kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

6 tévhit a külföldi munkavállalókról

Egyre több külföldi munkavállaló érkezik Magyarországra, a relocation, az új kollégákkal kapcsolatos ügyintézés ezért mind nagyobb kihívást jelent a vállalatoknak.


images

A munkahelyi közösségek általában örömmel fogadják az expatokat, azaz a külföldről érkezett munkavállalókat, de a beilleszkedési folyamat nem mindig zökkenőmentes. Tavaly végeztek az első relokációs szakemberek Magyarországon, 2019-ben pedig újabb tanfolyamok indítását tervezi a Relocation Academy. Cziczárdi Györgyi, a tanfolyamok ötletgazdája több mint 7000 külföldi munkavállaló áttelepítését szervezte meg az elmúlt 10 évben. Segítségével most a relokációval kapcsolatos tévhiteket gyűjtöttük össze.

1. A külföldi munkavállalókkal kapcsolatos ügyintézés csak papírmunka, bárki meg tudja oldani.



Főként kisebb cégeknél gyakori, hogy a feladatot rábízzák egy olyan munkatársra, akinek nem ez a szakterülete. És - bár a kolléga legjobb tudása szerint igyekszik megfelelni a kihívásnak - gyakran ütközik akadályokba, nincsenek naprakész információi például a gyakorlati TB- és adóügyintézésről, vagy éppen a munkaügyi- és bevándorlási feladatokról, az expatok családjával kapcsolatos teendőkről. Ez mind a cég, mind a külföldi munkavállaló számára problémát jelenthet, ezért fontos az ezzel foglalkozó kolléga felkészítése.

2. Ha valakinek magyar a házastársa, akkor ő elintézi a papírokat.



Sokszor találkozunk azzal, hogy valaki a férjéhez vagy feleségéhez érkezik Magyarországra, és relocation szakember helyett a magyarul tudó házastársra marad a „papírmunka”. Ilyenkor gyakran előfordulnak félreértések, amelyek miatt akár hetekig állhat az ügyintézés, ennek pedig akár anyagi következményei is lehetnek.

3. Ha valaki rövid távra érkezik, vagy EU állampolgár, nem kell foglalkozni a relokációval.



Az expattal kapcsolatos ügyintézés függ az állampolgárságtól, a beutazás céljától, idejétől. Ha például rövid üzleti útra érkezik valaki az ennek megfelelő vízummal, de tovább marad, vagy az itt töltött időben változik a kifizető, a kapcsolódó háttérmunkát Magyarországon kell intézni.

4. Ha egy nagyvállalat kiszervezi a külföldi munkavállalókkal kapcsolatos ügyintézést, nincs vele több feladata.



A nagyobb vállalatoknál gyakori, az expatokkal kapcsolatos ügyintézés szerződött szolgáltatók feladata. A hivatalok előtt azonban elsősorban a külföldi munkavállalót foglalkoztató cég felel, ezért fontos, hogy az a kolléga is felkészült legyen, aki a szolgáltatóval tartja a kapcsolatot. Így a vállalat is átlátja a teljes folyamatot, sokkal hatékonyabban tudja ellenőrizni a feladattal megbízott szakembereket, megelőzhetőek a problémák, félreértések.

5. A relocation ügyintézés nagyon költséges.



A relokációnak valóban vannak költségei, de egy felkészült kolléga rövidebb idő alatt, hatékonyabban dolgozik, így az ügyintézés gyors, szakszerű, és eredményes. Fontos, hogy a szakembereknek legyenek gyakorlati megoldásaik az ügyfelek problémáira, tudják, hogyan alkalmazzák a jogszabályokat, tisztában legyenek az adózási- és az egészségügyi ellátással kapcsolatos kérdésekkel, hatékonyan segítsenek akár az ideális lakás vagy iskola megtalálásában, a város, munkahely, környék bemutatásában.

6. A relocation szakemberek felkészítése könnyen megoldható cégen belül is.



Eddig, ha valakinek a relocation volt a feladata, a kollégák tapasztalatai, tanácsai, információi alapján kezdte el tanulni a szakmát, vagy a szolgáltató cégek maguk képezték új munkatársaikat. Ennek az lett az eredménye, hogy nagyon sok olyan szakember van, akinek egy-egy speciális témában kiemelkedő a tudása, de nem biztos, hogy átfogó ismeretei vannak a relocation minden aspektusáról.

Ezen változtat a Relocation Academy, egy olyan komplex képzés, amelynek célja, hogy a szakemberek átlássák az expatokkal kapcsolatos teendők teljes folyamatát. Ez kiemelten fontos azoknak a cégeknek, akik maguk végzik az ügyintézést, a nagyobb vállalatoknak, akik kiszervezik a feladatot, és azoknak a kollégáknak, akik szeretnének a témában sokrétű, gyakorlati és naprakész tudást szerezni.

A következő tanfolyam február 1-én indul, a képzésről további információ a
http://relocationacademy.hu/services/relocation-academy-alapkepzes/ weboldalon található.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Új cégcsoportos modellek. Cégközösségekben a biztonság!

Eddig a cégcsoport a vagyonkezelőt és a vagyonát neki átadó termelő, szolgáltató egységek rendszerét jelentette egy tulajdonosi körön belül. Teljes cikk

Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában

Idén negyedik alkalommal adták át a BeneFit PRIZE 2025 díjakat. A gálával egybekötött díjátadóra november 13-án, a Budavári Palota Lovarda... Teljes cikk

Emelkedik a 2026-os EU Kék Kártya bérminimum – mit jelent ez a munkáltatóknak?

2026-ban változik a Kék Kártyás munkavállalók bérminimuma – a jogszabály már megjelent, a felkészülés most kezdődik. Cziczárdi Györgyi, az... Teljes cikk