kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

A távmunka feltételei a vállalatvezetés oldaláról

A távmunkát csak ott lehet bevezetni, ahol a vállalat vezetése egyértelműen szükségesnek tartja és az érintett vezetők felkészültek a munkavégzés irányításának módosulására. A vállalat akkor érdekelt a távmunka bevezetésében, ha attól munkatermelékenységének érezhető javulását várja.

A távmunka bevezetése a munkaadó szempontjából meghatározott műszaki feltételek (megfelelő hardver és szoftver, mint személyi számítógép, nyomtató, ISDN-telefon, e-mail, fax, különböző összekapcsolódási lehetőségek és a megfelelő átviteli média) meglétét igényli.

A műszaki feltételek mellett hasonló fontossággal bírnak a személyi feltételek is. Olyan kreatív vezetőkre van szükség, akik a távmunkát végzők kiválasztásakor magas mércét állítanak a jelentkezők elé, az általuk felvettekben azonban kellően megbíznak. Nem alkalmas a távmunka irányítására az a vezető, aki szívesen veszi, ha munkatársait rendszeresen és váratlanul személyesen ellenőrizni tudja, aki állandóan meg akarja mondani beosztottainak, hogy munkájukat hogyan végezzék.

Általában a munkáltatónak kell biztosítania a távmunkában dolgozó számára a feladata ellátásához szükséges minden olyan eszközt, amely a távmunkavégzéshez elengedhetetlen és megfelel az egészségvédelmi és biztonsági előírásoknak.

Az ellenőrzés persze továbbra is kiemelten fontos a vezetők számára. A munkaszerződésben előírják, mely időpontokban jogosult a vezető a távmunkást ellenőrizni.


A távmunka feltételei a munkavállalók szempontjából



A munkavállaló szempontjából a távmunka egyik legfontosabb ismérve a munkavégzés helyének szabad megválasztása, illetve a munkaidő szabad meghatározása és annak beosztása.

A személyi feltételek a munkavállaló szempontjából ugyanolyan jelentősek, mint a munkáltató esetében. Csak olyan személyek jöhetnek számításba, akik megfelelő szakmai gyakorlattal rendelkeznek, és így önálló munkát tudnak végezni. Azok a munkavállalók, akik rendszeres eligazítást igényelnek, még nem alkalmasak távmunkavégzésre.

Fontos, hogy a távmunkát végző kapcsolata élő és rendszeres maradjon vállalatával, ne érezze magát elszigeteltnek, és ne tartson attól, hogy távolléte miatt csökkennek előrelépési esélyei.

A távmunkában foglalkoztatott munkavállaló köteles biztosítani, hogy rajta kívül senki más ne juthasson hozzá a vállalati adatokhoz, és ne használhassa a munkavégzéséhez rendelkezésére bocsátott számítógépet.


A távmunka előnyei, hátrányai a munkaadók és a munkavállalók szempontjából



Előnyök általában:
- A távmunka révén növekszik a termelékenység, javul a kimenő teljesítmény, jobb lesz a nyújtott szolgáltatás minősége.
- A távmunka rugalmas, versenyképes szervezeteket hoz létre, új munkaalkalmakat, esélyegyenlőséget teremt, mérsékli az egyéni és közösségi hátrányokat.
- Hozzájárulhat a hátrányos települések, körzetek felzárkóztatásához, megújításához.
- Elősegíti a környezetszennyezés mérséklését, különös tekintettel a jelentősen szennyezett, zsúfolt városokban.
- Az életminőség lényegesen javul.
- A távmunka széles körű alkalmazása korszerűsíti a munkaerőpiacot, ösztönzi a munkaerő felkészítését, átképzését.
- Fejleszti, modernizálja a szervezeti rendszereket, növeli a gazdasági teljesítményeket.
- Az energiafogyasztás is csökkenhet.
- Az egészségügyre, betegellátásra fordítandó költségek mérséklődhetnek.
- A rokkantak, hátrányos helyzetűek több foglalkoztatási lehetőséghez juthatnak.
- Fontos, hogy a távmunkás otthoni munkavégzését a családja és környezete elfogadja, ne zavarják a munkájában.


Mit vár el a megbízó, munkáltató a távmunkát végzőtől?



- Önálló munkavégzést.
- Kevés irányítással jó teljesítményt, hatékony munkavégzést.
- A távmunka végzésére kiadott munkának megfelelő szintű iskolai végzettséget.
- A határidő pontos betartását.
- Az adatok biztonságos kezelését.
- A titokvédelem biztosítását.
- A munkavégzéshez szükséges idegennyelv-ismeretet.
- Lojalitást a munkaadóhoz (az általa biztosított eszközökön más cégeknek munkát ne végezzen, illetve erről tájékoztassa a megbízóját).
- Biztosítsa a munkavédelmi törvényben leírt elvárásokat, valamint ergonómiai követelményeket (pl. érintésvédelem).

Forrás: Csuti Dominika
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért szünteti meg a Mol a home office-t?

Megszünteti a Mol az otthoni munkavégzés szabályzatát, és a Mol csoport egészében a rendszeres irodai jelenlét válik alapértelmezett munkavégzési... Teljes cikk

"A munka nem vár" – coworking térrel jönnek a jövő vonatai

Egy floridai vasúttársaság coworking terekké alakítja állomásait és vonatait, hogy az utasok útközben is hatékonyan dolgozhassanak. A távmunka új... Teljes cikk

Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott

Navigating Hybrid Work, azaz "a hibrid munka világa" címmel készült kiállítás az angliai Oxford Brookes Egyetem Think Human (Gondolkodj emberként)... Teljes cikk