Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 2 hete

6 tévhit a külföldi munkavállalókról

Egyre több külföldi munkavállaló érkezik Magyarországra, a relocation, az új kollégákkal kapcsolatos ügyintézés ezért mind nagyobb kihívást jelent a vállalatoknak.

A munkahelyi közösségek általában örömmel fogadják az expatokat, azaz a külföldről érkezett munkavállalókat, de a beilleszkedési folyamat nem mindig zökkenőmentes. Tavaly végeztek az első relokációs szakemberek Magyarországon, 2019-ben pedig újabb tanfolyamok indítását tervezi a Relocation Academy. Cziczárdi Györgyi, a tanfolyamok ötletgazdája több mint 7000 külföldi munkavállaló áttelepítését szervezte meg az elmúlt 10 évben. Segítségével most a relokációval kapcsolatos tévhiteket gyűjtöttük össze.

1. A külföldi munkavállalókkal kapcsolatos ügyintézés csak papírmunka, bárki meg tudja oldani.

Főként kisebb cégeknél gyakori, hogy a feladatot rábízzák egy olyan munkatársra, akinek nem ez a szakterülete. És - bár a kolléga legjobb tudása szerint igyekszik megfelelni a kihívásnak - gyakran ütközik akadályokba, nincsenek naprakész információi például a gyakorlati TB- és adóügyintézésről, vagy éppen a munkaügyi- és bevándorlási feladatokról, az expatok családjával kapcsolatos teendőkről. Ez mind a cég, mind a külföldi munkavállaló számára problémát jelenthet, ezért fontos az ezzel foglalkozó kolléga felkészítése.

2. Ha valakinek magyar a házastársa, akkor ő elintézi a papírokat.

Sokszor találkozunk azzal, hogy valaki a férjéhez vagy feleségéhez érkezik Magyarországra, és relocation szakember helyett a magyarul tudó házastársra marad a „papírmunka”. Ilyenkor gyakran előfordulnak félreértések, amelyek miatt akár hetekig állhat az ügyintézés, ennek pedig akár anyagi következményei is lehetnek.

3. Ha valaki rövid távra érkezik, vagy EU állampolgár, nem kell foglalkozni a relokációval.

Az expattal kapcsolatos ügyintézés függ az állampolgárságtól, a beutazás céljától, idejétől. Ha például rövid üzleti útra érkezik valaki az ennek megfelelő vízummal, de tovább marad, vagy az itt töltött időben változik a kifizető, a kapcsolódó háttérmunkát Magyarországon kell intézni.

4. Ha egy nagyvállalat kiszervezi a külföldi munkavállalókkal kapcsolatos ügyintézést, nincs vele több feladata.

A nagyobb vállalatoknál gyakori, az expatokkal kapcsolatos ügyintézés szerződött szolgáltatók feladata. A hivatalok előtt azonban elsősorban a külföldi munkavállalót foglalkoztató cég felel, ezért fontos, hogy az a kolléga is felkészült legyen, aki a szolgáltatóval tartja a kapcsolatot. Így a vállalat is átlátja a teljes folyamatot, sokkal hatékonyabban tudja ellenőrizni a feladattal megbízott szakembereket, megelőzhetőek a problémák, félreértések.

5. A relocation ügyintézés nagyon költséges.

A relokációnak valóban vannak költségei, de egy felkészült kolléga rövidebb idő alatt, hatékonyabban dolgozik, így az ügyintézés gyors, szakszerű, és eredményes. Fontos, hogy a szakembereknek legyenek gyakorlati megoldásaik az ügyfelek problémáira, tudják, hogyan alkalmazzák a jogszabályokat, tisztában legyenek az adózási- és az egészségügyi ellátással kapcsolatos kérdésekkel, hatékonyan segítsenek akár az ideális lakás vagy iskola megtalálásában, a város, munkahely, környék bemutatásában.

6. A relocation szakemberek felkészítése könnyen megoldható cégen belül is.

Eddig, ha valakinek a relocation volt a feladata, a kollégák tapasztalatai, tanácsai, információi alapján kezdte el tanulni a szakmát, vagy a szolgáltató cégek maguk képezték új munkatársaikat. Ennek az lett az eredménye, hogy nagyon sok olyan szakember van, akinek egy-egy speciális témában kiemelkedő a tudása, de nem biztos, hogy átfogó ismeretei vannak a relocation minden aspektusáról.

Ezen változtat a Relocation Academy, egy olyan komplex képzés, amelynek célja, hogy a szakemberek átlássák az expatokkal kapcsolatos teendők teljes folyamatát. Ez kiemelten fontos azoknak a cégeknek, akik maguk végzik az ügyintézést, a nagyobb vállalatoknak, akik kiszervezik a feladatot, és azoknak a kollégáknak, akik szeretnének a témában sokrétű, gyakorlati és naprakész tudást szerezni.

A következő tanfolyam február 1-én indul, a képzésről további információ a
http://relocationacademy.hu/services/relocation-academy-alapkepzes/ weboldalon található.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Figyelmeztető sztrájk az Audi gyárban

Két órás figyelmeztető sztrájkot hirdetett péntek délelőttre az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ), miután a csütörtöki... Teljes cikk

Komoly döntést kell hozniuk a Honvédkórház dolgozóinak

A Honvédkórház hét fővárosi és öt vidéki telephelyén több ezer civil alkalmazottnak, köztük orvosoknak, ápolóknak és más szakdolgozóknak öt... Teljes cikk

A szakértelemben hisznek az ügyfélszolgálatok?

2019. 01. 17., Budapest - A Cofidis Magyarország hiánypótló szakmai napot szervez az ügyfélszolgálatok, a Shared Service Center-ek (Szolgáltató... Teljes cikk

Két év alatt 20 százalékkal emelné dolgozói bérét az Audi Hungaria

Két év alatt húsz százalékkal növelné minden munkavállalója bérét az Audi Hungaria Zrt. Németh Sándor, az AHFSZ elnöke arról tájékoztatta az... Teljes cikk

Generációváltás finisben. Sok sikeres példa van előttünk. De a kudarc még több.

A cégek generációváltásának problémája mára tömeges méretűvé vált. A rendszerváltás után a magánszektor szereplőinek száma rohamosan... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár