8+1 tipp: hogyan (ne) tárgyaljunk telefonon
Az üzleti tárgyalások egy része már a koronavírus-járvány előtt is hanghívásokon keresztül bonyolódott. A járvány kitörése óta ez a megoldás még inkább elterjedt. Az alábbiakban áttekintjük, mire érdemes odafigyelni egy telefonos tárgyalás lebonyolítása során.
1. Egyértelműen fixáljuk a hívás időpontját
Rosszul sülhet el, ha bármelyik fél elfelejtkezik a megbeszélt időpontról, vagy félreérti és egy másik időpontra ütemezi a beszélgetést. Ha a megbeszélés, amelyen a jövőbeni telefonos tárgyalás időpontját egyeztetjük és a hívás között hosszabb idő (több mint egy hét) telik el, megállapodhatunk abban is, hogy előtte egy-két nappal e-mailben erősítjük meg az időpontot.
A felkészületlenség itt is éppen annyira kontraproduktív, mint egy személyes tárgyalás esetében. Fontos, hogy pontosan tisztában legyünk a megbeszélés tárgyával, nézzünk utána a másik félről szóló, a tárggyal összefüggő háttérinformációknak. Így felkészült, kompetens üzleti partner benyomását keltjük, és sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy jó üzletet kössünk.
Amikor egy tárgyalás hanghíváson keresztül zajlik, egyesek hajlamosak mást is csinálni közben. Például megnézik a leveleiket, esetleg kávét főznek vagy megesznek egy szendvicset. Ez azonban elvonja a figyelmet a megbeszélésről, márpedig a metakommunikáció hiánya miatt fokozottan fontos az intenzív odafigyelés a másikra. Ráadásul egyes tevékenységek, például az evés vagy a kattintások hangja a vonal túlsó felén is hallhatóak lehetnek.
Egy jó minőségű telefonos fülhallgató rendkívül praktikus, ha rendszeresen tárgyalunk telefonon keresztül. Egy hosszabb beszélgetés közben fárasztó lehet folyamatosan a fülünkhöz tartani a készüléket. Apróságnak tűnik, de ez is egy olyan körülmény, amely elvonhatja a figyelmünket, így megnehezíti, hogy magára a tárgyalásra összpontosítsunk.
Közhelynek tűnik, de nem lehet eléggé hangsúlyozni a megfelelő artikuláció fontosságát. Ugyanilyen lényeges, hogy ne hadarjunk, ahogyan a túlságosan lassú tempójú beszéd is zavaró lehet.

Fotók: Freepik
Telefonon keresztül nehezebb lehet fenntartani az udvarias hangnemet, főleg, ha még nehéz napja is van az embernek. De éppen a már említett metakommunikáció hiánya miatt ez mégis nagyon lényeges. Ugyanis a telefonban a hang és a hangsúly szerepe megnő, és sokkal több minden “átmegy” rajta keresztül, mint egy személyes tárgyaláson. Ezért nem megvetendő az a tipp, hogy telefonbeszélgetés közben is érdemes folyamatosan mosolyogni - ez ugyanis a hangszínünkre is hatással van.
Egy tárgyalás hangfelvételét is rögzíthetjük, ha előreláthatólag sok olyan információ vagy adat elhangzik, amire később szükség lehet. Ehhez azonban mindig kérjük a másik fél engedélyét. A jegyzetelés azért lehet praktikus, mert a tárgyalás közben is visszakereshetjük a leírt információkat. Ez segíthet újabb kérdések vagy álláspontok megfogalmazásában, illetve a partnerünket is szembesíthetjük vele, ha esetleg ellentmondásba keveredett.
Az etikett szerint mindig a hívó fél fejezi be a telefonbeszélgetést. Természetesen a hívott fél is lezárhatja a megbeszélést. Ilyenkor azonban illik udvariasan megindokolni, miért kényszerül erre.
Ha a beszélgetés megszakad, a hívónak illik újra megcsörgetnie a másik felet. Így elkerülhető, hogy egyszerre hívják egymást, és mindkét szám foglaltat jelezzen.
