Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 12 hónapja

5 interjú kérdés, amit imádni fogsz

Sokat írtam már a megváltozott munkaerőpiacról és arról, hogy konkrétan hogyan változtatja meg a HR-kommunikáció eszközeit. Az álláshirdetésről már több posztom is szólt, most következzen az állásinterjú.

Az interjú célja, funkciója és értéke

Ha feltételezzük, hogy a HR mostantól inkább értékesítés, és ha ennek megfelelően hirdetted meg az ajánlatodat, akkor mostantól nem az alkalmatlanok kiszűrése a cél, hanem az alkalmasak meggyőzése és megszerzése. A LinkedIn kutatása szerint 80 százalék felett van azoknak a jelölteknek az aránya, akik az interjú élménye alapján változtatják meg a pályázat iránti lelkesedésüket (mindkét irányban). Kicsit többen vannak, akik egy rossz interjú hatására lemondanak a pályázatuktól.

Figyelembe véve, hogy a kompetencia alapú kiválasztásnál fontosabbá vált, hogy személyiség és cégkultúra találjon egymásra, a legfontosabb funkció az egyedi értékek egyeztetése a fenti cél elérése érdekében.

A termék munkakör kialakításának, az árak bérezés és juttatások beállításának, a célcsoport meghatározásának és a piaci pozíció meghatározásának folyamatában felbecsülhetetlen érték a piaci információ, adat. Az adatgyűjtés legértékesebb (kvalitatív) formája a mélyinterjú. Használd fel!

Nyerő kérdések

Az alábbiakban 5 olyan kérdést mutatok be, amely igazán hasznossá teszi az interjút, mindenki számára.

1. Miért szeretne nálunk dolgozni?

Variációk: "Miért NÁLUNK szeretne dolgozni?" "Miért hozzánk adta be a pályázatát?" "Ön szerint milyen élmény nálunk dolgozni?"

Miért jó a cégnek? Tudatosítja a jelöltben, hogy jó itt dolgozni. Ez egy egyszerű heurisztika, amely a kognitív disszonanciára épül. A cél érdekében ez a legfontosabb, felér egy szándéknyilatkozattal. A válasz értékes információt ad a jelölt személyes értékrendjéről, a munkahely választás fő szempontjáról, és következtetni enged a motiváció lehetőségeire is.

Miért jó a jelöltnek? Pozícióvesztés nélkül mondhat véleményt a cégről, illetve a felkészülés során szerzett információval megcsillogtathatja tájékozottságát és alkalmazkodóképességét.

Mit mond a munkahelyi márkáról? Azt, hogy a kommunikációnk mennyire közvetíti a munkavállalói élményt, a vállalati kultúrát és értékrendet, valamint azt, hogy ezek közül mi a legfontosabb a célcsoportunk (alkalmas jelentkezők) számára.

2. Kit ismer a munkatársaink közül a saját szakterületéről?

Variációk: "Kapott-e személyes ajánlást?" "Mennyire ismertek a szakterületén a munkatársaink?" "Áll-e bármelyik munkatársunkkal szakmai kapcsolatban?"

Miért jó a cégnek? Tudatosítja a jelöltben, hogy jó szakemberek dolgoznak itt, akik büszkék is a munkahelyükre. Negatív vagy semleges válasz esetén lehetőséget ad az interjúztatónak, hogy elmondjon egy szakmailag is releváns (siker)sztorit egy kollégáról, ezzel vágyat ébresztve a jelöltben saját reputációjának építésére.

Miért jó a jelöltnek? Hivatkozhat személyes kapcsolataira, utalhat a szakmai közösségben elfoglalt pozíciójára, bemutathatja a tájékozottságát.

Mit mond a munkahelyi márkáról? Visszajelzés arra, hogy a dolgozók mennyire büszkék a munkahelyükre, ajánlanák-e másnak - vagy arra, hogy titkolják. Ha a szakmai vezető neve sem ismert a jelölt előtt, akkor ideje odafigyelni a vezetők képzésére és szakmai reputációjuk céges támogatására.

3. A közvetlen környezetében ki tudja, hogy most itt ül, és neki mi a véleménye erről?

Variációk: "Kivel beszélte meg, hogy megpályázza-e az állást?" "Mit mondanak rólunk az Önnek fontos közösségekben?" "Kitől kapott tanácsot, amikor hozzánk jelentkezett?"

Miért jó a cégnek? Fény derül arra, hogy milyen közvetlen közösségi forrásokból tájékozódott a jelölt, hogy milyen értékek mentén hozta meg a döntését, és hogy melyek az alapvetői motivációi. Ennek megfelelően igazíthatjuk a toborzási kommunikációt. Pl. Magyarországon (is) több, mint 80 százalékban nők hatnak a döntésre, amely ennek megfelelően lelki-érzelmi alapokon nyugszik.

