Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 11 éve

Minden követ megmozgatnak a BKV feldarabolása ellen az érdekvédők

Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettesek közbenjárását kérte a BKV tizenegy szakszervezete azért, hogy elkerülhessék a sztrájkot, illetve hogy a HÉV kiszervezése lekerüljön a napirendről. A szakszervezetek szerint a munkáltató nem követ el mindent a megegyezés érdekében.

images

images

Tájékoztatásuk szerint döntően a kötöttpályás ágazatokban tevékenykedő érdekképviseletek jelezték a városvezetésnek, hogy a HÉV kiszervezése kapcsán folytatott kollektív munkaügyi vita az egyeztetés során "súlyosan eszkalálódott". Utalva arra, hogy a kiszervezés kapcsán a szakszervezetek végső eszköze a sztrájk, megjegyezték, hogy a tervezett elképzelésről érdemi párbeszédet szeretnének folytatni a főváros illetékes vezetőivel.

Az érdekképviseletek "megdöbbentő dolognak" tartják, hogy a január elején ez ügyben kezdődött vállalati belső egyeztetés, konzultáció során és a munkaügyi vita folyamatában sem kaptak egyetlen kérdésükre sem választ. A kiszervezéssel kapcsolatos anyagok, hatástanulmányok, létszámadatok még nem készültek el, s nincs olyan üzleti előterv sem, amely kimutatná a kiszervezés BKV Zrt.-re gyakorolt hatásait. A cégvezetéstől csak egy forgatókönyvet, menetrendet kaptak, amelyben a kiszervezés lépéseit rögzítették, s ehhez kérték a szakszervezetek támogatását.

A főpolgármester-helyetteseket tájékoztatva az érdekképviseletek leszögezték: "nem fedi a valóságot a munkáltató többször hangoztatott állítása, miszerint mindent elkövet annak érdekében, hogy tárgyalásos úton lehessen rendezni a megkezdett munkaügyi vitát". A lehetséges hatások ismeretének hiányában hiba lenne előzetes döntést hozni a HÉV-ágazat kiszervezésről - hangsúlyozták.

A szakszervezetek megjegyezték, hogy a mai gazdasági válság idején, ami kihat a BKV-re is, igen súlyos terhet jelentene a HÉV kiszervezésének 150 millió forintra és a cég holdinggá alakításának 500 millió forintra becsült költsége, ha mégsem valósul meg az egyszeri 30 milliárd forintos állami befektetés. Úgy látják, hogy "a menedzsment mindent egy lapra tett fel. Mi lesz akkor, ha ez az egy út valami miatt mégsem járható?" - tették fel a kérdést.

Nem értik az érdekképviseletek azt sem, hogy a főváros közlekedési rendszerének fejlesztési tervében szereplő elképzelés, a szentendrei és a ráckevei HÉV alagutas összekötése, az 5-ös metró, hogyan illeszkedik a HÉV kiszervezéséhez. Választ várnak arra is, miként kezelheti a közigazgatási határon belül közlekedő HÉV-et egy, a MÁV-val közösen létrehozandó elővárosi közlekedési társaság.

Nem látják biztosítottnak, hogy a BKV feldarabolása esetén, amit a vezérigazgató tervez, pusztán szerződésekkel fenntartható az integrált közösségi közlekedés. Az viszont biztos, hogy a HÉV-ágazat eszköz- és ingatlanállományának értéke több száz milliárd forint, ami komoly súllyal szerepel a BKV és a főváros vagyonleltárában.

A két főpolgármester-helyettes válasza rövidesen véglegesül. Ebben várhatóan nagy hangsúlyt kap majd Ikvai-Szabó Imre azon korábbi, az MTI-nek adott nyilatkozata, amelyben rámutatott arra, hogy a főváros, a kormány és a BKV vezetése hónapok óta egyeztet a cég helyzetének rendezéséről. Leszögezte, hogy az érdekképviseleteknek joguk van sztrájkolni, de ez gazdasági válság idején, amikor mindenhol megszorító intézkedésekre van szükség, aligha tűnik célszerűnek és a lakosság számára megmagyarázhatónak.
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkahelymegtartásért jutalékemelés a kkv-knak

A Szerencsejáték Zrt. a munkahelyek megtartását kéri a támogatásért a értékesítő partnereitől. Teljes cikk

Az elmúlt 20 év legnagyobb elbocsátására készül a Nissan

Dolgozóinak 15 százalékát, több mint 20 ezer alkalmazottját készül elbocsátani világszerte a japán Nissan Motor Co. autóipari konszern a csökkenő... Teljes cikk

Építőipari szakemberek ezrei tértek haza külföldről, ötödük maradna is

Mintegy 5 ezer építőipari szakember érkezett haza külföldről a koronavírus miatt, ötödük maradna is. Ehhez azonban bérfelzárkóztatás, a... Teljes cikk