kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Kérdések és válaszok az ágazati párbeszéd bizottságokról

1. Igaz-e, hogy az FMM a Vigadó téren bérel helyiséget az Ágazati Párbeszéd Bizottságok részére, mekkora a bérlemény? A hír igaz. Az Országos Munkaügyi Tanács 2001. februári döntésére alapozva, a magyar kormány és az EU között 2002 nyarán megkötött szerződés alapján - Phare-projekt keretében - alakultak meg Magyarországon a kétoldalú, az ágazati munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek részvételével az Ágazati Párbeszéd Bizottságok. A bizottságok létrehozására az EU fokozott hangsúlyt helyezett, hiszen az 1999 és 2001 között az ország uniós felkészüléséről Brüsszelben készített országjelentések mindegyike kifogásolta a középszintű autonóm ágazati érdekegyeztetés hiányát. Jelenleg 30 ágazati, szakágazati, illetve alágazati bizottság működik. A kormány szerződésben vállalt kötelezettségének megfelelően a működés infrastrukturális, adminisztratív és finanszírozási feltételeit biztosítja.

A Vigadó u. 6. szám alatti, a GKM kezelésében lévő ingatlan VI. emeletén 2003 őszétől bérel az FMM 399 m2 irodarészt (15 iroda, 3 tárgyaló), ahol az Ágazati Titkárság tevékenykedik 12 koordinátor (az Ágazati Párbeszéd bizottságok munkáját segítő részidejű foglalkoztatottak) és 4 ügyviteli munkatárs közreműködésével (megbízási szerződés). E feltételrendszer keretében a szociális partnerek és a kormány egy olyan fórumrendszer alapjait teremtették meg, amelynek hiánya sokszor gondot okozott a munkaügyi kapcsolatok elmúlt másfél évtizedében.


2. Igaz-e, hogy ezt az intézményt a tárca kht.-ként működteti? Mi ennek az oka?

A hír nem igaz!
A Phare-projekt 2004. márciusi zárását követően a program finanszírozója a Munkaerő-piaci Alap (MpA). A szakmai és pénzügyi programtervet - a Szociális párbeszéd fenntartása és fejlesztése program keretében - az FMM nyújtotta be a MAT-hoz. A forrás felhasználása felett saját finanszírozási elvei szerint, az Ágazati Párbeszéd Bizottságok Tanácsa (ÁPBT) "őrködik". Az intézményrendszer stabilitása, a szakmai munka továbbfejlesztése és a
gazdaságos működés érdekében az Országos Érdekegyeztető Tanács 2004. augusztus 13-ai állásfoglalása alapján megkezdődött az Ágazati Párbeszéd Központ Kht. előkészítése az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány
bevonásával.


3. Igaz-e, hogy az ÁPB-k működtetésére szeptember 1. és december 31. között összesen százmillió forintot fordít a tárca?

A hír pontatlan.
Az FMM és az MpA kezelője közötti megállapodás keretében 120 millió Ft áll rendelkezésre a feladatok ellátására, melynek felhasználását 2005. március 31-ig tette lehetővé a MAT. Ez biztosítja 30 bizottság hazai és EU-s kapcsolataiból adódó szakmai feladatok végzését és az egyes szolgáltatásokat biztosító Ágazati titkárság működését, valamint az ÁPB-k információs rendszerét biztosító szoftver fejlesztést.


4. Miért nem kaphattak helyet az Ágazati Párbeszéd Központok a minisztérium épületében, belső infrastruktúrájában?

Az FMM szervezeti egységei jelenleg négy helyen működnek, tehát fizikai akadálya is lenne az Alkotmány utcai épületben való hely biztosításának az Ágazati Párbeszéd Bizottságok számára (ebből 30 működik, Ágazati Párbeszéd Központ csak egy van!). Ettől is lényegesebb, hogy a bipartit, AUTONÓM PÁRBESZÉD szellemiségének is jobban megfelel, ha nem a minisztérium adminisztratív kapacitása, feltételrendszere között kell tevékenykedniük. Hogy mást ne mondjunk, az FMM központi épületében nincs elég tárgyaló, ami elemi feltétele a párbeszédnek. Ezért is jön létre az ÁPK Kht., hogy a függetlenség az adminisztratív tevékenységét és gazdálkodását érintően is biztosított legyen.


5. Hol lehet bővebb szakmai információt szerezni az ÁPB-k tevékenységéről?

Mindenek előtt az Ágazati Párbeszéd Központ Bp. V. ker. Vigadó u. 6. VI. emeletén dolgozó ÁPB koordinátoroktól és munkatársaktól. Az FMM honlapja (www.fmm.gov.hu) is közel egy esztendeje tesz közzé híreket. De szakirodalma is van immár az ÁPB-knek! 2004. december 9-én kerül sor az Ágazati párbeszéd Magyarországon című könyv bemutatójára Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter megnyitójával.

Budapest, 2004. december 3.

Forrás: FMM Sajtófőosztály
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek