kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

A Samsung, a BT és a Mercedes-Benz a legvonzóbb hazai munkaadók: Randstad kutatás

Megvannak a Randstad Award globális munkáltatóimárka-kutatás hazai győztesei. A Samsung lett a legvonzóbb hazai munkáltató, a második helyen a BT (British Telecommunications) végzett, a harmadik helyet pedig a Mercedes-Benz szerezte meg. A legismertebb a telekommunikációs szektor, de továbbra is az IT a legvonzóbb a munkavállalók számára, és a munkahelyválasztáskor az attraktív fizetés mellett a nem anyagi juttatásoknak is fontos szerep jut.

Randstad award munkáltatói márka employer branding-

Idén tizedik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legnépszerűbb munkáltatóit. A világ legnagyobb, 32 országban zajló független munkáltatói márkakutatása, a Randstad Employer Brand Research – melynek adatfelvétele 2023 januárjában zajlott – eredményei alapján 2021 után ismét a Samsung a legvonzóbb hazai munkáltató, a BT ezüstérmes lett, a Mercedes-Benz pedig megvédte dobogós helyezését. Idén egy jubileumi díj is kiosztásra került: az elmúlt tíz év legtöbbször dobogón álló munkaadóját díjazták, így a Mercedes-Benz két elismerést zsebelt be, hiszen tíz év alatt kilencszer állt dobogón.

Saját szektorában különdíjat érdemelt ki az IKEA, a Magyar Nemzeti Bank, a MOL, a Richter Gedeon, az Accor-Pannonia Hotels, a Coca-Cola, a McKinsey & Company, a Magyar Telekom, a Wizz Air, a Microsoft, valamint a Market Építő Zrt. A legismertebb munkaadó az IKEA lett.

A magyar munkavállalók az IT-szektort tartják a legvonzóbbnak (ez az egyetlen szektor, amely több százalékot is tudott nőni vonzerőben tavalyhoz képest), amelyet az üzleti szolgáltatási szektor (BSS) és a telekommunikációs ágazat követnek – már a harmadik éve ez a TOP 3. Ugyanakkor csökken a tíz legvonzóbb szektor közötti távolság, azaz nő a verseny a munkáltatói márkák között a tehetségek megszerzésében és megtartásában.

Továbbra is fontos szempont munkahelyválasztáskor a vonzó fizetés és juttatási csomag, de hasonló fontossággal bírnak a nem anyagi juttatások is, amelyet a munkaadóknak be kell építeniük a kínálatukba, figyelve a munkavállalók igényeire.

Mit akar a munkavállaló?

Magyarországon a munkahelyválasztást befolyásoló legfontosabb öt tényező nem változott az elmúlt három évben.
A Randstad friss kutatása szerint a legfontosabb továbbra is a vonzó munkabér és juttatási csomag, a magyarok számára az európai átlaghoz képest is fontosabb driver ez (az európia átlag index 154, a magyarországi 174.). A második legfontosabb szempont a kellemes munkahelyi légkör, amely szintén nagy eltérést mutat az európai átlaghoz képest (Európa 140, Magyarország 166), tehát a magyar munkavállalók számára különösen fontos, hogyan érzik magukat a munkahelyükön, hogyan bánik velük a vezetőjük.A nehezen kiszámítható gazdasági környezetben tavalyhoz képest jelentősen nőtt a munkaadó pénzügyi stabilitásának a fontossága, a felmért európai országok között a magyar index lett a legmagasabb (Európa 109, Magyarország 153). A TOP5 munkahelyválasztás befolyásoló tényező között találjuk még az állás hosszú távú biztonságát, valamint a munka-magánélet egyensúlyát.

Nem mindenhol a fizetés a legfontosabb mozgatórugó: Németországban a munkahely biztonsága, Olaszországban és Angliában a work-life-balance, Norvégiában a kellemes munkahelyi légkör került idén az első helyre.

