kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

HR Portré: Szőcs László - Diageo

A HR-esnek ismernie kell, hogyan működik a piac, mitől megy egy vállalatnak és mitől nem, kik az ügyfelek, miért vásárolnak. Ha nem beszéli az üzlet nyelvét, akkor nem veszik komolyan az ügyvezetésben - mondja Szőcs László, az 1100 fős pénzügyi szolgáltatóközpontot működtető Diageo HR-vezetője.

Névjegy
Szőcs László diplomáját 1992-ben a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerezte. A Door Training (ma Develor néven ismert) egyik alapítója és tanácsadója. 1995-től a Lays Magyarország HR-igazgatója, majd 1997-ben a Pepsi Cola magyar leányvállalatának személyzeti osztályát vezeti. 2001-ben MBA-diplomát szerez a neves INSEAD-on Franciaországban. 2002-2004 között a Friesland Magyarország HR-vezetője. Innen a MOL-hoz igazol, ahol több, mint nyolc évet tölt. 2006-tól a MOL Csoport HR-igazgatójává nevezik ki. Másfél éves pihenő után 2014-től a prémium szeszes italokat gyártó és forgalmazó Diageo-nál irányítja a HR-területet. Munkaadója, a brit központú, 180 országban jelen levő Diageo 2001-ben nyitott pénzügyi szolgáltató központot Budapesten, ahol jelenleg 1100-an dolgoznak. A cég olyan ismert márkákat forgalmaz, mint például a Smirnoff vodka, a Baileys likőr vagy a Johnnie Walker whiskey. Szőcs László angolul és spanyolul tárgyalási szinten beszél. Nagykovácsiban él feleségével és három gyermekével. Hobbija a főzés és a triatlon.

1. Mire különösen büszke eddigi pályafutása során?
Mindig olyan kihívásokat kerestem vagy olyan lehetőségek találtak meg, amelyek valami újnak a megteremtéséről szóltak, nem már meglévő rendszerek működtetéséről. Ilyen volt például a Lay’s zöldmezős beruházása, ahol egy teljes céget kellett felépíteni, a Pepsi szervezeti kultúraváltása és a fiatal tehetségek bevonzására és fejlesztésére kitalált, mára már globális Freshhh és Growww programok elindítása a MOL-nál. Talán az egyik legkedvesebb, a középiskolai tanárokat díjazó MestereM Díj ötlete és megalapítása. Remélem, a Diageo-nál elvégzendő munkám során is képes leszek hasonló értékeket teremteni.

2. Mi volt a legjobb tanács, amit valaha is kapott?
Az INSEAD-on hallottam az első karriermenedzsment órán, amelyen részt vettem. Valahogy így hangzik: „Make sure, you have the go to hell money.” Vagyis, akkor tudsz a legjobb meggyőződésed szerint értéket teremteni, elvtelen kompromisszumok nélkül cselekedni, ha van anyagi háttér mögötted. Ha nincs, akkor teremtsd meg. Máskülönben a túlélésre játszol a munkahelyen. „Mihez kezdek, ha nem lesz munkám?” - ez lesz a fő szempont.

3. Mitől jó egy vezető?
Képes irányítani és ért a szakterületéhez. Elismeri és értékeli, hogy beosztottai a maguk területén mélyebb tudással rendelkeznek, mint ő. Ehhez egyrészt bizalom másrészt önbizalom kell.

4. Mit becsül leginkább egy kollégájában, mit tolerál legkevésbé?
Elsősorban az őszinteséget, az egyenes viselkedést becsülöm. Szeretem a kreatív kollégákat, akik a probléma generálása helyett a megoldáson dolgoznak. A nem őszinte viselkedést tolerálom legkevésbé.

5. Van-e valamilyen technikája a hatékony időgazdálkodásra?
Ha szabad kezet adsz a munkatársaidnak, azzal magadnak is sok időt megspórolsz. Persze ehhez kellenek képzett, megfelelő hozzáállású kollégák és a bizalom a vezető részéről. A munkámat a MOL-os idők óta mindig egy személyi asszisztens segíti, most is. Ő többnyire egy fiatal tehetséges kolléga, aki egy-két évet tölt velem, és ezzel a tapasztalattal utána cégen belül általában középvezetői szinten folytatja. Nem csak az időbeosztásom megtervezésében, az e-mailek, telefonok megválaszolásában, a feladatok rangsorolásában segít, hanem tartalmi, szakmai munkát is végez, alkalmanként képvisel. Nem én találtam ki ezt a modellt, Nyugat-Európában sok helyen működik.

