Az OÉT megállapodása a minimálbér és a garantált bérminimumok 2006-2008. évi megállapításáról
Az Országos Érdekegyeztető Tanács megállapodása a minimálbér és a garantált bérminimumok 2006-2008. évi megállapításáról, a következő évek bérpolitikai törekvéseiről, valamint a 2006. évi keresetnövelési ajánlásról
1. A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) a 2006-2008. évekre
Az OÉT - mérlegelve a létminimum szintjét és várható alakulását, valamint a gazdasági teljesítmények prognosztizált növekedését - megállapodott arról, hogy a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) hatályos összege
2006. január 1-jétől havi 62.500 Ft,
2007. január 1-jétől havi 65.500 Ft,
2008. január 1-jétől havi 69.000 Ft legyen.
2. A képzettségtől függő ajánlott, illetve garantált bérminimumok a 2006-2008. évekre
2.1 Az OÉT megállapodott abban, hogy 2006. január 1-jétől a legalább középfokú iskolai végzettséget és/vagy szakképzettséget igénylő munkakört ellátók számára garantált bérminimumok kerülnek bevezetésére a következők szerint:
2006. január 1-jétől 2006. június 30-ig 0-2 éves, a munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges szakképzettséget, képesítést igénylő szakmában szerzett gyakorlati idő (a továbbiakban: gyakorlati idő) esetén az ajánlott bérminimum a minimálbér 105%-a, legalább két év gyakorlati idő esetén 110%-a.
2006. július 1-jétől 2006. december 31-ig 0-2 éves gyakorlati idő esetén a garantált bérminimum a minimálbér 105%-a, legalább két év gyakorlati idő esetén 110%-a.
2007. január 1-jétől 2007. december 31-ig 0-2 éves gyakorlati idő esetén a garantált bérminimum a minimálbér 110%-a, legalább két év gyakorlati idő esetén 115%-a.
2008. január 1-jétől 2008. december 31-ig 0-2 éves gyakorlati idő esetén a garantált bérminimum a minimálbér 120%-a, legalább két év gyakorlati idő esetén 125%-a.
A gyakorlati idő feltételét az 50 év feletti munkavállalók bérminimumra való jogosultságánál figyelmen kívül kell hagyni.
2.2 Az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetért azzal, hogy a 2.1 pont szerinti garantált bérminimumoktól középszintű megállapodásokban a mindenkori érvényes minimálbér mértékéig el lehet térni.
Természetesen a Munka Törvénykönyve alapján a 2.1 pont szerinti garantált bérminimumoknál magasabb mértékekről is meg lehet állapodni.
2.3 Az OÉT ajánlja, hogy a felsőfokú iskolai végzettséget és/vagy akkreditált felsőfokú szakképzettséget igénylő munkakört ellátók bérminimuma érje el
2006-ban a minimálbér 140%-át,
2007-ben a minimálbér 150%-át,
2008-ban a minimálbér 160%-át.
3. A következő évekre vonatkozó bérpolitikai törekvések
Az OÉT megállapítja, hogy a hazai bérek fokozatos felzárkózásának alapjait a gyors ütemű, tartós és kiegyensúlyozott gazdasági növekedés teremtheti meg. Az OÉT a bérek felzárkózásával egyenrangú törekvésnek tekinti a foglalkoztatás bővítését. Ezen alapelvekből kiindulva az OÉT oldalainak közös az érdekeltsége a bérek (keresetek) olyan növelésében, ami összhangot érvényesít a reálkereset-növekedés, a foglalkoztatás-bővülés, valamint a termelékenység alakulása között, és ezzel a bérfelzárkózás számára hosszabb távon is stabil, kiszámítható pályát határoz meg.
4. A 2006. évre szóló keresetnövelési ajánlás
4.1 Az OÉT a 2006. évi keresetnövelési ajánlás mértékének meghatározása során a következő feltételekből indult ki:
A bruttó hazai termék (GDP) 4 %-kal emelkedik.
A foglalkoztatás 0,5-1 %-kal bővül.
A nemzetgazdasági szintű munkatermelékenység 3-3,5 %-kal emelkedik.
A személyi jövedelemadó csökkentésének hatására az ajánlott bruttó keresetnövekedést átlagosan 1-1,5 százalékponttal meghaladó nettó keresetnövekedés valósul meg.
A fogyasztói árszínvonal éves átlagban 2%-kal emelkedik.
4.2 A 4.1 pontban foglaltak figyelembevételével, a reálkeresetek 3,5 %-os növekedésének elérése érdekében az OÉT megállapodott arról, hogy 2006-ban a bruttó keresetek átlagosan 4-5 %-os növelését ajánlja a vállalkozási szférának, a kollektív bértárgyalásokat folytató szociális partnereknek.
5. Záradék
5.1 Az OÉT javasolja a kollektív tárgyalások részvevőinek, hogy az e megállapodásban foglaltak figyelembevételével a 2006. évi bértárgyalásokat haladéktalanul kezdjék meg.
5.2 A kormányzati oldal vállalja, hogy az e megállapodás miatt szükségessé váló törvény- és rendelet-módosításokat kezdeményezi, illetve azok kiadásáról gondoskodik.
5.3 Az OÉT megállapodott arról, hogy a jelen megállapodást az éves bérajánlásról szóló tárgyalások keretében évente értékeli.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Úgy tűnik, idén a középvezetők maradtak le a legjobban a bérversenyben: átlagosan kevesebb mint 7 százalékkal nőtt a fizetésük, miközben több... Teljes cikk
Az Egyenlő Díjazás Napja idén október 27-re esik. Ettől a szimbolikus naptól kezdve olyan, mintha a nők az év végéig „ingyen” dolgoznának a... Teljes cikk
A minimálbér-emelés hatása messze túlmutat a bérek korrekcióján – az egész ügyviteli és adminisztrációs folyamatra kihat, ezért érdemes... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?