A felmérésből az is látszódik, hogy a hazai dolgozóknak kevésbé fontos a munkakör tartalma. Nemcsak az európai 91-es átlag indexnél sokkal alacsonyabb a magyarországi érték (68-as index), de tavaly óta is jelentősen csökkent ennek a mozgatórugónak a fontossága. Ez egyébként Európában Hollandiában kapta a legmagasabb értéket, 140-et.
A férfiak számára fontosabb a pénzügyileg stabil munkahely és a modern technológiák használata, a nőknek pedig a lokáció és a home office lehetősége nyom többet a latban munkahelyválasztáskor. De például a magasabb végzettségűek a távmunka lehetőségét többre értékelik, mint a munkahely elhelyezkedését. A szellemi dolgozóknak a home office a fontos, a fizikai dolgozóknál pedig a munkahelyi légkör és a lokáció fontossága emelkedik ki. Az egyes mozgatórugók között korcsoportok szerint is találunk különbségeket, más-más szempont áll a generációk fókuszában.

A Randstad munkáltatói márka és munkavállalói preferencia felmérésének elmúlt tíz évében mért eredményei alapján az látszódik, hogy az a vállalat, amely a fizetés tekintetében nem tudja tartani az ütemet a piaccal, a számos szakmában tapasztalható fokozódó jelölthiány mellett lemarad, hiszen fizetés és a juttatások tíz éve a legfontosabb mozgatórugója a hazai munkavállalóknak.


Az elmúlt tíz év trendjeit nézve az is megállapítható, hogy a 2009-es gazdasági válság kiheveréséig a munkahely biztonsága a második helyen állt, majd 2017-ben, ahogy a munkaerőpiac jelöltvezérelt piaccá alakult, a kellemes munkahelyi légkör egyre fontosabb lett, és átvette a második helyet a fontos mozgatórugók között. A munkaadó pénzügyi stabilitása fontossága évről évre növekedett, a munkavállalók pedig tudják, hogy van választási lehetőségük, így évek óta nem félnek munkahelyet váltani.

 

Elvárások vs. felkínált értékcsomag

A munkahelyválasztást befolyásoló legfontosabb tényezők és a megkérdezett munkavállalók jelenlegi munkahelye által kínált értékek sorrendje nem fedi egymást. Tehát a munkavállalók vágyai és a munkaadók által kínált értékcsomag között szakadék van, a munkáltatói márkaépítéshez pedig fontos megértenie a vállalatoknak ezt a szakadékot.

Míg a munkavállalók a vonzó munkabért és juttatási csomagot tartják a legfontosabb vonzerőnek, a jelenlegi munkaadójuk értékajánlatát tekintve ez csak a 9. helyen áll. A Randstad év eleji HR Trends kutatása és gap analízise is rámutatott, hogy a munkaadók nem tudták és terveik alapján nem képesek követni a munkavállalók fizetésemelési igényének mértékét az inflációs környezetben.

A fizetés mellett fontos tényező a karrierlehetőség is, a jelenlegi munkaadót azonban nem emiatt értékelik leginkább. A munkavállalók a jelenlegi munkaadójuknál a munkahely kényelmes lokációját értékelik a legtöbbre, egy ideális munkaadó esetében pedig a kényelmes elhelyezkedés mindössze a 7. helyen áll. Úgy tűnik ebből, a lokáció és a megközelíthetőség fontosabb a munkáltató választásakor, mint gondolnánk, a valós döntések során is jelentős szerepet játszik.

A munkahelyválasztáskor azonban nem csak az anyagi juttatások fontosak, hasonló súllyal esnek latba a nem anyagi juttatások is, amit a munkaadóknak egyénre szabottan szükséges integrálniuk az ajánlatukba. A válaszadók 85%-a tartja fontosnak az anyagi juttatásokat és 81% szerint a nem anyagi juttatások is fontosak. Különösen a nőkre igaz ez (85%), de a férfiakat tekintve is magas az arány (76%). A magyarok a kollégákkal (70%) vagy a managerekkel (67%) való jó kapcsolatot tartják a legfontosabb nem anyagi juttatásnak, mindkettőt inkább a nők értékelik fontosnak.

