Megjelent: 5 éve

A kölcsönzött munkaerő is lojálissá tehető

A munkaerő-kölcsönzés - mint foglalkoztatási forma -, a válságot követően ismét gyors fellendülésnek indult. Ennek valószínűleg az volt az oka, hogy bár a gazdasági elemzések a krízis végét vizionálták, a multinacionális cégek belső szabályaik, valamint a stabilitásra törekvés miatt mégsem vettek fel saját állományba tömegesen új munkavállalókat, inkább a biztonságosabbnak tartott munkaerő-kölcsönzéshez fordultak. Jelenleg valamivel több, mint 100 ezer kölcsönzött munkavállaló van Magyarországon, ebből 1800-an a Get Work Trend kötelékébe tartoznak. A cég HR tanácsadójával, Orosi Enikővel és ügyvezetőjével, Jáhny Ákossal beszélgetett a HR Portal.

Milyen munkakörökre keresnek a cégek kölcsönzött munkaerőt? Átalakult-e az elmúlt években a kölcsönzés fókusza?

Orosi Enikő: Mi főként fizikai munkavállalókat kölcsönzünk egyszerűbb szakmunkák, betanított munkák elvégzésére. Azokba a munkakörökbe, amelyeknél hosszabb a betanulási idő, magasabb a képzési költség, a munkáltatók saját állományba keresnek dolgozókat. Egyre gyakoribb az a megoldás, hogy kölcsönzéssel indul egy munkakapcsolat, később pedig a képzések, szaktudás átadása után, a munkáltatók a tőlünk kölcsönzött legjobb teljesítményű munkavállalókat veszik át saját állományba, hiszen a képzett, gyakorlott munkaerőt már nem akarják elveszíteni.

Jáhny Ákos: A toborzási lehetőségek egyre szűkülnek, így ez a munkaerő-kölcsönzést is más megvilágításba helyezi. Azok a partnerek, akik szolgáltatásainkat igénybe veszik, már sokkal inkább toborzócégként tekintenek ránk. Az első pár hónap kölcsönzés „meghosszabbított” próbaidőként is funkcionál, melyet követően átvehetik saját állományba a legjobb teljesítményű munkavállalókat. A munkaerő-kölcsönzéssel partnereink HR-szervezetének megnyújtott karjává váltunk.

O.E.: A jelenlegi törvényi szabályozása alapján, a munkáltatók könnyebben meg tudnak ma válni a nem megfelelő munkaerőtől, ennek ellenére azt látjuk, hogy a cégek mégsem vállalják ennek terhét, esetleges következményeit. Inkább a kölcsönzést választják, aminek megvan az a sajátossága, hogy valóban a legjobbakat vehetik át, valamint egy sor kényelmetlen szituációtól kímélik meg magukat , ha a munkavállaló mégsem válik be.

GWT

Fontos, hogy a kölcsönzött munkavállaló elégedett legyen? És vajon mitől lesz elégedett?



J.Á.: A legfrissebb statisztikák szerint egy kölcsönzött munkavállaló jelenleg itthon 1100 kölcsönbeadó cég kötelékébe kerülhet, bár a piacot 20-30 megbízható cég uralja. Nyilvánvalóan fontos, hogy munkavállalóink elégedettek legyenek, nálunk maradjanak, lojálisak legyenek hozzánk. Ehhez pedig nem kell más, mint az, hogy valóban munkaTÁRSként bánjunk velük. Fontos, hogy meghalljuk a munkával, magánélettel kapcsolatos kéréseiket, és ezekre reagáljunk, megadjuk a válaszokat. A kölcsönbe vevő partner saját állományú munkavállalója ezt a törődést jellemzően megkapja, míg a kölcsönzésben ez a törődő attitűd kevésbé jellemző. Kevés olyan szolgáltató van, amelyik nem úgy gondolkodik, hogy csak időszakosan áll kapcsolatban a munkavállalóval, így nem kell rá különösebb figyelmet fordítani. Mi fordítottunk ezen a gondolkodáson, igenis, törődnünk kell velük! És azt tapasztaljuk, hogy a törődés fontosabb, mint adott esetben a magasabb bér. Éppen ezért dolgozói fórumokat szervezünk, találkozunk a munkavállalókkal, hogy erősítsük bennük az összetartozás érzését.


Cél az, hogy klasszikus munkavállaló-munkáltató kapcsolat épüljön ki Önök között?



J.Á.: Habár egészen más jellegű a kapcsolatunk, de igen, ez a célunk. Bár a kölcsönvevő cégnek dolgoznak, tudniuk kell, hogy van egy erős bázis mögöttük, és az mi vagyunk. Ha ezt érzik, az nagyon lojálissá teszi a munkavállalókat.


Jobb ma kölcsönzött munkavállalónak lenni, mint 5 évvel ezelőtt?



J.Á.: Igen, mindenképpen. A válság előtt a munkaerő tömeges jelenléte miatt a kölcsönzött munkaerő amolyan „két kéz-két láb” kategóriában volt elkönyvelve, aki ha nem jön holnap, akkor jön helyette valaki más. „Árucikk” volt a kölcsönzött munkavállaló. Most változott a helyzet: a munkaerő szűkössége miatt, épp ahogy a saját, úgy a kölcsönzött munkavállaló értéke is emelkedik. A legtöbb munkáltató kezdi felismerni, hogy a munkavállaló megtartása gazdaságosabb, mint a folyamatos fluktuációkezelés.


