Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 éve

A munka és a magánélet tereit nem versengővé kell tenni, hanem harmonikusan működtetni egymás mellett

Átalakult a tulajdonosi szerkezet, folyamatosan változik a telekommunikációs szektor és a munkaerőpiac is komoly átalakuláson megy át. Mindez HR szempontból is kihívást jelent. Hogyan lehet gyorsan mozgó, könnyen alkalmazkodó, ugyanakkor a kollégákat szem előtt tartó szervezetet kialakítani és működtetni? Erről kérdeztük Endrei-Kiss Juditot, a Telenor HR-vezérigazgató-helyettesét.

Egy ilyen gyorsan változó iparágban, mint a telekommunikációs szektor, HR szempontból mennyire könnyű vagy nehéz követni a folyamatokat?

Könnyű és nehéz is. Abból a szempontból nagyon izgalmas, hogy nem egyszerűen egy operációt kell fenntartani, hanem egy folyamatosan változó világban kell relevánsnak maradni. Ez egy rendkívül izgalmas HR feladat. A technológiai és az üzleti környezet egyaránt nagyon gyorsan változik körülöttünk az utóbbi években. Nagyon sok cég összeolvad, másokat felvásárolnak, ahogy ez velünk is történt. A technológiai és szervezeti változások egyidejűsége komoly kihívást jelent a HR-sek számára ebben a szektorban.

Milyen feladatokat takarnak ezek a kihívások?

A telekommunikációban maga a termék is átalakul, a hang- és üzenetalapú szolgáltatások digitálisokká válnak, az egész termékpaletta átalakul, folyamatosan gondolkodni kell, hogy vezető szereplők tudjunk maradni a piacon. Ami azt is jelenti, hogy újfajta képességeket kell felépítenünk a vállalaton belül. A korábbi konzervatívabb, statikusabb szervezeti felépítésből egy gyorsan változó, gyorsan mozgó szervezetté kell válunk, amelyhez a kollégák könnyebben tudnak alkalmazkodni, új ötletekkel előállni. Mindez folyamatos innovációt és megújulást igényel tőlünk is.

Ezzel párhuzamosan pedig az egész HR szakma átalakulóban van, hiszen ott is új eszközök, módszerek jelennek meg. Ilyen például az automatizálás terjedése az alap HR-szolgáltatásokban, vagy az online tanulási eszközök megjelenése, amelyek egyrészt kinyitják a tanulás lehetőségét, ugyanakkor más tanulási stílust igényelnek. De ilyen a kiválasztásban a közösség szerepe is: a munkatársaink ajánlókként működnek, ők a nagyköveteink. A közösségépítés fontos témája lett a HR-nek, azok a cégek maradnak vonzóak, akik sikeresen el tudják kötelezni a munkavállalókat - mind az ügyfelek, mind a munkavállalók felé elérhető, szerethető vállalattá tudnak válni.

Büszkék vagyunk a gyökereinkre, több évtizedes hagyományokkal rendelkezünk. Mindig is megtartó típusú, közösséget építő munkahely voltunk, manapság ennek a szerepe még inkább felértékelődött. Az employer brandünket is elsősorban eköré építjük. Olyan embereket szeretnénk magunkhoz vonzani, akik folyamatos megújulásra képesek, miközben érték számukra a közösséghez tartozás, együttműködés, a szakma és az ügyfelek szeretete. Abban szeretnénk segíteni kollégáinkat, hogy nálunk megtalálhassák és megmutathassák magukat. Ez azt jelenti, hogy akár hobbijaikat, szenvedélyeiket is be tudják hozni a munkahelyre.

És ennek van helye a munkában?

2019-től az úgy nevezett „Nagyon Te” koncepció a vezérfonala a külső és belső aktivitásainknak: legyél önmagad, találd meg a saját hangodat, mutasd meg, hozd be a Telenorhoz. A „Szent őrületek” programban azt kértük a kollégáktól, hogy mutassák be a magánéletükben számukra fontos projekteket. Legyen az akár világszínvonalú fekvenyomás vagy hegymászás, bossanova éneklés vagy performansz a kávéfogyasztásról.

