Mesterséges intelligencia a nyelvoktatásban: "Az AI már megírja helyettem", de ki beszél majd helyetted?
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT megírja helyettem, nem kell angolul tudnom annyira." Az AI azonban nem fog helyettünk élőben prezentálni vagy kapcsolatot építeni. Miért érdemes HR-esként figyelni az aktív nyelvtudásra a céges működésben? A szempontokat Köllner Zsófia a Linguina alapítója veti fel.

Bár abszolút megvannak a mesterséges intelligencia használatának már jól ismert előnyei - mi, a Linguinánál csak mosolygunk ezeken a megjegyzéseken -, hiszen még hatalmas különbséget látni abban, hogy az AI megírni ugyan megírja, de elmondani nem fogja helyettünk a mondanivalónkat. És ha elengedjük és nem képezzük tovább magunkat, annak előbb-utóbb meglesz az ára.
Az angol kommunikációs készségek elhanyagolása nemcsak egyéni szinten jelent gondot – hatással van az ügyfélkapcsolatokra, a csapatdinamikára, sőt, a cég hitelességére is.
Szeretném leszögezni, hogy ez a cikk nem az AI ellen szól. Mi is használjuk az órákon és a tananyagok fejlesztése alatt is, sőt, mesterséges intelligencia alapú virtuális tanárunkat is mindig jó szívvel ajánljuk tanítványainknak, különösen álmatlan éjszakák és azonnal megválaszolandó kérdések esetére. Örülünk neki, hogy a mesterséges intelligencia felgyorsítja a folyamatokat, segít kijavítani a hibákat, bővíteni a szókincset, vagy megérteni a szakmai nyelv sajátosságait.
De mindenkinek meg kell értenie, hogy az AI nem fog helyettünk kapcsolatokat építeni, nem fog tárgyalni, érvelni vagy értékesíteni, és nem fog az élő prezentáció közepén reagálni a váratlan kérdésekre.
És pontosan ezért szeretnénk elmondani, HR-esként mire érdemes odafigyelni, ha hosszú távon is működőképes, élő angoltudásra szeretnétek a vállalat kommunikációját építeni.
1. Az AI a legtöbbször nagyon hasonló mondatokat ír – és ez előbb-utóbb mindenkinek feltűnik majd
Ha megnézed ezt az mesterséges intelligenca által irt mondatot egy ügyfelünk e-mailjében, láthatod, pontosan mire is gondolunk:
"I hope this message finds you well. I'm reaching out regarding the next steps of our cooperation."
Teljesen helyes, sokan örülnének, ha így tudnának angolul fogalmazni. Ugyanakkor teljesen személytelen, hiányzik belőle a “je ne sais quoi”, az a plusz, amitől partnerként vagy ügyfélként érzem, hogy fontos vagyok. Most nézd meg, mit írt ugyanez a kolléga önállóan egy angol nyelvű kommunikációs tréningünk után, ahol a szükséges kifejezések mellett a partnerekkel történő kommunikáció fontosságáról, valamint a helyes technikákról is sok szó esett:
"Hi Anna, I hope you had a great time at the conference! I’m writing to check in on our next steps – I think it’s time to move the project forward."
Ugye Te is látod, sőt, érzed a különbséget? Az első egy automatikus, formális sablon, amit bárki megkaphatott volna. A második pedig él, kapcsolódik, és emberi.
Az AI nem tud rólad írni. Nem ismeri az ügyfeledet, nem tud utalni egy korábbi eseményre, nem használja a humort, mint retorikai eszközt – és emiatt egy idő után minden e-mail ugyanolyan lesz. Főleg, hogy meg kell tanulni AInglishül, vagyis helyes promptokat kell írni, hogy egyáltalán tudja, mit is akarunk tőle.
2. A nem megfelelő utasítások által írt szöveg árthat is a cégnek
Az AI-jal személyes tapasztalatom szerint sokkal jobb eredményeket kapunk, ha a mesterséges intelligenciának angolul írjuk meg, hogy mit szeretnénk. Erről ennek a cikknek a megírása előtt egy nagyobb magyar AI-os csoportban is kérdeztem, és ott is ez volt a tapasztalat. Ehhez pedig megfelelő angoltudásra van szükség (a megfelelő prompt-technika mellett). Ha ez nincs, akkor félreérti, mit is várunk tőle, és előfordulhat, hogy valami teljesen mást kapunk. És persze ha nincs meg az angoltudásunk, lehet, hogy észre sem vesszük a bakit, ami komoly féreértésekhez vezethet.
Több tanítványunk a szerencsésebb módot választja, és inkább fordítást kér. És valóban, az AI szebben fordít a legtöbb gépi fordításnál, de akkor visszatérünk az egyes pontra: ugyanolyan szövegek, hasonló szófordulatok jellemzik majd a szövegünket. Arról nem is beszélve, hogy a mesterséges intelligencia tőlünk, emberektől tanul. A weboldalakat, megjelent cikkeket és azok nyelvezetét vizsgálja, és azokból merít. Ha viszont már minden szöveget az AI ír, akkor egy idő után önmagát fogja utánozni, és egyre rosszabb minőségű szövegeket kapunk.
Nem szabad elfelejteni, hogy a céges nyelvezet nem csak funkcionális. A céges nyelv márkaépítés. A céges nyelv kapcsolatépítés. És ha minden kolléga "AI-angolt" beszél, akkor a cégednek nem lesz saját hangja. Nem lesz önazonos, nem lesz beazonosítható.