Egy, a Get Work által a munkavállalókra szabott kezdeményezés indul a napokban, ami szintén a lojalitás növelését szolgálja.



J.Á.: Igen, azt tapasztaltuk, hogy munkavállalóink várják a decembert, hogy kiderüljön, milyen minimálbér-emeléssel rukkol elő a kormány, ugyanis munkavállalóink jelentős része ezen összeg körül keres, nettó 70-110 ezer forint a bérük. Nekünk kölcsönző cégként nincs lehetőségünk plusz jövedelmet biztosítani a munkavállalóinknak, de hosszas gondolkodás után rájöttünk, hogy ha a bevételeiket nem is tudjuk növelni, a kiadásaikat kell tudnunk csökkenteni. Megvizsgáltuk, hogy melyek azok a területek, melyekre egy alacsony jövedelemszintű munkavállaló sokat költ. Ezek az étkezés, a tisztálkodás, a banki kiadások, a mobiltelefon és utazás. Ezért létrehoztunk egy olyan kártyarendszert, ami ezeken a területeken kedvezményes vásárlást tud biztosítani a számukra: havi nettó 5000 forintos kedvezmény elérése a cél, ami a bérükhöz képest magas százaléknak mondható.

O.E.: Terveink szerint már az ünnepi készülődés során is tudunk segíteni több munkavállalónknak, hiszen már ebben az időszakban is kedvezményesen tudnak vásárolni bizonyos üzletekben. Január első hetében pedig minden munkavállalónk megkapja a kedvezményekre jogosító, bemutatásra szóló plasztikkártyát. Persze ezzel még nincs vége a munkának, saját erőből, folyamatosan kell bővítenünk a kártyaelfogadó helyek listáját, hogy minél többet és több helyen tudjanak spórolni.

Tudnak már a munkavállalók a lehetőségről? Milyen volt a fogadtatás?

O.E.: Egy munkavállalói fórumon már bemutattuk, ismertettük a kedvezményeket. Meglepő volt, hogy amíg az elmúlt három évben minden fórum fő témája, kérdése az volt, hogy mikor lesz magasabb a bér, addig a kártya említése után ezek a korábban népszerű kérdések elmaradtak. Azaz, célba ért az üzenet, hogy mi kölcsönbeadó munkáltatóként ezzel a lehetőséggel tudunk számukra többet nyújtani.


Folyton arról olvasunk a sajtóban, hogy nincs elég munkavállaló, bért kell emelni, felelős munkáltatóvá kell válni, meg kell őrizni a munkavállalókat. A kártya is ezt a célt szolgálja?



J.Á.: A munkaerő szűkössége elérte a munkaerő-kölcsönző cégeket is. Döntenünk kellett, hogy milliókat költünk reklámra annak érdekében, hogy jöjjenek hozzánk a munkavállalók, vagy igyekszünk megtartani őket valami módon, így új munkaerőre viszonylag kisebb szükségünk lesz. Mi ez utóbbi mellett döntöttünk: a kártyát megtartásra és fluktuációkezelésre akarjuk használni, és nem azért, hogy sok új ember jöjjön, hanem hogy aki nálunk van, velünk is maradjon.

Csilla több mint 10 éve a gépsor mellett, betanított munkásként kezdett a kölcsönző cégnél. 2013 óta pedig a kölcsönzött munkavállalók koordinátoraként dolgozik. A kölcsönzés előnyét abban látja, hogy amikor semmi más munkalehetőség nem volt a lakóhelyén, akkor is munkához jutott a kölcsönzésnek köszönhetően. Csilla szerint a Get Work folyamatosan új lehetőségeket dolgoz ki, melyekkel plusz juttatásokhoz juthatnak a náluk dolgozók. Ilyen lehetőség a munkatárs ajánlási rendszer, a hónap dolgozója elismerés és a hamarosan bevezetésre kerülő kedvezményekre jogosító kártya. A cég saját állományú dolgozói és a kölcsönzött munkavállalókkal történő bánásmód között nem érez különbséget. Ha ilyen elő is fordulna, a Get Work Trend munkatársai mindent megtesznek, hogy a kölcsönzöttek jobban érezzék magukat; ha kell, átszervezik a beosztásukat, de a nyitottság és emberség is közrejátszik abban, hogy Csilla már több mint tíz éve a munkavállalójuk.

  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Új idő - új fogalom: munkaerő-túlkereslet

A megváltozott munkaerőpiac - melyet a gazdasági változások és a pandémia utáni újranyitás generált - új fogalmakat hozott. Munkaerő-túlkereslet... Teljes cikk

Megjelent „Az Év Felelős Foglalkoztatója 2021” pályázati felhívás

Napjainkban a hazai munkaerőpiac folyamatos átalakuláson megy keresztül. Az előző évek visszajelzései és beérkezett pályázatai alapján egyre... Teljes cikk

Munkavállalói támogató programmal gondoskodik dolgozóiról a PENNY Market!

Gondoskodó munkáltatóként a PENNY Market igyekszik mindig a leghatékonyabban támogatni a dolgozóit. A vállalat ezért is indította el május 1-jétől... Teljes cikk