Mindezt munkaidőben mutatjuk meg egymásnak. Hiszünk abban, hogy a hobbijainkhoz szükséges készségek és szenvedély sokban használható a mindennapjainkban is, sokszínűségünk megmutatása pedig segíti a kapcsolódások erősödését is. A családbarátság koncepcióját is kiterjesztettük. Már hagyománya van a telenoros kollégák gyermekei számára elérhető nyári táboroknak, családi napoknak. Első nagyvállalatként pedig 2018-ban kutyabarát munkahely lettünk. Minden pénteken sok kutya jön be az irodába, akik a vártnál sokkal nagyobb mértékben növelik az emberek közötti egymásra találást, kommunikációt. Olyanok ismerkednek meg egymással a székházunkban dolgozó 1000 emberből, akik egyébként a munkájuk során nem találkoznának, így ez is egyfajta összekötő kapocs lesz köztük.

Endrei-Kiss Judit
Összességében azt gondolom, hogy a dolgozói élmény a HR-nek egy nagyon fontos eleme.

Mindezekből is úgy tűnik, hogy a munka és a magánélet területe egyre több helyen találkozik, folyik össze. Ezt a munkavégzés rugalmassága szempontjából hogyan tudják kezelni?

Igyekszünk minél rugalmasabb kereteket kialakítani. Ennek egyik példája a műszaki divíziónkban zajló közösségi iroda pilotunk. Segítjük a kollégáinkat abban, hogy alkalmanként belvárosi közösségi irodákban is dolgozhassanak - például ahol most is beszélgetünk -, közösen gondolkodni, távol a székháztól, de mégis együtt. Emellett az otthoni munkavégzésnek is megvan a lehetősége. Nem hiszek abban, hogy munkának és a magánéletnek lehet tökéletes egyensúlya, inkább egyfajta harmóniára van a kettő közt szükség. Az fontos, hogy ezeket az élettereket hogyan lehet összekötni, nem egymással versengővé tenni, hogy egyformán boldogan élhetők legyenek.

Említette, hogy új készségekre, képességekre van szükség a munkavállalók irányából. Hogyan tudják őket megtalálni? Elsősorban mire van ma szüksége a vállalatnak a jövőt is szem előtt tartva?

Az elmúlt egy-másfél évben rengeteg olyan szakembert kerestünk, akikből egyébként is hiány van a piacon. Folyamatosan keresünk IT és BI (üzleti intelligenciával, elemzéssel foglalkozó) szakembereket, és természetesen értékesítőket, projektmenedzsereket is.

Ma már másként kell keresni, ezt be kellett látni. Egy recruiter képviselője a vállalatnak, a HR-es picit marketing-kommunikációs szakember is, akinek jól kell tudnia képviselni azt, ami valóban jelen van a cégnél. Természetesen fontos az is, hogy vonzó és releváns pozíciókat, szolgáltatásokat ajánljunk a munkavállalóknak. Nem lehet pl. 10-15 évre juttatási csomagokat kitalálni, folyamatosan monitorozni kell, hogy mire van fogadókészség, és dinamikusan kell alakítani a rendszert. A csatornák is jelentősen megváltoztak, nagyon aktívan kell keresni, nagyon pontosan kell ismerni a célcsoportot, valóban levadászni a jelölteket, akikkel együtt szeretnénk dolgozni, és a személyes hálózatoknak, a közösségi médiának is nagy szerepe van a kiválasztásban. Ebben nagyon fontos tényezők a saját kollégáink, hiszen ők a leghitelesebb követeink, a recruitereink, fejvadászaink. Dolgozói ajánlási rendszerünkön belül jutalmazzuk is őket.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A munka és a magánélet tereit nem versengővé kell tenni, hanem harmonikusan működtetni egymás mellett
2. oldal - Az üzlet, a termékek digitalizációja mennyire hozza magával a belső rendszerek, a HR digitalizálását?
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Az informatikai vezetők váltak a vállalatfejlesztés motorjává

A technológiai szektor fejlődésének hajtóerejévé váltak az elmúlt években az informatikai vezetők. Teljes cikk

Így zárják a 2020-as évet a HR vezetők (4.) - Endrei-Kiss Judit, Telenor

A régi vezetői modellek megdőltek, az embereket a felhatalmazó közeg tudja igazán motiválni. A krízisek pedig rengeteg tanulási lehetőséget... Teljes cikk

A koronavírus a 30-asok több mint felének munkahelyét érintette kedvezőtlenül

Egy felmérés szerint a járvány második hulláma alatt a 30-asok egynegyedének csökkent a bére, a korosztály kétharmada nem tudott otthonról... Teljes cikk