Megjelent: 1 hete

Az alkalmazkodóképesség a soft skill toplista élére tört

Az alkalmazkodóképesség, ami nem azonos a rugalmassággal, ma sokkal fontosabb, mint ebben az emberöltőben bármikor.

Az alkalmazkodóképesség és annak erősítése kulcsfontosságú, hogy előbbre jussunk a munkahelyünkön. Munkaerőpiaci szakértők már jó ideje beszélnek erről a fogalomról, de folyamatosan változó világunkban talán még soha nem volt ennyire aktuális és fontos ez a téma. 

A munkahelyen az alkalmazkodóképes emberek képesek magabiztosan eligazodni a változó körülmények között, ami különösen értékes akkor, amikor a világ vállalatai épp megpróbálják kialakítani a hibrid és a távmunka lehetőségek kombinációjának legjobbját. Ez a tulajdonság azonban nem csak hatékonyabbá teheti a munkavállalókat: jólétüket is javíthatja, hiszen azt jelentheti, hogy az alkalmazkodóképesek jobban felkészültek a változások kezelésére - írja a BBC.  

Mivel a munka világa egy folyamatosan változó komplex rendszer, nem meglepő, hogy az alkalmazkodóképesség lett az a soft skill, amelyet a munkáltatók manapság leginkább keresnek.

A Harvard Business School 2020-as felmérése szerint több mint 90 ország 1500 vezetőjének 71%-a mondta azt, hogy az alkalmazkodóképesség a legfontosabb tulajdonság, amelyet egy vezetőben keresnek.
A McKinsey & Company 2021-es tanulmányának adatai azt mutatták, hogy az alkalmazkodóképességben jártas emberek 24%-kal nagyobb valószínűséggel kapnak állást. 

Az alkalmazkodóképesség nem csupán azt jelenti, hogy túléljük a változást, amikor az ránk szakad - ez ugyanis a rugalmasság.

"A rugalmasság a visszapattanásról szól" - mondja Jacqueline Brassey, a McKinsey & Company vezető kutatója. A rugalmasság persze fontos készség, de nem visz előre. Ezzel szemben - magyarázza - az alkalmazkodóképesség az "előrepattogásról" szól. Az alkalmazkodóképesség azt jelenti, hogy a kihívások egyszerű elviselésén túl, gyarapodunk is.

Az alkalmazkodóképesség gyakran nem a változásokra való reagálásról szól, hanem arról, hogy proaktív katalizátorai legyünk a változásoknak. Ez ma sokkal fontosabb, mint ebben az emberöltőben eddig bármikor.

Egy alkalmazkodóképes vezető például nem készít tervet arra, hogy mit tegyen, ha az iparágában minden a feje tetejére áll, inkább aktívan fejleszti a vállalatát, és maga megy elébe a változásoknak. Egy alkalmazkodóképes kolléga - például egy értékesítési munkatárs - elveti a bevált módszereket, és ehelyett új vevőcélzási technológiákkal kísérletezik, különböző hideghívási technikákat tanul, és fejleszti magát, hogy amikor a dolgok megváltoznak, készen álljon. 

"Az alkalmazkodóképesség nem csak abban segít, hogy elkerüljük a túlterheltséget, hanem abban is, hogy kreatívak legyünk, és megragadjuk a lehetőségeket a káosz közepette is" - magyarázza Brassey.

Az a gondolat, hogy az alkalmazkodóképesség a munkavállalók egyik legfontosabb tulajdonsága, nem a koronavírus szülötte.

Az alkalmazkodóképesség fokozatosan egyre fontosabbá vált, mert a világ felgyorsult, és mindannyiunknak több változással kell megküzdenünk, mint az emberiség történetében valaha
.

A világjárvány azonban még tovább növelte az alkalmazkodóképesség jelentőségét. "Az alkalmazkodóképesség most sokkal fontosabb, mint az elmúlt egy emberöltő során bármikor" - mondja Dorie Clark, az amerikai Duke Egyetem tanácsadója és adjunktusa, a vezetői képzés professzora. 

"A változás általában nem feltétlenül könnyű, de a legtöbb ember számára kezelhető, ha egyszerre csak egy változót módosítunk" - mondja. A világjárvány azonban a munkamódszer teljes átalakulását váltotta ki - rengeteg szakmai, technológiai, sőt társadalmi változást hozott rövid idő alatt, amelyhez a vállalatok és a munkavállalók még mindig nem alkalmazkodtak. 

"Amikor az elvárásokban vagy a normákban megdöbbentő változás következik be, az alkalmazkodóképesség mint alapvető készség kerül előtérbe, mert nagyon gyorsan fel kell mérni az új terepet, hogy megértsük: a dolgok megváltoztak" - mondja Clark. "Hajlandónak és képesnek kell lenned arra, hogy átállítsd a mentalitásodat és a viselkedésedet, hogy hatékonyan tudj részt venni ebben az új valóságban."

Az egyik legfontosabb lépés az, hogy a berögzült szokásokból, mintákból és megközelítésekből való kitörésre összpontosítsunk. Brassey azt javasolja, hogy a különböző alapértelmezett gondolkodásmódokat - amelyekhez gyakran visszatérünk a változás pillanataiban -, cseréljük fel kíváncsibb alternatívákra. "Ezeket "védelmi" versus "tanulási" gondolkodásmódoknak nevezzük" - mondja. "Mindkettő lehet jó, mindkettő lehet releváns, de a védelmi gondolkodásmód nem segít, amikor valami újat kell tennünk, amikor kreatívnak és innovatívnak kell lennünk." 

