kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 15 éve

Minden követ megmozgatnak a BKV feldarabolása ellen az érdekvédők

Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettesek közbenjárását kérte a BKV tizenegy szakszervezete azért, hogy elkerülhessék a sztrájkot, illetve hogy a HÉV kiszervezése lekerüljön a napirendről. A szakszervezetek szerint a munkáltató nem követ el mindent a megegyezés érdekében.

images

images

Tájékoztatásuk szerint döntően a kötöttpályás ágazatokban tevékenykedő érdekképviseletek jelezték a városvezetésnek, hogy a HÉV kiszervezése kapcsán folytatott kollektív munkaügyi vita az egyeztetés során "súlyosan eszkalálódott". Utalva arra, hogy a kiszervezés kapcsán a szakszervezetek végső eszköze a sztrájk, megjegyezték, hogy a tervezett elképzelésről érdemi párbeszédet szeretnének folytatni a főváros illetékes vezetőivel.

Az érdekképviseletek "megdöbbentő dolognak" tartják, hogy a január elején ez ügyben kezdődött vállalati belső egyeztetés, konzultáció során és a munkaügyi vita folyamatában sem kaptak egyetlen kérdésükre sem választ. A kiszervezéssel kapcsolatos anyagok, hatástanulmányok, létszámadatok még nem készültek el, s nincs olyan üzleti előterv sem, amely kimutatná a kiszervezés BKV Zrt.-re gyakorolt hatásait. A cégvezetéstől csak egy forgatókönyvet, menetrendet kaptak, amelyben a kiszervezés lépéseit rögzítették, s ehhez kérték a szakszervezetek támogatását.

A főpolgármester-helyetteseket tájékoztatva az érdekképviseletek leszögezték: "nem fedi a valóságot a munkáltató többször hangoztatott állítása, miszerint mindent elkövet annak érdekében, hogy tárgyalásos úton lehessen rendezni a megkezdett munkaügyi vitát". A lehetséges hatások ismeretének hiányában hiba lenne előzetes döntést hozni a HÉV-ágazat kiszervezésről - hangsúlyozták.

A szakszervezetek megjegyezték, hogy a mai gazdasági válság idején, ami kihat a BKV-re is, igen súlyos terhet jelentene a HÉV kiszervezésének 150 millió forintra és a cég holdinggá alakításának 500 millió forintra becsült költsége, ha mégsem valósul meg az egyszeri 30 milliárd forintos állami befektetés. Úgy látják, hogy "a menedzsment mindent egy lapra tett fel. Mi lesz akkor, ha ez az egy út valami miatt mégsem járható?" - tették fel a kérdést.

Nem értik az érdekképviseletek azt sem, hogy a főváros közlekedési rendszerének fejlesztési tervében szereplő elképzelés, a szentendrei és a ráckevei HÉV alagutas összekötése, az 5-ös metró, hogyan illeszkedik a HÉV kiszervezéséhez. Választ várnak arra is, miként kezelheti a közigazgatási határon belül közlekedő HÉV-et egy, a MÁV-val közösen létrehozandó elővárosi közlekedési társaság.

Nem látják biztosítottnak, hogy a BKV feldarabolása esetén, amit a vezérigazgató tervez, pusztán szerződésekkel fenntartható az integrált közösségi közlekedés. Az viszont biztos, hogy a HÉV-ágazat eszköz- és ingatlanállományának értéke több száz milliárd forint, ami komoly súllyal szerepel a BKV és a főváros vagyonleltárában.

A két főpolgármester-helyettes válasza rövidesen véglegesül. Ebben várhatóan nagy hangsúlyt kap majd Ikvai-Szabó Imre azon korábbi, az MTI-nek adott nyilatkozata, amelyben rámutatott arra, hogy a főváros, a kormány és a BKV vezetése hónapok óta egyeztet a cég helyzetének rendezéséről. Leszögezte, hogy az érdekképviseleteknek joguk van sztrájkolni, de ez gazdasági válság idején, amikor mindenhol megszorító intézkedésekre van szükség, aligha tűnik célszerűnek és a lakosság számára megmagyarázhatónak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Méltatlan elbocsátás zajlik a Teslánál: többen a biztonságiaktól tudták meg, hogy felmondtak nekik

Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk

A vendégmunkások nem létező jogai, avagy mire mutat rá az Autoliv-gyárban folyó sztrájk?

A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk

Robotok fogják gyártani a betoncserepeket a Hejőpapin épülő gyárban

Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk