Megjelent: 4 éve

A jó iroda is igazi motivációs eszköz lehet

Hiába a számtalanféle motivációs eszköz, az igazán hatékony munka megfelelő környezet nélkül nem fog menni. Nemcsak a pénz számít, a pszichológiának is kéne, hogy legyen befolyása.

Egy-egy új cég alapításakor, esetleg egy meglevő bővítésekor fontos az ideális iroda kiválasztása. A legtöbb cégvezető elsősorban pénzügyi szempontokat tart szem előtt, és leginkább azt veszi figyelembe, hogy a helyiséget a lehető legolcsóbban bérelhesse és üzemeltethesse. Jobb esetben a cég egyéb érdekei is számítanak, például, hogy – ha a cég profilja azt megkívánja – az ingatlan könnyen megközelíthető, központi helyen legyen. Ez mind érthető, ám Makai Gábor klinikai szakpszichológus szerint az emberi tényezők is fontosak.

Ne hagyjuk ki a dolgozókat

– Jó esetben kölcsönösen képes alkalmazkodni a munkahely és a dolgozó. Természetesen nem arra gondolok, hogy a munkavállalókkal kell egy ingatlant kiválasztani, viszont feltétlenül indokolt megengedni, hogy az alkalmazottak maguk is részt vegyenek a munkakörnyezetük kialakításában. Csapatonként változhat, hogy tagjai hogyan érzik magukat jobban: ha mindenki egy tömbben ül, vagy inkább kettesével, hármasával. Biztosra vehető, hogy az emberek többségét nyomasztja, ha a többiektől teljesen elszeparálva kell órákat eltöltenie. (Ugyanakkor egy felmérés szerint az egyterű irodákat sem bírják a dolgozók.) Apróságok is sokat számítanak: a falra kihelyezett képek, az ablakokban élő növények komfortosabbá teszik az irodahelyiségeket – mondta a pszichológus.

A fény szerepe

Természetes fényben mindenki jobban teljesít, mint mesterséges megvilágításban. A nagyobb irodákban előfordul, hogy míg az ablak mellett ülők jól látnak, a helyiség közepén elhelyezkedők már kénytelenek asztali lámpát is használni.

– Törekedni kell rá, hogy lehetőleg mindenki természetes fényviszonyok között teljesíthesse munkája nagy részét, bár léteznek olyan munkakörök, melyeket hagyományosan az épületek alagsorában szoktak végezni. Ha mód van rá, a karbantartók műhelyét is inkább a felszínen érdemes kialakítani, de jó esetben a dolgozók egyébként megtanulnak alkalmazkodni körülményeikhez: egy bányász is tudomásul veszi, hogy a mélyben csak a lámpák fényével kell beérniük.

Makai szerint a falak színe is befolyásolja a dolgozók hangulatát, és ezáltal teljesítményét. A szakember a meleg színeket – például a barna árnyalatait – javasolja, de itt is érdemes arra figyelni, hogy az adott árnyalat például mennyire nyeli el a beérkező fényt.

Adjunk, hogy kapjunk

Minden jó munkahelyen kialakítanak közösségi tereket is. A szünetekben a dolgozók érthetően szeretnének lazítani. Szívesen elfogyasztanak együtt egy-egy csésze kávét, megesznek egy szendvicset, vagy megbeszélik az előző nap sporteseményeit. Fontos, hogy erre a célra minél otthonosabban berendezett termet kapjanak, ahol akár kényelmes kanapék is elférnek. Amerikában a nagyvállalatok még billiárdasztalokat is elhelyeznek a pihenőszobákban. Hiába tűnhet ez a „munkakerülésre” való felhívásnak, a tapasztalatok szerint épphogy növeli a hatékonyságot. Ugyanis a felüdült dolgozók az asztaluknál már tényleg a feladatukra koncentrálnak.

A fizikai munkára szakosodott cégeknél nem meglepő, ha zuhanyzók is a dolgozók rendelkezésére állnak. Ugyanez más profilú munkahelyeken nem elvárás, de nagyon is értékelhetik a dolgozók. Lássuk be: egy forró nyári napon bizonyára jólesik a megizzadt dolgozónak, ha letusolhat, mielőtt hazaindul, vagy egy új ügyfél fogadása előtt inget vált. Ráadásul ahogy egyre többen váltanak biciklis közlekedésre, még inkább nőhet az igény ilyen kiegészítő lehetőségekre. (És éppen ilyesmiken múlhat az, hogy olyan irodánk legyen, ami magában is vonzza a tehetségeket.)

Természetes, hogy a költségek meghatározzák a lehetőségeket, de az ésszerűség határain belül – hosszú távon – kifizetődő lehet kinyitni a pénztárcát. A felmérések szerint ugyan tény, hogy a munkavállalók túlnyomó többsége a fizetés alapján választ munkahelyet, viszont gondolkodás nélkül elfogadnának valamivel alacsonyabb jövedelmet, ha cserébe javulnának a munkakörülményeik.
  • 2019.10.18Office Fvck Up Day Az iroda költözés vagy átalakítás során elkövetett bakikról nem szoktunk beszélni, pedig ezekből a történetekből igazán sokat lehet tanulni. Éppen ezért 15 olyan előadót hívunk a nagyszínpadra, akik őszintén mesélnek az elbaltázott projektekről. Részletek Jegyek
  • 2019.11.14Munkajog a HR gyakorlatában Munkajogi ismeretek érthetően, rendszerezve, remek oktató tolmácsolásában! A jogszabályi naprakész tudás mellett a saját kérdéseire is választ kap. Képzésünk munkáltatói és munkavállalói oldalról is hasznos ismereteket nyújt. Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter