Készek a sztrájkra a British Airways légiutas-kísérői
Ismét nagy többséggel a sztrájk mellett szavaztak a British Airways légiutas-kísérői, akiknek hasonló, rekord hosszúságúra tervezett munkajogi akcióját karácsony előtt, szavazási szabálytalanságok miatt törvénysértőnek minősítette a londoni felsőbíróság.
A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő BA vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, és a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát járatonként egy fővel - 15-ről 14-re - csökkentette.
A BA arra hivatkozik, hogy utaskísérői sokkal nagyvonalúbb juttatásokban részesülnek, mint a versenytársaknál dolgozók. A British Airways légi kiszolgáló személyzetének éves átlagos alapfizetése fejenként 30 ezer font (több mint 9 millió forint). Ez a kétszerese a legnagyobb riválisnál, a Virgin Atlantic légitársaságnál honos éves utaskísérői alapfizetésnek.
A szakszervezet szerint azonban a BA munkaszerződéseket érintő módosításokat akar rákényszeríteni az utaskísérői állományra, megfelelő előzetes konzultáció nélkül.
A British Airways vezetése drasztikus takarékossági programba kezdett, miután eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt, vagyis a társaság percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég.
Elemzők különösen azt tartják riasztónak, hogy a hagyományosan igen erős időszaknak számító nyári utazási szezonban keletkezett a tavalyi súlyos veszteség zöme. A British Airways elsősorban a prémiumosztályok forgalmának meredek visszaesését szenvedi meg. Egyik legfőbb bevételi forrása ugyanis a bőség éveiben a londoni City első, illetve üzleti osztályon repülő bankárainak utaztatása volt, főleg az észak-amerikai járatokon. A súlyos pénzügyi válság és a tömeges citybeli elbocsátások nyomán azonban ez az utascsoport szinte eltűnt.
A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a cég "a túlélésért küzd". A BA a jelenlegi pénzügyi év végéig összesen 4900 fős - 12,7 százalékos - leépítést tervez. Az utaskísérők eredetileg a karácsonyi időszakra tervezték a sztrájkot, amely 12 napig - rekord ideig - tartott volna.
A British Airways azonban jogi úton megtámadta a sztrájkdöntést, arra hivatkozva, hogy a szakszervezet olyan alkalmazottaknak is kiküldött szavazólapokat, akik már kiléptek, vagy távozóban voltak a vállalattól, és ezért a szavazás törvénytelen. A londoni felsőbíróság annak idején elfogadta ezt az érvelést, és ennek alapján illegálisnak mondta ki a sztrájkot. A Unite szakszervezet ezért ismételte meg a voksolást.
A British Airwayst, amely a Malévval együtt a oneworld globális légi szövetség tagja, és naponta három járatot közlekedtet a londoni Heathrow repülőtérről Budapestre, különböző előzetes becslések szerint 200-400 millió font kár érte volna, ha a légi személyzet megtarthatta volna a több mint 900 ezer utast érintő sztrájkot a tavalyi év végén.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk
- Budapesten toboroz légiutas-kísérőket az Emirates 1 éve
- Ismét Budapesten toboroz légiutas-kísérőket az Emirates 1 éve
- Emirates: ezt a 7 dolgot tanulják meg a leendő légiutas-kísérők 1 éve
- Hamarosan toborzó nyílt napot tart Budapesten az Emirates 1 éve
- Két év alatt átlagosan 55 százalékkal emelkedett a reptéri dolgozók bére 2 éve
- Budapesti járatokat is érintett a légiutas-kísérők sztrájkja 2 éve
- Kirúgták a légiutas-kísérőt, dühében szétvert egy reptéri üzletet - videó 2 éve
- Budapesten és Pécsett is légiutas-kísérőket toboroz az Emirates 2 éve
- 5000 új légiutas-kísérővel bővít az Emirates 2 éve
- Létszámrekordot döntött az Emirates 2 éve
- Megnyílt a BT új irodája: nézzen be 2 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?