A fiatalok egyre többet várnának el a munkáltatóktól
Markáns fordulat állt be abban, ahogyan az Y és Z generáció megítéli a vállalkozások tevékenységét - derül ki a Deloitte Millennial Survey kutatásából. Míg az előző két felmérés javuló eredményeket hozott, az idén jelentős mértékben romlott a diplomával rendelkező fiatal munkavállalók véleménye.
Az Y és Z generáció számára egy vállalkozás sikerét sokkal több tényező határozza meg, mint az üzleti teljesítménye. A fiatal munkavállalók szerint a cégeknek a munkahelyteremtésre, az innovációra, a munkavállalók életének és karrierjének kiteljesítésére, illetve a társadalomra és a környezetre gyakorolt pozitív hatásra is összpontosítaniuk kellene. Ezzel szemben amikor arról kérdezték őket, hogy az a vállalat, ahol dolgoznak, mit tekint prioritásnak, a profittermelést, a hatékonyság növelését, illetve a termékek és szolgáltatások előállítását jelölték meg.
Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a fiatal munkavállalók naivak lennének; valójában egyre többoldalúak az elvárásaik a munkáltatókkal szemben. Ennek megfelelően egyre kevésbé hűségesek a munkáltatóikhoz.
A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy a millenniumi generációba tartozók 43 százaléka arra számít, hogy két éven belül munkahelyet vált, 28 százalékuk pedig úgy véli, öt évig marad jelenlegi helyén. A mostani kutatásban mért 15 százalékpontos különbség a két csoport között annak fényében különösen elgondolkodtató, hogy egy éve még csak 7 százalékpont volt az eltérés, vagyis jóval többen terveznek rövidtávra jelenlegi munkahelyükön. Az új foglalkoztatási formák növekvő népszerűségét mutatja az is, hogy a két éven belül állást változtatók 62 százaléka teljesen reális forgatókönyvnek tartja azt, hogy nem hosszabb távra kötelezi el magát egy cég mellett, hanem részmunkaidőben, vagy éppen szabadúszóként dolgozik majd.

A kutatás során a fiatal munkavállalók a toleranciát, a rugalmasságot, a diverzitást és a tiszteletet jelölték meg olyan kulcstényezőkként, amelyek javítják szemükben a munkahelyük megítélését. Tanulságos adat az is, hogy akik még legalább öt évig a jelenlegi állásukban maradnának, közülük 55 százalék jelezte, hogy sokat javult a rugalmasság munkahelyükön a három évvel ezelőtti állapothoz képest.
„Bár magabiztosnak, stabil értékítélettel rendelkezőnek tűnnek, az Y és Z generáció tagjai között meglepően sokan vannak, akik úgy érzik, nem készültek fel a digitális gazdaság kívánalmaira. A megkérdezettek kevesebb, mint 40 százaléka véli úgy, hogy rendelkezik azokkal a képességekkel, amelyek ahhoz szükségesek, hogy sikeresek legyenek az Ipar 4.0 megoldások széleskörű elterjedése után is. Fontos az is, hogy nem csupán technológiai tudásra vágynak, hanem az úgynevezett „soft skillek” elsajátításához is igénylik a segítséget, mint például a kommunikációs készségek, önbizalom növelése. Ennek megfelelően a vállalkozások egy része már odafigyel ezekre a tényezőkre is, az Y generáció 36, míg a Z generáció 42 százaléka jelezte, hogy munkaadóik támogatták őket abban, hogy megértsék az Ipar 4.0-val járó változásokat, és felkészüljenek azokra” - mondta el Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.
Fotó: Pixabay
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
2025-ben már tizenötödik alkalommal hirdettek győzteseket Az Év Irodája versenyen. Ráadásul idén nem csak magyarországi, hanem külföldi irodák is... Teljes cikk
Mérnök leszel vagy kutató? Sajnos, ez a kérdés még mindig ritkán hangzik el a pályaválasztás előtt álló fiatal lányok körében. A Lányok Napja... Teljes cikk
A fogyasztói benyomás kulcsszerepet játszik az üzleti sikerben, a legtöbb cég azonban mégsem rendelkezik erre vonatkozó átfogó stratégiával; az... Teljes cikk
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 1 hete
- A foglalkoztatási ráta a magyar vármegyékben - grafikon 2 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 2 hete
- A megváltozott munkaképességűek elhelyezkedésének elősegítése indul mentorálási program 2 hete
- Itt a legújabb lista - Ők nem jelentették be dolgozóikat 2 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 2 hete
- Veszélyes tendencia: nőtt a fiatal munkanélküliek aránya az EU-ban 3 hete
- Czomba Sándor: évente 30-40 ezer ember fog hiányozni a magyar munkaerőpiacról 3 hete
- A foglalkoztatottak számának alakulása hazánkban 3 hete
- Nem olcsóbb a külföldi vendégmunkások alkalmazása a magyarokhoz képest 4 hete
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 4 hete