Lehet, hogy valaki például azt gondolja, hogy tudja, hogyan kell valamit helyesen csinálni, mert évek óta úgy csinálja, és működik - ez a védő gondolkodásmód. De azzal, hogy szándékosan megkérdezed magadtól, ez-e a legjobb módszer, vagy kipróbálhatnál akár egy másik megközelítést is, kíváncsibb szemléletet alakíthatsz ki.

Nagyon alapszinten ez azt jelenti, hogy az ember apró változtatásokat eszközöl a munkában, új elemeket épít be a rutinjába.

Ha önként jelentkezel egy prezentáció megtartására, ez az első pillanatban ijesztő lehet, de talán ez segít fel a következő lépcsőfokra a karrierlétrán.

A növekedési gondolkodásmóddal rendelkezők hisznek abban, hogy képességeik idővel változhatnak, míg a fix gondolkodásmódhoz ragaszkodók úgy vélik, hogy veleszületett tehetségekkel rendelkeznek - tehát ha valami túl nehéz, az számukra nem megfelelő. 

A növekedési gondolkodásmód felé való elmozdulást úgy kezdheted el, ha aktívan elhagyod a komfortzónádat. Ne várd meg, hogy a változás rád nehezedjen, keress új módszereket vagy technológiákat, nézd meg, hogyan működnek, tanulj valami újat, még akkor is, ha szörnyű vagy benne.

Amikor döntést hozol, kérdezd meg magadtól, milyen gondolkodásmód vezérelt, és ha robotpilóta volt, nézd meg, hogy tudsz-e a másik irányba fordulni. 

A McKinsey kutatásai szerint az alkalmazkodóképesség csiszolása egyértelműen nyereséget hoz: amikor az egyik vállalat dolgozóit az alkalmazkodóképesség javítására tervezett online modulokkal látták el, már rövid ideig tartó tréning után is jelentős növekedést tapasztaltak például a tanulási készségekben, az empátiában és az önismeretben.

Mivel az alkalmazkodóképesség pufferként működik a káros munkahelyi tényezőkkel szemben, a képzésben részt vevő alkalmazottak a kontrollcsoportokhoz képest jelentős javulást tapasztaltak a jólétükben. 

Mivel a munkahelyek és a munkamódszerek folyamatosan fejlődnek, az alkalmazkodóképesség fejlesztése olyan eszközökkel ruházhatja fel a munkavállalókat, amelyek révén "előre tudnak pattanni" változások esetén. 

Clark szerint az alkalmazkodóképesség lényege, hogy képesek vagyunk felismerni: ha valami rosszul megy, az korántsem végzetes. "Arról van szó, hogy ráébredünk: ha a kísérletező mentalitást választjuk, talán találunk valami jobbat".

Fotó: unsplash.com

 

  • 2022.10.11HR Fest 22 - Forgatókönyvek sűrűjében Újra jön a HR-világ legmeghatározóbb szakmai eseménye. Ősszel újra vár a HR Fest az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a gyors változásokra és a közeledő sötét felhőkre fókuszálunk. Neked van már forgatókönyved? Részletek Jegyek
  • 2022.10.11XIX. Magyar Munkajogi Konferencia Atipikus munkajogviszonyok, munkaszerződés és munkajogviszony tartalma, határozott idejű jogviszony sajátosságai. Milyen kihívásokkal kell a cégeknek jelenleg szembenézniük munkaügyi kérdésekben? Nem érdemes hiányoznia a XIX. Munkajogi Konferenciáról. Részletek Jegyek
  • 2022.10.13TÉR workshop - Legyél a teljesítményértékelés szakértője! Miről lesz szó? TÉR bevezetés lépései, szakmai újdonságok, legjobb gyakorlatok, működtetéssel kapcsolatos szakmai titkok. A rendezvény ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Részletek Jegyek
  • 2022.11.09Új EU-s irányelvek a Munka Törvénykönyvében Jelentős munkaügyi adminisztratív feladat ősz elején - két irányelv átültetésével módosul a munka törvénykönyve. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ne untassuk a dolgozóinkat! - az alkalmazottak majdnem fele aludt már el értekezleten

A munkahelyi értekezletek túl hosszúak és túl sok időt vesznek el a dolgozók munkaidejéből, az alkalmazottak nagy része ráadásul mással üti el az... Teljes cikk

A vezetők tévesen hiszik, hogy a munkavállalók elégedettek

Miközben a vezetők 92 százaléka azt gondolja, hogy munkatársai jól érzik magukat, valójában az emberek harmada olyannyira nincs ezzel így, hogy egy... Teljes cikk

A csapatmunka fontosabb, mint valaha: nagyinterjú Lana Faust Krizannal, a MOL-csoport HR igazgatójával

Nemzetközi mobilitási rendszer, virtuális „kiküldetés”, tehetségprogram frissdiplomásoknak, munkáltatói részvétel a diákhitel törlesztésében... Teljes cikk