Rosszul sülhet el, ha bármelyik fél elfelejtkezik a megbeszélt időpontról, vagy félreérti és egy másik időpontra ütemezi a beszélgetést. Ha a megbeszélés, amelyen a jövőbeni telefonos tárgyalás időpontját egyeztetjük és a hívás között hosszabb idő (több mint egy hét) telik el, megállapodhatunk abban is, hogy előtte egy-két nappal e-mailben erősítjük meg az időpontot.
2. Alaposan készüljünk fel a tárgyalásra
A felkészületlenség itt is éppen annyira kontraproduktív, mint egy személyes tárgyalás esetében. Fontos, hogy pontosan tisztában legyünk a megbeszélés tárgyával, nézzünk utána a másik félről szóló, a tárggyal összefüggő háttérinformációknak. Így felkészült, kompetens üzleti partner benyomását keltjük, és sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy jó üzletet kössünk.
3. Tárgyalás közben csakis a másik félre figyeljünk
Amikor egy tárgyalás hanghíváson keresztül zajlik, egyesek hajlamosak mást is csinálni közben. Például megnézik a leveleiket, esetleg kávét főznek vagy megesznek egy szendvicset. Ez azonban elvonja a figyelmet a megbeszélésről, márpedig a metakommunikáció hiánya miatt fokozottan fontos az intenzív odafigyelés a másikra. Ráadásul egyes tevékenységek, például az evés vagy a kattintások hangja a vonal túlsó felén is hallhatóak lehetnek.
4. Használjunk fülhallgatót vagy headsetet
Egy jó minőségű telefonos fülhallgató rendkívül praktikus, ha rendszeresen tárgyalunk telefonon keresztül. Egy hosszabb beszélgetés közben fárasztó lehet folyamatosan a fülünkhöz tartani a készüléket. Apróságnak tűnik, de ez is egy olyan körülmény, amely elvonhatja a figyelmünket, így megnehezíti, hogy magára a tárgyalásra összpontosítsunk.
5. Beszéljünk érthetően
Közhelynek tűnik, de nem lehet eléggé hangsúlyozni a megfelelő artikuláció fontosságát. Ugyanilyen lényeges, hogy ne hadarjunk, ahogyan a túlságosan lassú tempójú beszéd is zavaró lehet.
6. A mosoly telefonon keresztül is működik

Fotók: Freepik
Telefonon keresztül nehezebb lehet fenntartani az udvarias hangnemet, főleg, ha még nehéz napja is van az embernek. De éppen a már említett metakommunikáció hiánya miatt ez mégis nagyon lényeges. Ugyanis a telefonban a hang és a hangsúly szerepe megnő, és sokkal több minden “átmegy” rajta keresztül, mint egy személyes tárgyaláson. Ezért nem megvetendő az a tipp, hogy telefonbeszélgetés közben is érdemes folyamatosan mosolyogni - ez ugyanis a hangszínünkre is hatással van.
7. Jegyzeteljünk
Egy tárgyalás hangfelvételét is rögzíthetjük, ha előreláthatólag sok olyan információ vagy adat elhangzik, amire később szükség lehet. Ehhez azonban mindig kérjük a másik fél engedélyét. A jegyzetelés azért lehet praktikus, mert a tárgyalás közben is visszakereshetjük a leírt információkat. Ez segíthet újabb kérdések vagy álláspontok megfogalmazásában, illetve a partnerünket is szembesíthetjük vele, ha esetleg ellentmondásba keveredett.
8. A beszélgetés befejezése
Az etikett szerint mindig a hívó fél fejezi be a telefonbeszélgetést. Természetesen a hívott fél is lezárhatja a megbeszélést. Ilyenkor azonban illik udvariasan megindokolni, miért kényszerül erre.
+1 Ha megszakad a vonal
Ha a beszélgetés megszakad, a hívónak illik újra megcsörgetnie a másik felet. Így elkerülhető, hogy egyszerre hívják egymást, és mindkét szám foglaltat jelezzen.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jólét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?