Miért jó a jelöltnek? A kérdés a számára kedves ismerős felidézésével "megsimogatja" a lelkét, illetve újra tudatosítja benne a pályázat beadásakor érzett lelkesedés indokát. Nyilván magáévá tette már a véleményt, de erre a kérdésre lehetősége van más(ok) nevében megfogalmazni - így elkerülheti a túlzott udvarlást és a durva kritikát.

Mit mond a munkahelyi márkáról? Megmutatja, hogy hogyan igazolja vissza a közösség a márka által közzé tett információt. A jelölteket ugyanis nem az érdekli, amit a cég mond magáról, hanem amit a környezetük mond a cégről.

4. Hogyan számítaná ki a saját javadalmazását?

Variációk: "Határozzuk meg együtt, hogy mennyiért vállalná el a munkát!" "Milyen szempontokkal támasztaná alá a jelzett bérigényét?"

Miért jó a cégnek? Megmutatja a jelölt önérvényesítő képességét, valamint a tájékozottságát saját munkája jövedelmezőségét illetően. Ötletet adhat egy vonzó javadalmazási rendszer kialakításához, vagy meglévő fejlesztéséhez. Rugalmasságot mutat az egyik legkényesebb témakörben, és a közös gondolkodás építi a hosszú távú elkötelezettséget (ezt a pillanatot fel lehet idézni egy későbbi teljesítmény-értékelési, vagy bérvita esetén).

Miért jó a jelöltnek? Konkrét összegektől elrugaszkodva, egyéni gondolatmenete alapján tárgyalhat a bérről. A párbeszéd során képet kaphat a cég valódi lehetőségeiről és elvárásairól a teljesítményt illetően.

Mit mond a munkahelyi márkáról? Felszínre kerülhetnek a cég eredményeiről, versenyképességéről, bérszínvonaláról "keringő" vélekedések, előítéletek, illetve az adott munkaerő-piaci szegmens jövedelemigényei.

5. Kinek és miért ajánlaná a munkahelyünket az ismerősei közül?

Variáció: "Kivel és miért dolgozna nálunk együtt az ismerősei közül?"

Miért jó a cégnek? Megtudhatjuk, hogy melyek a munkahely legvonzóbb, legvilágosabb értékei, képet kaphatunk a jelölt elkötelezettségéről, és arról is, hogy egyáltalán van-e a környezetében hasonló képességű jelölt. (Siker esetén erre később vissza lehet térni, egy jól működő ajánlási rendszerben.)

Miért jó a jelöltnek? Ismét magáról beszélhet anélkül, hogy különösebben elkötelezné magát. Megcsillogtathatja érvelési képességeit, újra hivatkozhat a kapcsolataira, illetve megint úgy érezheti, hogy számít a véleménye.

Mit mond a munkahelyi márkáról? Visszacsatolás azokról az egyedi és vonzó márkaértékekről, amelyek a célcsoportot elérhették, és a jelölt szerint is alkalmasak arra, hogy felkeltsék az érdeklődést a munkahely iránt.

Kezdd el most!

Ha nem vagy meggyőződve arról, hogy ezek valóban jó kérdések, próbáld ki őket akár egy régi struktúra szerint felépített interjúban. Meglátod, ha csak egyet teszel be közülük, az az egy is megváltoztatja a beszélgetés hangulatát, és ez átragad az utána következő "régi" kérdésekre is. Ha megérted a különbséget, használd bátran a tapasztalataidat, hogy a megszokott kérdéseidet felfrissítsd. Ne feledd, a márka te vagy. Még a kérdéseid is a munkahelyi márkát építik. Nem érdemes tehát túl soká halogatni.

Szólás T. Miklós
Employer Branding szakértő
Vilma - Virtual Marketing


Az eredeti cikk a LinkedInen található.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Már most fenyegeti a munkaerőhiány a briteket

Tavaly az utolsó negyedévben 50 ezer fővel csökkent az uniós munkavállalók száma Nagy-Britanniában. Az elmúlt öt évben ez a legnagyobb csökkenés,... Teljes cikk

Felhőben kezeli a HR-t a Ford

A Ford Motor Company globális HR feladatait az Oracle Cloud segítségével végzi. Teljes cikk

Vezetők és vállalkozók lettek a végzett diákokból

Az elmúlt három évben az alap-, illetve mesterképzésen végzett hallgatók közel negyede vezetői pozícióban dolgozik, vagy saját vállalkozással... Teljes cikk

Az állam felügyelné, de közvetve a munkáltatók fizetnék az üzemorvosokat

Az állam finanszírozná és felügyelné az üzemorvosokat jövőben, ami valójában azt jelentené, hogy ugyan a társadalombiztosításon keresztül, de ... Teljes cikk

Megint egészségügyi határérték felett a szálló por, köd és ónos eső jön

22 városban meghaladja a egészségügyi határértéket a kisméretű részecskeszennyezés (szálló por). Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Ki építi leghatékonyabban a munkáltatói márkát?

A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) Employer Branding Tagozata a hazai munkáltatói márkaépítés izgalmas és új szakterületének...