A Randstad felméréséből az is kiderült, azok a szempontok, amelyek leginkább érdeklik a munkavállalókat, a legkevésbé érhetőek tetten – legalábbis a rendelkezésre álló információ szintjén – az ország meghatározó munkaadóinál.

Váltás: a fizetés mellett a nem anyagi juttatások is fontosak

A munkahelyváltási hajlandóság nem változott jelentősen az elmúlt egy évben. 2022 második felében a magyar munkavállalók 14%-a váltott munkahelyet, és 29% tervez váltani a következő fél évben. Ezek a számok hasonlóak a tavalyi évben mértekhez. A Z-generáció nagyobb hajlandóságot mutat a munkahelyváltásra, mint más korcsoportok, az elmúlt hat hónapban közel 20%-uk váltott. Fontos megemlíteni azt is, hogy 7% a munkahelyén belül váltott és 7% a munkahelyén belül tervez váltani, ami jelzésértékű a cégek belső karriertervezése kapcsán.

Ha a fizikai és a szellemi munkakörben dolgozókat nézzük,a kékgallérosok nagyobb arányban váltottak és terveznek váltani. 2022 második felében a szellemi dolgozók 12%-a váltott, 4%-kal kevesebb, mint egy évvel korábban, és 3%-kal, 24%-ra csökkent tavalyhoz képest azok száma is, akik 2023 első felében terveznek váltani. A kékgalléros munkavállalók számai minimálisan változtak a tavalyi felméréshez képest: 18% váltott és 30% tervez váltani.

2022-höz hasonlóan a munkavállalók 16%-a fél, hogy elveszíti a munkáját. A munkahely elvesztésétől való félelem erősebb az alacsonyabb végzettséggel rendelkezőknél (négyből egy tart ettől), magasabb is közöttük a potenciálisan váltók aránya. A munkahely elvesztésétől félők 41%-a tervez váltani 2023 első felében, de azoknak a 20%-a is tervez váltani, akik jelenleg biztonságban érzik munkájukat. Ugyanakkor a Randstad 2023 márciusában publikált Workmonitor kutatása arra enged következtetni, hogy ez az érték akár magasabb is lehet, az akkor megkérdezett magyar válaszadók 58%-a félt attól, hogy a világgazdasági helyzet hatással lesz a munkahelyük biztonságára, és 34%-uk félt, hogy elveszíti az állását.

A magyarországi válaszadók 59%-a megélhetési költségek emelkedésének fényében a túl alacsony fizetést említette a munkahelyváltás okának – és a jelenlegi munkaadójukat a fizetést tekintve alacsonyan értékelték. De nem szabad alábecsülni a nem anyagi juttatások fontosságát sem: a munka-magánélet egyensúlyát a válaszadók harmada (32%) említette, és közel negyedük azt mondta, hogy a managerükkel való rossz kapcsolat (23%) vagy a karrierépítés lehetőségének hiánya (22%) miatt mondanak fel.

A munkaadóknak a fentiek fényében mérlegelniük kell jelenlegi ajánlatukat, és ügyelniük kell arra, hogy vonzó pénzügyi és nem anyagi juttatási csomagot is hozzanak létre jelenlegi alkalmazottaik számára, ezzel versenyelőnyt szerezve a piacon.

Karrierépítés és személyi fejlődés: a lehetőségek megtartó erővel bírhatnak?

A karrierépítés a magyarok 66%-a szerint lényeges szempont a munkahely-választás során. A Z-generáció körében pedig ez még inkább igaz, közel 80%-uk mondta, hogy fontosnak tartják (és 60%-uk úgy érzi, biztosítva is van számukra ez). Ugyanakkor a magyar dolgozóknak kevesebb mint fele számolt be arról, hogy biztosítva van számára ez a fejlődési lehetőség, 22% szerint egyáltalán nincs lehetőségük karrierépítésre.

