Szerző: Berta László Megjelent: 4 hónapja

A béren kívüli juttatások dönthetik el a dolgozókért vívott harcot 2019-ben

Mi lesz veled magyar cafeteria? Így szól az egyik legizgalmasabb álláspiaci kérdés. Az adókedvezmény megszüntetése nem hozza el a világvégét. A juttatásokra szükség lesz, mert hosszabb távon extra motivációt jelentenek a munkavállalóknak. Nagy a felbolydulás, és az előző évekkel ellentétben most nem lehet általánosságban előre jelezni, hogy milyen megoldásokat választanak a cégek 2019-re. Csomó egyedi modell fog működni. Balázs Krisztiánnal és Fata Lászlóval beszélgettünk.

Az idén nyáron elfogadott módosítások miatt januártól csak a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP kártya) cafeteria elem őrzi meg adókedvezményét, az összes többi forma elbúcsúzik tőle. Az Edenred Magyarország 2018 augusztusában készített reprezentatív felmérése szerint a munkáltatók döntő többsége még gondolkodik azon, hogy milyen béren kívüli juttatásokat adjon januártól a munkatársainak.

Fata László juttatási szakértő, a Cafeteria TREND alapítója elmondta lapunknak, hogy a cafeteria adókedvezményének megvonása miatt nagy a felbolydulás, és az előző évekkel ellentétben most nem lehet általánosságban előre jelezni, hogy milyen megoldásokat választanak a cégek 2019-re. „Csomó egyedi modell fog működni” - mondta. Azt javasolja, hogy gondolják végig a cégvezetők és a HR-esek, milyen céllal adták eddig a juttatásokat, és a szerint folytassák a jövőben, ami korábban bevált, vagy a céloknak megfelelően válasszanak új megoldásokat. „Ha lényegében bérként adták, akkor a béremelés lehet a megoldás, ha gondoskodni szándékoztak a dolgozóikról, például az egészségmegőrzésre, lakhatás támogatására stb. fektették a hangsúlyt, akkor nem fog működni a pénz, jobb megoldás a szolgáltatók juttatási elemei közül választani a céloknak megfelelők közül, még akkor is, ha többe fog kerülni, mint korábban.”

Ez utóbbi mellett teszi le a voksát Balázs Krisztián, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója: „A bérbe építve a juttatások elveszítik extra motiváló erejüket. A tapasztalat azt mutatja, hogy a béremelés - azaz a juttatás bérbe építése - csupán 3-4 hónapig motivál, utána nem. Ezzel szemben a juttatások általában a gondoskodásról szólnak. Azaz nem pusztán anyagi ösztönzők, hanem motivációs eszközök is, ezért jobb megoldás a fenntartásuk, mint a bérbe építésük vagy elhagyásuk.” Az Edenred felmérésében a többség sem az egyéb juttatásokat (53%), sem a kedvezményesen juttatható százezer forint készpénzt (34%) nem integrálná a havi fixbe. Balázs Krisztián a motiválásra a „jelenléti bónusz” bevezetését hozta példaként. Ennek hatására egy olyan gyárban, ahol idénymunkák idején rendszerint eltűntek a dolgozók némi plusz reményében, a bónusz után szívesebben maradnak bent dolgozni.
Balázs Krisztián 1 18 09 26Balázs Krisztián: Az adókedvezmény megszüntetése lényegében nem jelent változást. A juttatásokra továbbra is szükség lesz, hiszen extra motivációs erejüket megőrzik

„Az adókedvezmény megszüntetése lényegében nem jelent változást. A juttatásokra továbbra is szükség lesz, hiszen extra motivációs erejüket megőrzik” - mondta Balázs Krisztián. Hozzátette, hogy gazdasági szempontból nem fog jobban járni a munkáltató (eddig 40,71% adót fizetett, 2019-től 85%-ot fog, amennyiben megtartja a juttatások nettó összegét), viszont a magas fluktuáció és a munkaerőhiány miatt a dolgozók szociális jóléte, ösztönzésük fenntartása előbbre való ennél. Az Edenred felméréséből kiderül, hogy vállalkozások több mint kétharmada ad béren kívüli juttatásokat dolgozóinak, többségük (54%) nem Széchenyi Pihenőkártya formájában. Akik már átgondolták a kérdést, azoknak 45 százaléka részben vagy egészben megtartaná az egyéb juttatásokat, kétharmaduk ugyanannyit adna jövőre is, 15 százalék emelne, és csupán 9 százalék hárítaná tovább az adóterhet, csökkentve a juttatások nettó összegét.

Balázs Krisztián a svéd példát említi: ott nem csökkent a juttatásokra fordított összeg, miután megszüntették a cafeteria adókedvezményét. Az Edenred ügyvezetője ezt biztató jelnek érzi. Szerinte különösen a fiatalabb generációknak kiemelt fontosságú, hogy milyen juttatásokat kapnak a bérük felett. Azok a cégek, amelyek élnek ezekkel, versenyképesebb ajánlatot tehetnek konkurenseiknél és előnyt szerezhetnek az employer branding-ben.

„Minden cégnek érdemes alaposan megfontolnia, milyen juttatási elemekkel tudja támogatni HR céljai elérését. Azt azonban semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a dolgozók élethelyzetének, igényeinek mi felel meg leginkább” - mondta Balázs Krisztián.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A béren kívüli juttatások dönthetik el a dolgozókért vívott harcot 2019-ben
2. oldal - Új szelek fújnak, érkezhet a „juttatási kompenzáció”
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Két év alatt 20 százalékkal emelné dolgozói bérét az Audi Hungaria

Két év alatt húsz százalékkal növelné minden munkavállalója bérét az Audi Hungaria Zrt. Németh Sándor, az AHFSZ elnöke arról tájékoztatta az... Teljes cikk

Egy férfi éveken keresztül vett fel jogosulatlanul családi pótlékot

Vádat emelt az ügyészség Szegeden egy szerb férfi ellen, aki három Szerbiában lakó gyermeke után több mint öt éven keresztül vett föl... Teljes cikk

Fiktív számlákat kiállító bűnszervezetet számolt fel a NAV

Fiktív számlákat kiállító bűnszervezetet számolt fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a házkutatások során több gépfegyvert és pisztolyt is... Teljes cikk

Brexit - Elutasították a kilépés feltételeiről szóló megállapodást

A várakozásoknak megfelelően hatalmas arányban elutasította a londoni alsóház a kedd esti szavazáson a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit)... Teljes cikk

Nyolc németországi nemzetközi repülőtéren lesz sztrájk

Nyolc németországi nemzetközi repülőtéren tartanak sztrájkot kedden a biztonsági szolgálatok dolgozói, Frankfurt és Hamburg mellett Münchenben,... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár