Valós munkaügyi adatokkal számolt a Blikk - válaszlevél az államtitkárnak
Nyílt levélben reagált a Blikk főszerkesztője Gál András Levente államtitkár cáfolatára, mely szerint a napilap megalapozatlan állításokat közölt. Murányi Marcell leszögezi, hogy a Blikk a "2,5 milliárdos tisztogatás" című cikkében szereplő valamennyi állítás mellett 100 százalékig kiáll.
A válaszlevél szerint az államtitkár úr állítása, amely szerint a cikk következtetései "megkérdőjelezik információik megalapozottságát", nem lehet igaz, ha csak a KSH vagy a Magyar Köztársaság minisztériumai szándékosan nem vezették félre a Blikk munkatársait, amit természetesen nem feltételeznek.
Az államtitkár arra is kitért, hogy a Blikk "jogellenesen elbocsátott" köztisztviselőkről ír. A főszerkesztő szerint ilyen vagy ehhez hasonló kifejezés a cikkben egyetlen alkalommal sem szerepel, ahogy tömeges elbocsátásokról sem esik szó.
Ezek kifejtése után a főszerkesztő rátér a cikk elkészültének körülményeire: a Blikk egy hónappal ezelőtt hivatalos levélben kereste meg a Magyar Köztársaság valamennyi minisztériumát, és kért - jogi álláspontuk szerint - közérdekű adatokat. Azért ezt a formát választották, mert tapasztalataik szerint az esetek többségében a tárcák válaszra sem méltatják őket, illetve a konkrét kérdések elől szinte minden alakalommal kitérnek, konkrét információt nem szolgáltatnak.
A Blikk ezért a közérdekű adatok nyilvánosságáról és a személyes adatok védelméről szóló törvény értelmében kereste meg a minisztériumokat, akiknek e törvény szerint 15 napon belül kell válaszolniuk a feltett kérdésekre.
Több mint 30 nappal azután, hogy a közérdekű adatkérést a laptól megkapták, összesen négy tárca válaszolt, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium nem volt ezek között. Ekkor ismételten figyelmeztették a tárcákat törvényes kötelezettségük teljesítésére, és a főszerkesztő állítása szerint éppen Gál András Levente államtitkár volt az, aki a KIM részéről a Blikknek visszajelzett, és a törvényes határidő kétszeresének letelte után "még egy kis türelmet" kért.
Miután nem lett volna értelme a cikk elkészítésével tovább várniuk, hiszen úgy tűnt, a minisztériumok nem tartják tiszteletben a vonatkozó törvényt, ezért munkatársuk elkészítette a cikket a laphoz egy hónap után eljuttatott négy tárca és azok háttérintézményeinek munkaügyi adatai alapján. A cikkben egyértelműen jelezték, hogy a négy minisztérium adatainak átlagával számoltak, miután több adat ismételt megkeresések ellenére sem állt rendelkezésükre.
Ezek alapján egy minisztériumra átlagosan 64,75 munkaügyi per jut. A lap által megszólaltatott jogi szakértő szerint egy ilyen eljárás három évig, azaz 36 hónapig tarthat. A jogi álláspont szerint ilyen esetben, ha a munkavállaló nyeri a pert, a munkaadónak (jelen esetben a minisztériumoknak és azok háttérintézményeinek) ki kell fizetniük az ez idő alatt elmaradt munkabért, annak kamatait, és a bíróság jelentős kártérítést is megítélhet. A KSH legfrissebb adatai szerint a közszolgálati havi átlagbér jelenleg bruttó 237 656 forint.
A főszerkesztő levele szerint óvatosan akarták megbecsülni ezen munkaügyi perek költségét, ezért - mint az a cikkben is egyértelműen szerepel - úgy számoltak, hogy a dolgozók legfeljebb a bírósági eljárások felét nyerhetik meg. Ennek alapján tárcánként 64,75 munkaügyi perrel, a nyolc minisztériummal és a Miniszterelnökséggel (és a hozzájuk tartozó háttérintézményekkel) számolva 582,75 peres eljárással számoltak.
Minden ilyen perben szereplő dolgozónak az átlagbérével számolva ez havi 138 millió 494 ezer forint munkabér, az átlagosan 36 hónapig húzódó eljárás esetén pedig a teljes összeg 4,985 milliárd forint, de mivel csak a perek maximum felénél számoltak győzelemmel, ez 2,492 milliárd forint lehetséges költség.
A főszerkesztő felhívja az államtitkár úr figyelmét, hogy a cikkben végig feltételes módban fogalmaznak, azaz nem állítják, hogy ekkora költsége lesz az államnak a kirúgások miatt, de csakugyan lehetséges, hogy ennyi kiadással kell számolniuk. Azt is leszögezi, hogy sem az elmaradt munkabér kamatait, sem a lehetséges kártérítések kifizetését nem számolták bele ebbe az összegbe, noha azokkal együtt pervesztések esetén az állam által kifizetett összeg jelentősen nőhet.
A főszerkesztő elismeri: minden bizonnyal pontosabb számításokat tudtak volna végezni, ha a minisztériumok nem hagyják figyelmen kívül a közérdekű adatok nyilvánosságáról és a személyes adatok védelméről szól törvény vonatkozó rendelkezéseit, és határidőre, a határidő kétszeresének eltelte után, vagy akár ismételt levelüket követően, de válaszolnak a feltett kérdéseikre. Ilyen válaszok hiányában azonban az államtitkárnak is be kell látnia, hogy nem volt más választásuk, mint a jogkövető magatartást tanúsító tárcák által szolgáltatott adatok alapján következtetni a törvényeket kevésbé szigorúan betartó minisztériumok, köztük a KIM munkaügyi számaira.
A Blikk a hivatalos levelekben nemcsak a minisztériumok, hanem az irányításuk alá tartozó országos és helyi hatáskörű intézmények egyes munkaügyi adatait is kérte, hiszen több ezer, több tízezer köztisztviselő dolgozik ilyen intézményben, és a velük kapcsolatos felmentések és az általuk indított perek is érdekelték a lapot.
Szerencsére a legtöbb minisztérium, ha megkésve is, de tételesen válaszolt ezen kérdésekre is; kivételt éppen a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, valamint az egyik legnagyobb tárca, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium képez - írja a Blikk főszerkesztője az államtitkárnak címzett levelében.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk
November 27-ig jelentkezhetnek a fiatalok a 2025/2026-os tanév Szakma Kiváló Tanulója Versenyére (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyre... Teljes cikk
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
- Jelentősen emelkednek a munkavédelmi és munkaügyi bírságok márciustól 2 éve
- Orbán Viktor fizetése 4,178 millió forintra nőtt 2 éve
- A négynapos munkahét a gyakorlatban 3 éve
- Innovatív megoldásokkal is csökkenthetők a HR költségek 3 éve
- Történelmi béremelést kaphatnak a tapasztalt ápolók - de mi lesz a többiekkel? 3 éve
- Orbán Viktor fizetése 135 százalékkal nőtt 2022-ben 3 éve
- Munkaügyi dokumentumok papírmentesen 3 éve
- 52 százalékos béremelés a közszférában, de csak államtitkároknak! 3 éve
- Orbán Viktor valószínűleg megemelte az államtitkári fizetéseket 3 éve
- Itt a lista! Közel 60 államtitkára lesz az új kormánynak 3 éve
- Jól jártak az államtitkárok, 35 százalékkal nőtt a fizetésük 6 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?