A karrierépítés lehetőségéhez hasonlóan a dolgozók kétharmada (62%) fontosnak tartja az átképzést vagy továbbképzést, a 18-34 évesek fejezték ki nagyobb mértékben az erre való igényüket (68%). A jelenlegi munkahelyükön belül a továbbképzés általánosságban fontosabb a megkérdezett munkavállalók számára, mint az átképzés, ami lehetőséget biztosít a munkaadók számára, hogy olcsó és hatékony fejlődési utakat kínáljon részükre, ezzel megtartó értéket teremtve számukra.
A magyar munkaadóknak bőven van lehetősége fejlesztési kínálatuk fejlesztésére, hiszen jelenleg nagy a szakadék a munkavállalói igény és a munkaadók kínálata között. Ennek javítása egyre inkább személyre szabott megközelítést igényel, mivel az egyéni igények egyenként változnak, bár kétségkívül általánoságban is akad javítanivaló.

 

A távmunka a jövőben is velünk marad

Ahogy tavaly, most is a munkavállalók negyede dolgozik részben vagy teljes munkaidejében távmunkában, az arányokban figyelhető meg különbség: csökkent a teljes, és nőt a részleges távmunka aránya.

A magasabb végzettséggel rendelkezők többen dolgoznak távmunkában (37%), a középfokú vagy alapfokú végzettséggel rendelkezőkre ez kevésbé jellemző (14%). Különbség figyelhető meg Magyarország régiói között is, a teljes vagy részleges home office lehetősége a fővárosban jóval inkább elérhető, mint vidéken. A távmunka a legelterjedtebb az ICT (információ- és kommunikációtechnológia), a pénzügyi és a biztosítási szektorban, ahol az alkalmazottak több mint fele (részben) távolról dolgozik.

Ahogy a Randstad korábbi kutatásaiból is kiderült, a rugalmas munkavégzés továbbra is különösen fontos juttatás a munkavállalók számára. Az idei első Workmonitor felmérésben megkérdezett magyarok 72%-a számára fontos a munkavégzés helyének rugalmassága, illetve 31%-uk számára kizáró ok, ha nem biztosítja ezt a munkaadó.
A távmunka a jövőben is velünk marad, azonban a munkáltatóknak világos stratégiával kell rendelkezniük arra vonatkozóan, hogyan építik ezt be az ajánlatukba. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venniük, hogy a távmunkában dolgozók kétharmada csak részben dolgozik távolról, így az ajánlatukban a munka-magánélet egyensúlyának és a kellemes munkahelyi légkörnek is szerepet kell szánni.

A mentális egészség és jóllét fontosabb, mint a befogadó légkör és sokszínűség

A mentális egészséggel és jólléttel kapcsolatos juttatások fontosabbak, mint a befogadó és sokszínű vállalati kultúra. A megkérdezettek több mint fele (53%) olyan cégnél szeretne dolgozni, amely mentális egészséggel és jóléttel kapcsolatos juttatásokat kínál, de 37%-uk fontosnak tartja azt is, hogy munkaadójuk aktívan támogassa a méltányosságot, sokszínűséget, befogadást. A befogadó és sokszínű vállalati kultúrának a fiatalok körében van nagyobb jelentősége: a 18-24 évesek 45%-ának fontos, ami azt vetíti előre, hogy ez a jövőben fontosabbá válik, és a vállalatoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk fejlesztésére.

 

A top 3 legvonzóbb munkáltató Magyarországon 2023-ban a Randstad Employer Brand Research toplistája szerint:

Samsung, BT és Mercedes-Benz

A 10 év legtöbbször dobogón álló munkaadója: Mercedes-Benz

Különdíjak szektoronként

Legismertebb munkaadó: IKEA
Kiskereskedelem: IKEA
Pénzintézet: Magyar Nemzeti Bank
Energetika és közműszolgáltatás: MOL
Gyógyszer- és vegyipar: Richter Gedeon
HORECA: Accor-Pannonia Hotels
FMCG: Coca-Cola
Szolgáltatások: McKinsey & Company
Telekommunikáció: Magyar Telekom
Szállítmányozás és logisztika: Wizz Air
Információ Technológia: Microsoft
Ingatlan- és építőipar: Market Építő Zrt.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk

Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt

Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk