kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Bejutás és munka tengerjáró hajókon

Napi 12 órás munka heti 7 napon át, összezártság, monotónia. Első hallása nem hangzik megnyerően ez az állásleírás. Ám a munkárt cserébe teljes ellátás jár, az 1-4 ezer dolláros fizetés teljes egészében félretehető, és így néhány év alatt egzisztencia építhető. Az elmúlt 22 évben csaknem 50 ezer magyar próbált világszerte szerencsét óceán-, tengerjáró vagy folyami hajókon - többek között a januárban elsüllyedt Costa Concordián is. Hogyan lehet kijutni? Mennyit lehet keresni?

Csötönyi Norbert vendéglátóipari technikumot végzett. 2001 szeptemberében felszolgáló és mixer bizonyítvánnyal kelt először útra és vállalt felszolgálói munkát egy karibi tengerjáró hajón. Hamar megtérült a befektetett idő és energia. Az akkor 25 éves fiatalember alig két év leforgása alatt saját lakást vásárolhatott a felszolgálói munkával megkeresett pénzből. "Akkoriban felszolgálóként 4 ezer dollárt (jelenlegi árfolyamon 880 ezer forint - a szerk.) is meg lehetett keresni havonta" - mondja.


Segédfelszolgálóként kezdenek az újoncok



A fiatalember azóta saját céget alapított. A hajós munkák iránti töretlen érdeklődést látva ma már az International Crew Ship Training Centeren keresztül közvetít álláslehetőségeket és szervez a munkavállalásra felkészítő szakmai és nyelvi képzéseket. A tengerjáró hajókra a pályázók általában 6-8 hónapos, határozott idejű szerződésekkel mennek dolgozni. Rendszerint segédfelszolgálóként kezdenek, átlagosan 1000-1500 dolláros (220-330 ezer forint) havi keresettel. Az első, sikeresen teljesített szerződés lejárta után az újbóli szerződés előrelépést is jelent: felszolgálóként folytathatják. Igaz, a munkalehetőségeket kínáló hajók gyakran keresnek szakácsot, cukrászt, bárost, recepcióst, fodrászt vagy épp masszőrt is, a tengerjáró hajók többsége a kelet-európai munkavállalókra jellemzően felszolgálóként és segédfelszolgálóként számít inkább.


A rossz álláspiaci helyzet visz külföldre



Az úszó szállodákban munkavállalást tervezőket a jelek szerint az olasz Costa Concordia luxushajó tragédiája sem készteti meghátrálásra. Sőt, év eleje óta az ICTC- t valósággal elözönlötték a munkát vállalni tervezők, zömében a kedvezőtlen hazai álláspiaci körülmények okán. A jelentkezők köre mindenesetre vegyes. Szakképzett, vendéglátós előélettel rendelkező pályázó éppúgy akad köztük, mint háromdiplomás, a pályamódosítását épp most tervező jelentkező, vagy nemrégiben érettségizett, szakmaválasztás előtt álló fiatal. Nők is szép számban jelentkeznek hajóra dolgozni - bár a férfiak azért érzékelhetően többségben vannak. "Tapasztalataim alapján a hajón dolgozók 60 százaléka férfi - a nők családalapítási szándékaik miatt vannak kevesebben"- magyarázza.


Fontos szempont az alkalmazkodókészség



A munkavállalás az "úszó szállodákban" gyakran azért is vonzó, mert szállásra, étkezésre egyáltalán nem kell költeni, így a megkeresett összeg szinte teljes egészében félretehető. A terhelhetőség, a nagy munkabírás ugyanakkor alapfeltétel - a hajókon jellemzően heti 6-7 napban, napi 10-12 órában folyik a komoly állóképességet igénylő munka. A speciális munkakörülmények miatt itt fontosabb szempont az alkalmazkodóképesség. "Egy hajón legkevesebb 1300 emberrel kell tudni együtt élni." A tolerancia, az előítéletektől mentes viselkedés, és a vidám alaptermészet nélkülözhetetlen a túléléshez. "Egy-egy óceánjáró valóban nemzetközi környezet - nem ritkán 45 nemzet fiai képviseltetik magukat egyszerre"- magyarázza.


A német- vagy a franciatudás is elég lehet



A legtöbb munkalehetőség valamilyen szintű angoltudáshoz kötődik, ám vannak némettel vagy franciával is megcsíphető munkák. "Rendszeresen keresünk 4 és 5 csillagos, folyami szálló hajókra angolul - de főként németül vagy franciául beszélő pályázókat, felszolgáló, konyhai kisegítő, szobalány, báros, recepciós munkakörökbe a Duna-Rajna-Szajna útvonalon"- magyarázza Ludányi Adrienn, a Duna Rapszódia ügynökség irodavezetője.

Az elérhető keresetek a munkaszerződést kínáló cégtől is függenek. A havi bérek általában a nettó 650-1400 eurós (300-400 ezer forint) sávban mozognak. Mindez azonban cégenként, megbízónként, de még jelölttől függően is változhat.


Így tesztelik a pályázókat



A munkákra náluk jellemzően egy csoportos tájékoztató meghallgatásával, majd egy személyes, a nyelvtudást is tesztelő interjút követően lehet jelentkezni. A harmadik kör már a megbízó cégé: az idáig eljutókat már személyesen hallgatja meg a cég képviselője. Nem árt szem előtt tartani: a gazdasági válság kezdete óta a megbízók körültekintőbben válogatnak a jelentkezők között. Így ma már jellemzően azok pályázhatnak sikerrel egy-egy pozícióra, akik nyelvtudásuk szintje, előzetes szakmai tapasztalataik és személyiségük alapján minden kétséget kizáróan meg tudják arról győzni az interjúztatót, hogy ők a feladatra a legalkalmasabbak.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Targoncavezető

A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk

Mezőgazdasági gépszerelő

A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk

Gépjárművillamossági szerelő

A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk