A digitális bennszülötteket is tanítani kellene
A digitális készségek ma már szinte iparágtól független alapkövetelménynek számítanak, ezt azonban Európa legnagyobb részén nem tükrözi sem az oktatáspolitika, sem az iskolák felszereltsége, sem pedig a tanárok felkészültsége – derül ki a Fujitsu nemzetközi felméréséből.

A vizsgálat szerint Dánia kivételével minden országban hiányos a digitális írástudás oktatása az iskolákban. Miközben a dán diákok 86 százaléka legalább heti egy alkalommal online együttműködést folytat társaival, addig ugyanez az arány Németországban már csak 12 százalékos. Ennek oka a Fujitsu megállapítása szerint főleg a tanári támogatás hiánya, amennyiben a pedagógusok nem érzékelik a digitális eszközök használatának sürgős igényét az iskolákban - írja a Bitport.hu.
Az olyan fontos digitális készségekkel is, mint amilyen az online együttműködés, csak az oktatási intézmények kis része foglalkozik, és a tudatos internethasználattal kapcsolatban is csak az Egyesült Királyság rendelkezik célzott programmal. Az oktatás eszközellátottsága és digitális szolgáltatásai terén is sokan tapasztalnak hiányosságokat, a portugál vagy német iskolaigazgatóknak például 30 százaléka tartja megfelelőnek az iskolájában elérhető kapcsolatok sebességet.
A németek szerint egyébként a tanárok sem képesek eredményesen oktatni a digitális média használatát. A tanulmányban idézett szakértő szerint az európai oktatási rendszerben a számítógépes írástudást fejlesztő kezdeményezések többsége a számítógéphasználatra összpontosít, és nem terjed ki a munkahelyeken használt médiára, nem biztosít a diákoknak interaktív, együttműködő és személyre szabott tantermi környezetet a tartalomkészítés gyakorlásához.
A felmérés egyik fontos megállapítása, hogy jelenleg sem a diákok, sem a munkáltatók nem bíznak a végzősök digitális képességeiben. Bár a digitális média kommunikációs és együttműködési célú használata terén nagyobb az önbizalmuk, a problémamegoldás és a tartalomkészítés terén bizonytalanabbak. A munkáltatók Európa-szerte úgy látják, hogy a kezdő pályázók az alapvető digitális készségeknek is híján vannak, nem tudnak prezentálni vagy irodai szoftvereket használni.
Egy másik fontos szempont, hogy a tudásuk ebből eredően az adatvédelemben is hiányos: a Fujitsu kutatása alapján a vállalatok több mint 50 százaléka találja úgy, hogy a frissen végzettek nem rendelkeznek megfelelő tudással ezen a területen.
Bár az új generáció tagjairól digitális bennszülöttként beszélünk, a felmérés szerint formálisabb digitális oktatásra lenne szükség, hogy a végzősök tényleg megállják a helyüket a munkahelyen és a digitális társadalomban.
Fotó: unsplash.com
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető 2 hete
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 3 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 1 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 1 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- 75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza 2 hónapja
- Jövő héten indul az érettségi 2 hónapja
- A felsőfokú végzettségűek aránya a 25–34 éves korú népességen belül - grafikon 2 hónapja
- Minden második tanár 50 éves vagy idősebb 3 hónapja