3. A mesterséges intelligencia nem fog helyetted prezentálni – különösen nem élőben
Egy jó prezentáció nem egyenlő egy előre megírt szöveg felolvasával. A jó előadó figyel a közönségére, megfelelő testbeszédet, retorikai stílust, ritmust és intonációt használ, valamint rugalmasan reagál az előre nem látható helyzetekre. Angolul is - sőt! De nézzük meg ezt az AI által generált nyitást a konkrét példa kedvéért:
"Good morning. Today I will talk about our Q2 sales strategy. We have identified three areas of improvement…"
Ez pontos, alapos, benne van minden, ami kell, mégis már az első mondatnál tudnám, hogy ez egy unalmas megbeszélés vagy előadás lesz. Az agyam lekapcsolna, és csak a vizuális elemekből tudnám, miről is fog szólni a prezentáció. Most nézzük meg egy jól előkészített, jól megfogalmazott, de legfőképp a hallgatóságot megszólító előadás első mondatait:
"Hey everyone! Before I start, let me ask: how many of you felt overwhelmed by last quarter’s chaos? Yep, me too. That’s exactly why we came up with a cleaner plan for Q2."
A jó angolnyelvű előadás él, reagál, valamint motivál, és félő, hogy a mesterséges intelligencia ezt nem tudja (még) hozni: az AI nem fog kérdezni és nem fog kapcsolódni a közönséghez sem.
4. A “majd kijavítja” hozzáállás leépíti a már megszerzett nyelvtudást
Mi, nyelvtanárok, egyre gyakrabban látjuk, hogy a résztvevők már nem is akarnak annyira angolul gondolkodni – mert ott az AI, az majd segít, átnézi, kijavítja, megírja. Kicsit olyan ez, mint a GPS használata: a legtöbben már körbe sem nézünk, és telefonos térkép nélkül nem tudnánk, hogy merre járunk, mivel nem figyeljük meg a környezetünket.
De mi történik akkor, ha:
- telefonon kell beszélni egy külföldi kollégával?
- egy ügyfél élőben kérdez vissza?
- egy meeting közepén el kell magyarázni egy problémát?
A válasz: lefagyás.
Lefagyni persze bármikor le lehet, velem is előfordult már, nem is egyszer. Viszont nem mindegy, hogy mikor és hogyan: ha a telefon egyszer csak forró krumplivá válik azon kollégák kezében, akikről mindenki azt hitte, hogy tudnak angolul, mert szuper leveleket írattak a mesterséges intelligenciával; vagy ha nem olvassák át a szöveget, mert a gép majd úgyis megcsinálja, és a typo-k mellett súlyos szakmai hiba is bent marad a szövegben. Ezek mind olyan példák, amelyek megtörténtek az óráinkon, és amelyek egy egyszerű régimódi átolvasással elkerülhetőek lettek volna.
Persze a helyzet nem ennyire szörnyű! A megoldás nem az AI vagy ember közötti választás, hanem az AI és ember közötti egyensúly megteremtése lesz.
Viszont ehhez a nyelvtanfolyamoknak is fejlődnie kell. A 21. századi vállalati nyelvtanítás célja pedig:
- megtanítani, hogyan kell életszerű, barátságos és profi e-maileket írni
- felkészíteni minden prezentációs, tárgyalási és értékesítési helyzetre
- fejleszteni az önbizalmat: hogy ne csak írjunk, hanem beszéljünk is angolul.
Az AI remek asszisztens. De a főnök te maradsz. És az ügyfél lesz a beszélgetőpartnered – nem pedig a gép.
+1 Gondolat HR-eseknek: Ez nem adminisztráció – ez stratégia
A nyelvoktatás megszervezése sok helyen csak egy adminisztratív feladatnak számít, pedig valójában stratégiai döntésként kell tekinteni rá. Azzal, hogy egy cég vállalati képzéseket szervez, azt üzeni a munkavállalóknak, hogy fontosnak tartja őket, hogy hosszútávon számít rájuk. A vállalati nyelvi képzések üzenete pedig az, hogy bíznak annyira bennük, hogy külföldi ügyfelek és partnerek előtt is megfelelően tudják képviselni a cég értékeit. És ezt a felelősséget még nem szabad az AI-ra bízni.
Köllner Zsófia (a nyitóképen) a Linguina alapítója
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Nem tréning - kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is 6 napja
- 50 százalékkal megdobja a fizetést az AI bevonása 1 hete
- A szakképzésbe is begyűrűzik a mesterséges intelligencia 2 hete
- Hamarosan elfogadhatja a kormány az átdolgozott mesterséges intelligencia stratégiát 2 hete
- Felmérés: a fiatal dolgozók inkább a ChatGPT-t kérdezik, mint a főnöküket 2 hete
- Mesterséges intelligenciával írtad a CV-det? Erről ismeri fel a szakértő 2 hete
- Egyre inkább ösztönzik a cégek a dolgozókat az AI használatára 4 hete
- A magyar vállalkozások alig 4 százaléka használ MI-t, az EU átlag 8 százalék 4 hete
- Az AI akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig 4 hete
- A munkahelyi e-mailek megválaszolását is megkönnyíti az AI 4 hete
- A dolgozók több mint fele küzd, hogy lépést tartson az AI gyors fejlődésével 1 hónapja