A lázadók, a rajongók és a földalattiak - A legjellemzőbb AI-felhasználótípusok a munkahelyeken
A dolgozókat is megosztja a mesterséges intelligencia használata. Egyesek tartanak tőle, mások megbíznak benne, de vannak olyanok is, akik kezdenek nyitottak lenni, hogy használják munkájuk során.
„Az emberek nem ugyanúgy élik meg az AI megjelenését” - mondta Christina Janzer, a Slack kutatási és elemzési részlegének vezetője.
A Slack Workforce Lab szeptember 4-én közzétett adatai szerint 3 munkavállalóból több mint 2 még soha nem használta az AI-t a munkahelyén. A válasz az AI használatának ösztönzésére azonban az öt „AI személyiség” megértésében rejlik, mondta a Slack, vagyis abban, hogy a munkavállalók milyen különböző módon közelíthetik meg az AI használatát - írja a HR Drive cikke.
A Slack augusztusban több mint 5000 teljes munkaidős irodai dolgozót kérdezett meg az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Indiában, Szingapúrban, Írországban és az Egyesült Királyságban. Az adatokon keresztül a vállalat a válaszadókat öt különböző AI-személyiségbe sorolta - és elmagyarázta, hogy a munkáltatók mit tehetnek az egyes csoportokért.
A maximalista
Ez a csoport, a megkérdezettek mintegy 30%-a „teljesen benne van az AI-ban” - mondta Janzer; e csoport 63%-a használja hetente néhányszor, és 65%-uk aktívan bátorít másokat is a használatára.
Ez a csoport általában fiatal és elég gyakran férfi, mondta Janzer. Öt maximalista közül körülbelül négy a 44 év alattiak közé tartozik. Ők könnyen válhatnak az AI hangadójává annak tekintetében, hogy a vállalatuk hogyan kívánja használni az AI innovációt.
A földalatti
Ez a csoport - a megkérdezett munkavállalók 20%-a - azt mondta, hogy ők AI-t használnak, de titokban teszik - mondta Janzer. Figyelemre méltó, hogy e csoport 43%-a azt mondta, hogy a vállalatuk nem ösztönzi az AI használatát a munkahelyen, és 74%-uk azt mondta, hogy nem osztja meg kollégáival, hogy használják az AI-t.
Janzer hozzátette, hogy 10-ből körülbelül 7 fő 44 év alatti, és többségük inkább férfi.
Más kutatások azt is kimutatták, hogy a munkavállalók többsége a munkáltatói hozzájárulással vagy stratégia nélkül is használhat generatív AI-t.
A lázadó
Ez a csoport a megkérdezettek 19%-át tette ki; közülük 66% mondta azt, hogy soha nem használ mesterséges intelligenciát a munkahelyén, és majdnem ugyanennyien azt, hogy a technológia „fenyegetést jelent a társadalomra”. Ötből közel 2 válaszadó azt mondta, hogy nem lenne tisztességes, ha a kollégáik AI-t használnának a feladataik elvégzéséhez.
A többi csoporthoz képest demográfiai változást jelent, hogy 5-ből 3 lázadó nő, és több mint fele 45 év feletti.
Arra a kérdésre, hogy a többi csoporthoz képest miért olyan gyakran nők a lázadók, Janzer megjegyezte, hogy a bizalom gyakrabban okoz gondot a nőknek, mint a férfiaknak. A nők a férfiakhoz képest talán jobban aggódnak amiatt is, hogy a mesterséges intelligencia helyettesíti a munkájukat - mondta.
„Sok támogatásra van szükségük” ahhoz, hogy megértsék, hogy a mesterséges intelligencia olyan eszköz lehet, amely növeli a termelékenységet” – mondta Janzer.
A szuperrajongó
Ez a csoport - a megkérdezettek 16%-a - „hatalmas AI-rajongók”, de a pálya széléről szurkolnak, mondta Janzer. Hozzátette, hogy ez a csoport életkorát tekintve sokszínű, jelezve, hogy az AI iránti kíváncsiság minden generáción átível.
„Képzésekkel kell felkészíteni őket, és ösztönözni kell a tanulást és a kollégák közötti megosztást, hogy kibontakoztathassák a bennük rejlő lehetőségeket” - mondta Janzer.
A figyelő
Ez a csoport a megkérdezettek 16%-át kitette ki - és kétharmaduk „közömbösnek” érzi magát az AI iránt a jelentés szerint. Ez az utolsó harmad azonban érdeklődik az eszköz megismerése és a megfelelő készségek fejlesztése iránt, mondta Janzer, és a munkáltatók így tudják őket bevonni.
„Kezdjük kicsiben, és mutassuk meg ezeknek a munkavállalóknak az AI értéket képviselő felhasználási eseteit, amelyekkel „elkezdhetik bepiszkolni a kezüket” - tette hozzá Janzer.
Mi a következő lépés?
Fontos megjegyezni, hogy ezek a személyiségek „nem személyiségtípusok” - mondta Janzer. „Nem állandóak”.
Az alkalmazottak könnyen átkerülhetnek egyik személyiségből a másikba a megfelelő elköteleződési taktikával - tette hozzá.
A jelentés azt javasolta, hogy a munkáltatók több lépést tegyenek az AI bevezetésének előmozdítása érdekében. A jelentés szerint a munkáltató részéről egyértelmű AI-iránymutatást kell kialakítani - olyan útmutatást, amely nemcsak engedélyt ad, hanem felhasználási eseteket és képzési lehetőségeket is biztosít. Másodszor, a munkáltatóknak azon kell dolgozniuk, hogy az AI-t a láthatóvá tegyék a munkahelyek számára, hogy a munkavállalók tanulhassanak és megoszthassák egymással a tapasztalataikat - javasolta a jelentés.
HR Drive
fotó: unsplash
- 2024.10.212024.10.21– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT elterjedése valójában egyre csökkenti a nyilvános tudásmegosztást az online kérdezz-felelek... Teljes cikk
Óriási nyomás nehezedik napjainkban sok vállalkozásra: a jelenlegi gazdasági környezetben kell vezényelniük a gyors átalakulást, hogy a generatív... Teljes cikk
Megugrott ugyan a generatív AI-val kapcsolatos álláshirdetések száma, de még mindig csak a globális álláshirdetések 0,3%-át tették ki. Teljes cikk
- Utánfutó vagy Úttörő a HR az Ön cégében? Hallja az idők szavát? 2 hete
- Több mint száz vállalat írta alá a mesterséges intelligenciáról szóló uniós paktumot 2 hete
- A legtöbb cégnek még nincs valódi koncepciója az AI használatáról 2 hete
- Hiába az AI térnyerése, az emberi készségek még mindig keresettebbek 3 hete
- Nem szeretnék olyan munkát, ami nem érdekel délután 5 óra után 3 hete
- Ezek a dolgozók idegenkednek legjobban az AI-tól 3 hete
- Változásmenedzsment: az AI hatása a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre 3 hete
- Nagy Márton: az MI alkalmazása főként az irodai és magasan képzett helyeket veszélyeztetheti 4 hete
- Magyarország az Európai Mesterséges Intelligencia Testület első levezető elnöke 4 hete
- Leginkább erre használják a mesterséges intelligenciát a magyar emberek 1 hónapja
- Hogyan legyen a HR vezető a menedzsment nélkülözhetetlen tagja az AI világában? 1 hónapja