer forintos, sőt több milliós termékek is megtalálhatók.

Nem lehet általánosítani, hogy ki, mikor és mennyit költ alkoholos italra egy ajándékozás terén, hiszen ezt rengeteg tényező meghatározza. Nyilván a magánszemélyek között, vagy tömeges céges ajándékozás esetén gyakrabban válogatnak a belépő szintről vagy a középkategóriából, míg a felsővezetői ajándékozásnál, vagy olyan esetekben, ha egy egész csoport ajándékoz meg valakit, akkor a drágább italok is megjelenhetnek a horizonton.

Zoltán kiemelte, hogy a jó ár-érték arány miatt egyre többen ismerik fel Magyarországon is a chilei borok előnyeit. Nem véletlenül, hiszen mint elmondta, ezek a maguk kategóriájában rendkívül jónak tekinthetők, mégis méltatlanul kerülnek mellőzésre. Külföldi borok, melyek francia szőlőből, francia technológiai háttérrel és francia tudás felhasználásával készülnek, így bátran kijelenthető, hogy aki nem tud megfizetni egy drága francia bort, az közel hasonló minőséget kap egy chilei palacktól is.

Bár szinte minden kategóriában találhatunk jó minőséget a Chiléből érkező italok között, azonban a vörösborok tekintetében különösen maradandót sikerült alkotniuk az ottani gyártóknak. A Santa Alicia Reserva Cabernet Sauvignon például bőven ötezer forint alatti árkategóriát képvisel, mégis vetekedik egy jóval drágább francia Cabernet Sauvignonnal, így különösen olyan munkahelyi ajándékozásnál, ahol fontos a keretösszeg, igencsak jó döntés lehet. Persze nemcsak ez az italtípus, hanem valamennyi chilei bor!

Jellemzően az év végén ajándékozzák a legtöbb italt a munkahelyeken

Zoltánt kikérdeztük arról is, hogy milyen időszakokban fogy a legtöbb alkoholos ital a munkahelyi ajándékozás tekintetében. Szerinte határozottan az év vége jelenti a csúcsidőt ezen a téren, hiszen ilyenkor szokás akár karácsonyra, akár a sikeres évzárásra vagy már az újévre ajándékot adni. 

A tulajdonos szerint rendszeresek ilyenkor a célirányos kérések, azonban a kiválasztott italok és italtípusok esetében a fentiekben már elmondottak a mérvadók, azaz mindig az ár az egyik legfontosabb szűrő, illetve nagyon fontos különválasztani egymástól a magánszemélyek ajándékozási szokásait a céges ajándékozásoktól.

Miért népszerű ajándék az alkohol?

Ennek több oka is van, de a legtöbbször az alábbi három tényezőt érdemes kiemelni a sorból, ha a népszerűség szóba kerül:

  • Az első az ár! Főleg munkahelyeken az emberek nem akarnak túl sokat költeni azért, hogy munkatársaikat megajándékozzák, ugyanakkor valami minőségi és különleges dolgot adnának. Ilyen esetekben az alkoholos italok közel végtelenül sok lehetőséggel kecsegtetnek.
  • A második tényező, hogy az alkohol univerzális ajándék, gyakorlatilag olyannak is adható, akit alig ismerünk, sőt kortól és nemtől függetlenül egyaránt megfelelő alternatíva. 
  • A harmadik pedig, hogy az alkoholos italnál nem kell megmaradnunk a szokásoknál, a bor és a pezsgő mellett rengeteg egyéb alternatívánk lesz arra, hogy valami igazán különleges ajándékkal, egy üveg minőségi whiskyvel, esetleg díszdobozos termékkel ajándékozzuk meg munkatársainkat.
  •  
  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.11X. Vezetői Best Practice Fórum A HR és a vezetés szerepe és kihívásai a jelenlegi piaci helyzetben. A jelenlegi munkaerő piaci helyzetben hogyan lehet megtalálni és kiválasztani a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt? – Hogyan lehet a tehetséges munkaerőt a céghez vonzani és megtartani? Employer Branding. A toborzás csatornái, jó gyakorlatai. Munkatárs ajánló program. Részletek Jegyek
  • 2022.03.04Szemléletváltás a toborzásban Alapítsa meg új modern HR kultúráját! 1. nap - Hatékony toborzás 2. nap - Employer Branding 3. nap - Célcsoportok meghatározása a toborzásban 4. nap - Social Media a toborzásban 5. nap - Folyamatkontroll és Projektmenedzsment a toborzásban Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter