Szerző: Berta László
Megjelent: 6 hónapja

2-3 perc várakozáson múlt a Hableány utasainak élete

Nem áll rendelkezésre minden információ, hogy pontosan meg tudjuk mondani, hogyan történt a Hableány és a Viking szállodahajó balesete, de maga a baleset elkerülhető lett volna, ha a Viking kapitánya betartja az előzés szabályait és figyelemmel van a kötelező gondosság elvére, nyilatkozta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Méder Áron Föld-kerülő vitorlás egy posztban írt a balesetről, amire Bencsik Attila mellett Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára is reagált. Horváth meglehetősen élesen.

A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó a Margit híd közelében ütközött össze május 29-én éjszaka. A Hableány elsüllyedt, fedélzetén 33 dél-koreai utassal és két magyar hajóssal. Hét túlélőről, kilenc elhunyt személyről tudunk, 19 személyt még keresnek.

Pontos képet az AIS transzponder felvételek és a rendőrség által meghallgatott szemtanúk vallomásainak elemzése ad majd, de a hatósági vizsgálatok lezárásáig ezek nem nyilvánosak. Bencsik Attila elmondta, hogy a hajós közlekedésre vonatkozó szabályozás alapvetően megfelelő, ha a hajózási szabályzat szerint járt volna el a Viking kapitánya, akkor nem következhetett volna be a baleset. Szigorítani persze lehet, de a szakember inkább a jelenlegi szabályok betartását hiányolja.

Korlátozottak voltak a látási viszonyok, ami különösen indokolttá teszi a természetesen tiszta időben is kötelező metódus lefolytatását. Annak a hajónak, amelyik előzni kíván, jeleznie kell előzési szándékát a másik felé rádión vagy akár kürtjellel, amire kétféle reakciót kaphat, vagy elfogadja a megelőzni kívánt hajó, vagy nem fogadja el. Nem tudni egyelőre, hogyan foglal majd állást a hatósági vizsgálat, azonban Bencsik Attila szerint nagy valószínűséggel nem rádiózott a Viking kapitánya, mert azt a közelében lévő, azonos hullámhosszon lévő más hajókon hallották volna. Úgy gondolja, hogy erről már bizonyára lenne információ, mint ahogy arról is, ha a hajósok, illetve. a parton tartózkodók a Vikingtől érkező kürtjelzést hallottak volna. Az összeütközés közvetlen veszélye esetén kötelező minimum 6 rövid, 1/4-ed másodperces kürt hangjelzés leadása is, de erről sincs hír.

A kutatási munkálatokat végző szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében a Margit hídnál 2019. június 3-án. MTI/Máthé Zoltán

Az előzésre vonatkozó szabályok betartásának kérdésére a hatósági vizsgálat választ fog adni, Bencsik kiemelte, hogy ettől függetlenül biztos, hogy a hajós közlekedésben létfontosságú, kötelező gondosság elve sérült, vagyis előzés előtt a szállodahajó nem mérte fel helyesen, hogy biztonságosan, ütközés és emberéletek veszélyeztetése nélkül végre tudja-e hajtani a manővert. „Annak ellenére, hogy a Margit híd a Belváros Duna-szakaszának egyik legnehezebben meghajózható hídja, ha a kapitány betartotta volna az előzés szabályait és tekintettel van a kötelező gondosság elvére, akkor nem történt volna meg a baleset. A „vízi kreszt” betartva a közel 2000 lóerős Vikingnek meg kellett volna lassítania és meg kellett volna várnia, hogy a 150 lóerős Hableány biztonságban áthaladjon a hídnyíláson. Az óriás ezzel kb. 2-3 percet veszített volna a menetéből” - mondta Bencsik Attila.

A hajós biztonsági oktatásnak van köze ehhez a balesethez?

Méder Áron Föld-kerülő vitorlázó posztot írt a balesetről, ebben sok más mellett megjegyzi, hogy, hogy a termes személyhajókon (ilyen a Hableány) nem előírás a biztonsági bemutató az utasok számára. Ott elég, ha a személyzet egy darab félnapos tanfolyamot elvégez. Ezzel kapcsolatban Bencsik Attila kifejtette, hogy ennél a balesetnél ez irreleváns, mert ha két éven át járnak biztonsági oktatásra, akkor sem tudtak volna mit csinálni a pár másodperc alatt elsüllyedő hajón.