6. Szokott-e otthonról dolgozni?
Ritkán és „nem hazaviszem a munkát”, hanem úgy szervezem az életemet, hogy az aznapi teendőket otthonról végzem el. A technológiai háttér már lehetővé teszi, hogy bizonyos pozíciókban bizonyos feladatokat számítógéppel és internetkapcsolattal bárhonnan meg lehet oldani. A Diageo-nál nem csak adottak a feltételek az ilyen jellegű munkavégzéshez, hanem kifejezetten része a vállalati kultúrának.

7. Milyen tanácsot adna egy most 18 éves, pályaválasztás előtt álló fiatalnak?
Rendkívül gyorsan változik a munka világa: új szakmák keletkeznek, biztosnak hitt foglalkozások eltűnnek. Most úgy látszik, hogy informatikusokra lesz kereslet, a természettudományos területek helye is megmarad és szerintem a humán végzettségűek számára is lesz mindig lehetőség. A fiatalok számára az a legfontosabb, hogy legyenek nyitottak a változásokra, esetleg képesek legyenek aktívan formálni is azokat.

8. Mi kell ahhoz, hogy valaki versenyképes pályakezdő legyen HR-esként?
Legyen jóban a számokkal. Ha valaki a HR-ben hosszú távon sikeres akar lenni és vezetői posztot is megcéloz, akkor nélkülözhetetlen az üzleti tudás. Ismernie kell, hogyan működik a piac, mitől megy egy vállalatnak és mitől nem, kik az ügyfelek, miért vásárolnak. Ha a HR-es nem beszéli az üzlet nyelvét, akkor nem veszik komolyan az ügyvezetésben, nem tud proaktívan változást támogatni vagy kezdeményezni.

9. Mi tart manapság a legnagyobb kihívásnak a HR-ben?
A jelenlegi feladatomkörömben egy olyan folyamatot kell támogatnom, ami azt célozza, hogy a Diageo szolgáltató központjaiban egyre inkább a magas hozzáadott értékű tevékenységek jelentsék a munka nagy részét.  Ezen az úton érzésem szerint az iparág előtt járunk, hiszen általános tendencia, hogy a szolgáltatóközpontok fokozatosan elmozdulnak a „klasszikus” tranzakcionális feladatoktól a komplex értékteremtés felé. Nálunk már ma is megtalálható a könyveléstől a globális treasury feladatokig minden pénzügyekkel kapcsolatos tevékenység, miközben folyamatosan terjeszkedünk más területek pl: HR, Supply, Business Intelligence irányába is.

Ez azt is jelenti, hogy a megfelelő munkaerő megtalálása, képzése és megtartása az egyik legnagyobb kihívás. A mi „célcsoportunk” pedig nagyon mobil és válogatós. Ma már nemcsak egy munkahelyet keresnek, hanem egy bizonyos értékrendnek megfelelő munkáltatót is. Ennek próbálunk napi és stratégiai szinten is megfelelni.

10. Hogyan kapcsolódik ki / töltődik fel munka után?
Imádok a gyerekeimmel lenni, de ők sem bízzák a véletlenre: állandó ötleteikkel aktívan gondoskodnak a szabadidő közös eltöltéséről. Lányom 11, nagyobbik fiam 9, a kisebbik 6 éves. Néha azért jó elszökni a feleségemmel kettesben, kilépve az apai és anyai szerepekből. Ha magammal foglalkozom, akkor olvasok, főzök vagy sportolok. Hobbim a triatlon,  két barátommal idén már harmadszor csináltuk végig a nagyatádi Ironman versenyt.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Impresszum

HR Spirit – www.hrspirit.hu Kiadó: Monster Magyarország Kft. 1132 Budapest, Váci út 18.Ügyvezető: Zétényi AnnaFőszerkesztő: Karácsony... Teljes cikk

Miről szól a HR Spirit?

Kedv, bátorság, lélek, energia, spiritusz. Többek között ezt jelenti a „spirit” szó. Úgy gondoltuk, hogy ez a szó érzékelteti leginkább,... Teljes cikk

Mennyit keres egy HR-vezető?

Sorozatunkban a személyügyben kereshető összegeket vesszük nagyító alá különféle statisztikák segítségével. Kezdjük a HR vezetői pozícióval.... Teljes cikk