Megjelent: 16 éve

Kevés magyar tanul külföldön

A finn hallgatóknak már több mint 20 százaléka folytat felsőfokú tanulmányokat külföldön, ezzel pedig teljesítették a 2020-ra kitűzött uniós célt. A magyar hallgatók csupán nyolc százaléka tehető mobilissá a megadott időpontra.

A finn hallgatóknak már több mint 20 százaléka folytat felsőfokú tanulmányokat külföldön, ezzel pedig teljesítették a 2020-ra kitűzött uniós célt - hangzott el január 19-én a Mobilitás Magyarországon - lehetőségek és teendők című konferencián, a Budapesti Corvinus Egyetemen (BCE).

"Itthon még az is nehezen működik, hogy a diákok csupán egy-egy tantárgy teljesítése érdekében áthallgassanak más intézmények kurzusaira" - mondta Manherz Károly, az oktatási tárca szakállamtitkára. Nem csak az uniós előírások szólnak azonban a mobilitásról, a magyar kutatóegyetem cím megszerzésének egyik feltétele is a mobilitás megvalósítását emeli ki. A cél eléréséhez azonban áldozni kell, de nem csak a diákok mobilitásán kell javítani, szükség van a tanárok nyelvi képességeinek javítására is - hangsúlyozta Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora. Hozzátette: "Szegeden alig van olyan oktató, aki képes lenne angolul órát tartani, de forrást igényel a külföldi diákok Magyarországra csábítása is."


A spanyolok és az olaszok is mögöttünk állnak



A világ összes diákjának 22 százaléka az Egyesült Államokban tanul - mondta el a konferencián Berács József, a BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központjának társigazgatója. Európában az Egyesült Királyság áll az élen: a világ összes hallgatójának 14 százaléka tanul a szigetországban, ahol a brit hallgatók mellett 11,2 százalék külföldi. Magyarországon ugyanez a felsőoktatásban tanuló diákság 3,3 százalékáról mondható el, míg például Spanyolország esetében ez 2,9, Olaszországban pedig csak 1,9 százalékot jelent - fejtette ki. A konferencia több előadója arról beszélt: a legtöbb külföldi hallgató itthon a négy orvostudományi képzést nyújtó egyetemen tanul, így a pécsi, a szegedi, a debreceni intézményben, illetve a Semmelweisen. "A jelenlegi tendenciák mellett 2020-ra 30 ezerre nőhet a külföldi hallgatók száma Magyarországon, ha azonban hatékony stratégiát dolgoz ki az ország, akkor számuk 60 ezerre is emelkedhet" - mondta el Berács József.


Évente nyolc százalékkal nő a külföldön tanuló magyar hallgatók száma



Az OECD 2008-as felmérése szerint 1995-ben a nemzetközi hallgatók száma még csak 600 ezer volt, 2005-ben azonban már 2,7 millió diák tanult anyaországán kívül - tájékoztatott Kurucz Katalin, a Tempus Közalapítvány felsőoktatási és K+F programvezetője. Érdemként említette meg, hogy míg Nyugat-Európában ugyan több külföldi diák tanul, mint itthon, számuk jelenleg csökken. Ezzel szemben évente nyolc százalékkal emelkedik azon magyarok száma, akik külföldön szereznek felsőfokú ismereteket. Véleménye szerint a mobilitási hajlandóságot a finanszírozás révén lehetne növelni, elmondta: "Csehországban például az állam az Erasmus program keretein belül megítélt, uniós támogatást ugyanakkora összeggel egészíti ki saját forrásból."


Számos idegen nyelvű oklevélmellékletet rosszul fordítanak



Az oklevélmellékletekkel kapcsolatban Mészáros Gábor, az Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központjának főosztályvezetője kifejtette: a kezdeményezés, mely szerint a magyar mellett valamely idegen nyelven is igazolják a végzettséget, alapvetően jó. Eddig azonban számos hiba csúszott már a fordításokba. A mellékletek előnye azonban, hogy esetenként a szakképzettséggel járó hazai szakmai kompetenciákat is feltüntetik a végzettség mellett - mondta el Mészáros Gábor.

Edupress
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek

A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk

Ez a magyar iskola végzett a legjobb helyen a nemzetközi listán

A Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem is bekerült a legjobb 10 magyar egyetem közé. Teljes cikk

Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek

A 2024-es OECD TALIS-felmérés szerint a magyar pedagógusok elégedettebbek, munkájuk során nagyfokú szakmai önállóságot élveznek, és támogató... Teljes cikk