A vasútnál nem az állami társaságok dolgozói a legkiszolgáltatottabbak
A vasúti közlekedési alágazatban, ahol 50 ezer embert foglalkoztatnak, nem az állami vállalatoknál dolgozók a legkiszolgáltatottabbak. Azoknál van kollektív szerződés, ami jelentős mértékben szabályozza a foglalkoztatási feltételeket, és az a cél, hogy minden társaságnál így legyen. Ezért kell megkötni az ágazati kollektív szerződést, amire 2017-ben sor kerülhet - mondta lapunknak Halasi Zoltán, a VDSZSZ elnöke.
Miért van szükség a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumára?
Azért, mert az állami vagy részben állami vállalatok munkavállalói és munkáltatói között jelenleg nincs érdekegyeztető fórum. Az állami vállalatok munkáltatói a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetségében (STRATOSZ) tömörülnek, a munkavállaló érdekképviseleteit pedig most kell összefognunk. Az egyeztetés szükségességére mutatott rá például az is, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum emelés vonatkozott az állami vállalatok 200 ezer munkavállalójára is, és emiatt 80 milliárd forintot kellett ide csoportosítani, hogy a bérfeszültségeket feloldja.
Későn ébredt rá a kormány, hogy vannak érintett állami vállalatai?
A MÁV-nál például 12 ezer embernek emelkedett a fizetése a minimálbér és garantált bérminimum miatt, és egy hierarchiára épülő rendszerben a szakmai tudás szerinti különbségeket ki kell fejezni a bérekkel is, különben megrendül. Ez a probléma más ágazatokban is fennáll, ami arra mutat rá, hogy hatékonyabb széles körben, több ágazatot összefogva tárgyalni ezekről a kérdésekről az állami szférában.
Milyen vállalatokhoz tartozik ez a 200 ezer munkavállaló?
Két nagy csoport van. Egyrészt az állami cégeknél dolgozó 120 ezer munkavállaló jogainak garantálását fogja biztosítani az az ágazati kollektív szerződés. A MÁV csoport, a VOLÁN vállalatok, a Posta és a Vízművek dolgozói adják e létszámot, a fennmaradó 80 ezer munkavállalót körülbelül 170 cég adja.

A munkáltatói oldalon is megvan a kellő arányú képviselet?
A STRATOSZ lefedettsége elegendő ehhez. Vezetőségében ott vannak a MÁV, a Posta és a Volán vezetői is.
Mennyire van előkészítve a vasúti közlekedési alágazatban a kollektív szerződés megkötése?
A vasúti közlekedési alágazatban, ahol 50 ezer embert foglalkoztatnak, teljesen kész van, azaz van ágazati kollektív szerződés tervezetünk. A munkáltatókkal meg kellene állapodni több kollektív szerződésben, amely után lehetősége lenne az illetékes miniszternek, hogy kiterjessze az egész alágazatra.
Mi az oka annak, hogy a vasútnál kész állapotban van az ágazati kollektív szerződés?
A vasúti áruszállítás már évek óta liberalizált, ezért az ágazatban működő cégek most már úgy látják, hogy védekezniük kell azok ellen a nem állami tulajdonban lévő cégek ellen, amelyek veszélyeztetik a piaci pozícióikat, például azzal, hogy letörik az árakat. Ezt részben a törvénytelen foglalkoztatás miatt tehetik meg, ennek emel majd gátat a minden munkáltatóra és munkavállalóra érvényes ágazati kollektív szerződés. Ezért hajlik ennek megkötésére például az áruszállítással foglalkozó Rail Cargo is.
Várhatóan mikor köttetik meg az ágazati kollektív szerződés?
Ebben az évben.
Mit kaphatnak konkrétan ettől a szerződéstől a munkavállalók?
Minden vasúti közlekedési alágazatban dolgozóra egyformán fognak vonatkozni a Magyarországon hatályos törvények, nem lehet őket több munkára kötelezni, nem kerülhetnek abba a helyzetbe, hogy rosszabb körülmények között dolgozzanak. A munkavállalók érdeke, hogy egyenlő feltételek mellett dolgozzanak. Az a cél, hogy az se fordulhasson elő, hogy több pénzért átcsábítják egy másik munkahelyre, ahol viszont nem tartják be a pihenőidőket, túlhajtják, veszélyeztetik az egészségét. Az állami társaságoknál van kollektív szerződés, ami jelentős mértékben szabályozza a foglalkoztatás feltételeit, de az a cél, hogy minden társaságnál legyen. Ennél lehet majd többet adni, de kevesebbet nem.
Fotó: Szilágyi Ádám
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Vezetőváltás az N7 Holding élén 2 hónapja
- Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg? 3 hónapja
- Egyetért-e a Tisza Párt felvetésével, hogy legyen 200 ezer forint értékben nyugdíjas SZÉP-kártya? 3 hónapja
- Félmilliárd forintos uniós támogatásból kapnak képzéseket az érdekképviseleti tagok 3 hónapja
- Csaknem 1300 dolgozó veszíti el munkáját a szomszédunkban 5 hónapja
- Ingatlan adásvételi szerződés jogszerű elkészítése 6 hónapja
- Nem kell pánikolni, de érdemes végiggondolni mi lenne, ha valaki elveszítené az állását 6 hónapja
- Ezek a pedagógusok 2+7 százalékkal magasabb illetményt kapnak 6 hónapja
- Új vezetők a FERLING-nél 7 hónapja
- Janza Ákos az Amerikai Kereskedelmi Kamara új elnöke 7 hónapja
- MÁV-csoport: minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést 7 hónapja