A repülős utazásokéhoz hasonló biztonsági bemutatót elő lehet írni, de nehéz megvalósítani, gondoljunk pl. a BKV hajókra, ahol akár 10 percenként szállnak be és ki az utasok. A BKV buszokon sincs bemutató az utasoknak. Jól látható táblák mutatják a hajókon, hol vannak a mentőmellények, mentőgyűrűk, ezekből annyinak kell lennie, ahányan maximálisan felszállhatnak. Könnyebben kivitelezhető lenne, ha pl. az utasok figyelmét felhívva egy monitoron bemutatnák a mentőfelszerelések elhelyezését, használatát” - mondta Bencsik Attila.

„Kimaradhatott az tréningből, hogy van mentőcsónak és az mire való?”

Méder Áron posztjában írt felvetésekkel Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára egyáltalán nem ért egyet. Méder különben azt írja, hogy egy dunai hajós barátja gondolatait pofozta át, persze a szerzőség így is őt illeti meg. Horváth Imre lapunknak küldött levelét változtatás nélkül közöljük, ez nem szerkesztőségünk álláspontja, hanem a témában jártas szakemberé:

„Minden tiszteletem a bátor csónakosnak, Méder Áronnak - a saját keretei között, de (nem) kissé elhamarkodottnak találom a vélekedéseit. Egy ismert embernek különösen vigyáznia kell arra, hogy jó részben téves megállapításaival indokolatlanul ártatlan embereket kever rossz hírbe, mint ezt most M tette. Ez különösen abban az okfejtésben jelentkezik, ami szerint miért nem ment a kisebb hajó a pillérekhez közel, hogy a nagyobb középen mehessen át. A nagyobb hajó nem tudott volna kb. 2 percet várni lelassítva, amíg kimennek a hídból? Ez nem vetődött fel Méder úrban?

Aki egy kicsit is ért a nagyhajók műveletezéséhez szűk híd térségében az
fel sem tesz ilyen kérdést. M néhány gyenge minőségű videó alapján
ítélkezik, ilyent az tesz, aki nem ért hozzá. Ez a véleményem. A profi
hajózásnak és a kivizsgáló szervezetnek ennél lényegesen pontosabb
adatok állnak rendelkezésére, mint ezek a mélységi ábrázolásra nem
alkalmas médiumok.

Az, hogy M szerint nem olyan nagy probléma, hogy durván megsértették az előzés szabályait, vagy hogy cserben hagyták a vízbe esett embereket, már nem is kommentálom.

Egyébiránt 75 éve történt az utolsó - több halálos áldozattal járó -
hajózási baleset Magyarországon, az sem a Dunán. Napi több mint 100 utat tesznek meg a helyi személyhajók egész évben utas sérüléssel járó
baleset nélkül. Kérdésem: akkor miért is nem biztonságos a dunai
hajóközlekedés? Azért mert most egy felelőtlen vagy figyelmetlen ember
hibázott és szó nélkül nekiment az előtte haladó hajónak? Egy olyan
hajónak, amelyről pontosan tudta, hogy előtte érkezett a Margit híd
közelébe? Budapest legszűkebb és leginkább kedvezőtlen adottságú hídja
közelébe.

Méder úr taglalta, hogy milyen jól működik a szállodahajókon a mentési helyzetekre a rendszeres tréning.
Akkor eszerint a Wiking hajóján azt tanítják, hogy ha a közeledben ember van a vízben, akkor dobj pár mentőgyűrűt és húzz el a közelből? Mert ez a két Wiking hajó ezt tette. Az kimaradhatott az tréningből, hogy a hajónak van mentőcsónakja és az mire való? Érdekes, hogy a - Méder szerint alulképzett - helyi hajósok tudták a dolgukat és egy pár hónapja hajóvezető hölgy talpraesettebb volt, mint a több évtizede vezető idősebb kollégája - ő kimentett két embert. Nem érdekes ez? Ezt üzenem Méder úrnak.”

Nyitófotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Mentőcsapat tagjai úszó pontonon és motorcsónakokon a Margit hídnál a Dunán, a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében 2019. június 4-én.

A HR Blog szubjektív, elemző, trendfigyelő. A HR szakma véleményformálóinak oldala. Egy hely a jó gyakorlatok és a friss gondolatok megosztására, amit olvasni és írni egyaránt érdemes!
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter