Megjelent: 17 éve

Nem törődik az adatbiztonsággal a felsővezetők kétharmada

Megfelelő összehasonlítási alap, megbízható régiós és országos adatok nélkül sok hazai vállalat képtelen felmérni azt, hogy működése során hatékonyan bánik-e a saját IT-részlegében rejlő innovációs tartalékokkal, fejlesztései támogatásánál pedig megfelelő figyelmet fordít-e az IT-terület igényeire - derül ki a Deloitte legújabb felméréséből.

A Deloitte idén első alkalommal a magyar cégek informatikai rendszereinek hatékonyságát, valamint a vállalatok fejlődése szempontjából fontos kérdések eltérő kezelését vizsgálta mind az IT-, mind az üzleti döntéshozói oldalon.

Az eredmények láttán Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának igazgatója elmondta: A nemzetközi "IT-Business Balance" elnevezésű, informatikai és üzleti attitűd-kutatás hároméves történetében idén első alkalommal a Deloitte a magyar vállalatok körében is felmérést végez annak kiderítésére, hogy a cégek a működésük és fejlesztéseik során mekkora jelentőséget tulajdonítanak az információtechnológiának. A március végéig tartó online felmérés célja, hogy hiteles adatokkal szolgáljon arról, a hazai cégek megfelelően kihasználják-e az IT-területen rejlő (üzlet)fejlesztési lehetőségeiket, átültetik-e például a gyakorlatba saját IT-részlegük értékteremtő javaslatait, és képesek-e hatékonyan kezelni az IT-vel kapcsolatos kockázatokat, illetve optimalizálni az IT-re szánt költéseiket.

A Deloitte szakértője hozzátette: Annak érdekében, hogy a kutatás a lehető legteljesebb, legdifferenciáltabb eredményt adja - aminek adataival akár az összes hazai vállalat összevetheti IT-részlegének hatékonyságát - a Deloitte az üzleti döntéshozók mellett külön kíváncsi a cégek IT-vezetőinek véleményére is a felmérés során. Mivel a felmérés a hagyományostól eltérő megközelítést alkalmaz, a Deloitte kutatásában megjelennek azok a hangsúlyeltolódások is, amelyek az üzleti és IT oldal eltérő szemléletéből adódnak. Kiderül például, hogy az IT-részleg mennyire elszánt a vállalkozás üzleti céljainak támogatásában, de az is, hogy mennyire reálisak az üzleti döntéshozók IT-vel szemben támasztott elvárásai.

Ralph van Uden kiemelte: A Deloitte először 2007-ben, Belgiumban végezte el a kutatást, tavaly pedig már sokkal szélesebb körben, holland, francia, olasz, török és dél-afrikai vállalatok részvételével készítette a felmérést. A legfontosabb megállapításokat mintegy 300 válaszadó véleménye és tapasztalatai alapján rögzítette a Deloitte öt területen - az IT irányítás, a fejlesztések és trendek, az IT-menedzsment, az IT outsourcing, illetve a "biztonság, adatvédelem és csalások" területén.

A cégeknél alig van IT-irányító, döntéshozó szerv

A Deloitte szakértője elmondta: A tavalyi kutatás egyik legmeglepőbb eredménye az volt, hogy a megkérdezett szervezetek közel háromnegyedénél egyáltalán nincs szervezetileg elkülönülő IT-irányító és döntéshozó szerv, amely koordinálná és felügyelné az IT-vel összefüggő kiadásokat. Ez azért jelent problémát, mert ebben az esetben a vállalat csupán egy "ön-irányító" IT-egységre támaszkodhat, amely saját prioritásairól dönt, vagyis döntései sok esetben nincsenek összhangban a vállalat üzleti céljaival.

Ralph van Uden kiemelte: A tavalyi kutatásban részt vett válaszadók csupán kevesebb, mint egynegyede gondolta azt, hogy az IT-projektek - például a termék-innovációhoz hasonlóan - jelentősen hozzájárulhatnak a bevétel növeléséhez és az értékesítés felgyorsításához. Az IT-oldal válaszadóinak 30 százaléka gondolta úgy, hogy az IT gyakran, vagy mindig húzó erőt jelent az innovációs projekteknél - ezzel viszont szöges ellentétben állt az üzleti oldal véleménye: ott a válaszadók mindössze 7 százaléka gondolta ugyanezt.

Végezetül az üzleti oldal válaszadóinak 31 százaléka vélte úgy, hogy vállalat felsővezetése megfelelően ellenőrzi az információs biztonsági eljárások és az adatvédelem betartását. A tavalyi felmérésben szereplő IT-vezetőknek azonban csak kevesebb, mint egyötöde osztotta ezt a véleményt, sőt 42 százalékuk úgy gondolta, hogy a felsővezetés alig ellenőrzi az adatbiztonságot - tette hozzá a Deloitte szakértője.

Ralph van Uden elmondta: Az eddigi felmérések adatai természetesen nehezen értelmezhetőek közvetlenül a magyarországi vállalati közegben, ezért is fontos, hogy idén minél több hazai vállalkozás vegyen részt a projektben, amelynek végén a résztvevők a teljes jelentést megkapják, annak adatait pedig felhasználhatják saját IT-részlegük alakításához. A válaszadás értékes tanulságokkal szolgálhat minden hazai vállalat számára, amely komolyan foglalkozik az IT-terület hatékonyabb integrációjával, és a benne rejlő növekedési tartalékok kiaknázásának lehetőségeivel.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton

Az AI korában új luxus lett, ha valódi ember válaszol az ügyfélszolgálaton. Balogh Péter, szoftverfejlesztő, üzletember és angyalbefektető friss... Teljes cikk

Még vizsgálják a Bakonyi Erőműben történt baleset körülményeit

Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk

8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik

A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk