Megjelent: 16 éve

A távmunka feltételei a vállalatvezetés oldaláról

A távmunkát csak ott lehet bevezetni, ahol a vállalat vezetése egyértelműen szükségesnek tartja és az érintett vezetők felkészültek a munkavégzés irányításának módosulására. A vállalat akkor érdekelt a távmunka bevezetésében, ha attól munkatermelékenységének érezhető javulását várja.

A távmunka bevezetése a munkaadó szempontjából meghatározott műszaki feltételek (megfelelő hardver és szoftver, mint személyi számítógép, nyomtató, ISDN-telefon, e-mail, fax, különböző összekapcsolódási lehetőségek és a megfelelő átviteli média) meglétét igényli.

A műszaki feltételek mellett hasonló fontossággal bírnak a személyi feltételek is. Olyan kreatív vezetőkre van szükség, akik a távmunkát végzők kiválasztásakor magas mércét állítanak a jelentkezők elé, az általuk felvettekben azonban kellően megbíznak. Nem alkalmas a távmunka irányítására az a vezető, aki szívesen veszi, ha munkatársait rendszeresen és váratlanul személyesen ellenőrizni tudja, aki állandóan meg akarja mondani beosztottainak, hogy munkájukat hogyan végezzék.

Általában a munkáltatónak kell biztosítania a távmunkában dolgozó számára a feladata ellátásához szükséges minden olyan eszközt, amely a távmunkavégzéshez elengedhetetlen és megfelel az egészségvédelmi és biztonsági előírásoknak.

Az ellenőrzés persze továbbra is kiemelten fontos a vezetők számára. A munkaszerződésben előírják, mely időpontokban jogosult a vezető a távmunkást ellenőrizni.


A távmunka feltételei a munkavállalók szempontjából



A munkavállaló szempontjából a távmunka egyik legfontosabb ismérve a munkavégzés helyének szabad megválasztása, illetve a munkaidő szabad meghatározása és annak beosztása.

A személyi feltételek a munkavállaló szempontjából ugyanolyan jelentősek, mint a munkáltató esetében. Csak olyan személyek jöhetnek számításba, akik megfelelő szakmai gyakorlattal rendelkeznek, és így önálló munkát tudnak végezni. Azok a munkavállalók, akik rendszeres eligazítást igényelnek, még nem alkalmasak távmunkavégzésre.

Fontos, hogy a távmunkát végző kapcsolata élő és rendszeres maradjon vállalatával, ne érezze magát elszigeteltnek, és ne tartson attól, hogy távolléte miatt csökkennek előrelépési esélyei.

A távmunkában foglalkoztatott munkavállaló köteles biztosítani, hogy rajta kívül senki más ne juthasson hozzá a vállalati adatokhoz, és ne használhassa a munkavégzéséhez rendelkezésére bocsátott számítógépet.


A távmunka előnyei, hátrányai a munkaadók és a munkavállalók szempontjából



Előnyök általában:
- A távmunka révén növekszik a termelékenység, javul a kimenő teljesítmény, jobb lesz a nyújtott szolgáltatás minősége.
- A távmunka rugalmas, versenyképes szervezeteket hoz létre, új munkaalkalmakat, esélyegyenlőséget teremt, mérsékli az egyéni és közösségi hátrányokat.
- Hozzájárulhat a hátrányos települések, körzetek felzárkóztatásához, megújításához.
- Elősegíti a környezetszennyezés mérséklését, különös tekintettel a jelentősen szennyezett, zsúfolt városokban.
- Az életminőség lényegesen javul.
- A távmunka széles körű alkalmazása korszerűsíti a munkaerőpiacot, ösztönzi a munkaerő felkészítését, átképzését.
- Fejleszti, modernizálja a szervezeti rendszereket, növeli a gazdasági teljesítményeket.
- Az energiafogyasztás is csökkenhet.
- Az egészségügyre, betegellátásra fordítandó költségek mérséklődhetnek.
- A rokkantak, hátrányos helyzetűek több foglalkoztatási lehetőséghez juthatnak.
- Fontos, hogy a távmunkás otthoni munkavégzését a családja és környezete elfogadja, ne zavarják a munkájában.


Mit vár el a megbízó, munkáltató a távmunkát végzőtől?



- Önálló munkavégzést.
- Kevés irányítással jó teljesítményt, hatékony munkavégzést.
- A távmunka végzésére kiadott munkának megfelelő szintű iskolai végzettséget.
- A határidő pontos betartását.
- Az adatok biztonságos kezelését.
- A titokvédelem biztosítását.
- A munkavégzéshez szükséges idegennyelv-ismeretet.
- Lojalitást a munkaadóhoz (az általa biztosított eszközökön más cégeknek munkát ne végezzen, illetve erről tájékoztassa a megbízóját).
- Biztosítsa a munkavédelmi törvényben leírt elvárásokat, valamint ergonómiai követelményeket (pl. érintésvédelem).

Forrás: Csuti Dominika
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Meghódítja a hotel office a munka világát? - íme az új tér távmunkára

Néhány éve már megvan a szolgáltatás, amire a covid ráerősített. Egyre több szálloda irodai munkatérnek is kiadja szobáit. 9-5-ig munkára vagy... Teljes cikk

Személyesen is bekopoghat a főnök ellenőrizni a távmunkát

A munkáltatónak meg kell győződnie, hogy a dolgozói rendelkeznek a távmunkához szükséges feltételekkel, amiről akár személyesen is... Teljes cikk

A közösségi média és a felhő használatát is tiltaná a jegybank a pénzügyi szektorban

A jegybank legkésőbb január 1-jétől elvárja, hogy a pénzügyi intézmények IT-biztonsági szabályzatai egészüljenek ki a távmunkához szükséges... Teljes cikk