Belső kiválasztás fejlesztő központtal
Ha a vállalat külső kiválasztás helyett belső átcsoportosítással akarja megoldani a munkaerő gondjait, a kiválasztás megkönnyítése érdekében fejlesztő központot, úgynevezett Development Centert hoz létre. A DC-vel főképpen nagyobb létszámú vállalatoknál találkozhatunk. De mi is ez, miért hasznos és mennyiben könnyíti meg a belső kiválasztás folyamatát?
A fejlesztést és a kiválasztást segíti a DC
A DC-k folyamataikban célterületeket, munkafolyamatokat elemeznek, előre megtervezik, hogy mi lesz a program. Az értékelők általában vállalati vezetők, szakemberek, akik előre felkészülnek és közlik a jelöltekkel, hogy milyen feladatokkal szembesülnek. Számos esetben a cégek előre kipróbálják a DC működését, egy előre elkészített forgatókönyv alapján. A gyakorlati lebonyolítás után kiértékelik az eredményeket, jelentéseket készítenek és felmérik, hogy szükséges- e valahol változtatni a felmérő folyamaton.
Vállalati szintekre szabva
A Magyar Telekom DC programjait általában munkatársi és középvezetői szinten kezdeményezik a belső partnerek, vezetők - tudtuk meg a vállalat kommunikációs igazgatóságától. Az adott munkakör céljaihoz, szakmai célkitűzések eléréséhez szükséges programot készítenek. Az előkészítésre nagy hangsúlyt helyeznek tartalmi, formai, kommunikációs értelemben egyaránt. A megbízó vezetői csapat aktív részese a folyamatnak. Egyéni és csoportos gyakorlatokat, szimulációkat, valós problémák megoldására irányuló helyzeteket teremtenek.
A DC alkalmával prezentációt, előzetes felkészülést igénylő feladatokat készítenek, személyes strukturált interjút tartanak a résztvevőkkel, esetenként tesztekkel, kérdőívekkel kiegészítve. A Magyar Telekom egységes kompetenciarendszerére épülő, az adott DC céljának megfelelő szempontrendszert dolgoz ki, melyet hatékony módszernek tartanak az értékelések lebonyolítása, a fejlesztési célok kitűzése, konkrét meghatározása szempontjából. Fontos továbbá, hogy az egyéni visszajelzésekkel, vezetői megbeszélésekkel támogatják az önismeret fejlesztését. A vezetés számára pedig az áttekintő, aktuális
fejlesztési célok képet adnak a szervezet, a munkatársak állapotáról, a szervezetben tapasztalható halmozódásokról, jelenségekről, változtatási szükségletekről.
A fejlesztő központok többfélék lehetnek, a típusokat, fajtákat a szervezet céljai és szükségletei határozzák meg, ezért nehéz lenne bemutatni egy tipikus DC-t. Más és más fejlesztő központokat szerveznek a vállalatvezetőknek, középvezetőknek, beosztottaknak. Nem szükséges minden vállalatnak kidolgoznia egy teljes DC folyamatot. A fejlesztő központok vállalatra szabhatók, amennyiben megvan az alapismeret, ez átformálható és a szituációk, tesztek, értékelések ennek megfelelően változtathatóak.
Fejlesztő szeminárium a Bosch-nál
Fluck Benedek, a Bosch Csoport Magyarország HR igazgatójának elmondása szerint a vállalatuknál a belső vezetőfejlesztő program szerves része a DC, amelyet vezető fejlesztő szemináriumnak neveznek. Ennek megfelelően több szinten történik a fejlesztés, elsősorban a még nem vezetői szinten levő kollégák kaphatnak a folyamat megfelelő stádiumában egy személyes visszajelzést, de a már első vezetői szerepből magasabb osztályvezetői szint felé tartóknál is hasonlóan járnak el.
A fejlesztő szeminárium a kiválasztott magas potenciállal rendelkező munkatársak számára mutatja meg egy személyes visszajelzésen keresztül, hogy mely területeken kell még fejlődniük ahhoz, hogy a kívánt magasabb vezetői vagy specialista szintre tudjanak lépni.
A kapott visszajelzés az alapja a szeminárium utáni fejlesztő beszélgetésnek, amely a munkatárs, annak felettese és a HR részvételével történik. Itt konkrét akciókat fogalmaznak meg a felek. A megfigyelők, már tapasztalt vezetők, akik a feladatok során mindig több kompetenciát vizsgálnak. Alapvetően 4 fő területre fókuszál a megfigyelés, amelyeket a vezetői szerepben a legfontosabbnak tartanak. Ezek gyakorlatok és az értékelést a Bosch csoporton belül standard szintekhez rendelik, ezáltal biztosítják a cégcsoportban az azonos elvárásokat. A potenciálértékelési folyamat a kiválasztás, amely szintén egy standardizált folyamat a vállalaton belül.
Kompetencia-mérésre használja a DC-t a MOL
A Development Center alkalmazása a MOL-csoportban nem az Assessment Center részeként történik. Míg az Assessment Center (Értékelő Központ) kiválasztásra (új felvétel, belső kinevezés, utánpótlás program, stb.) szolgáló eszköz, addig a Development Center - ahogy a neve is mutatja - fejlesztő központ, tehát már a szervezetben dolgozó kollégák kompetenciáinak felmérésére és a kapott eredmények alapján való fejlesztésre szolgál.
A folyamat első lépéseként a Fejlesztő Központ célját, majd ennek megfelelően a célcsoportot határozzák meg. A cél tisztázása és pontos megfogalmazása nagyon fontos szerepet játszik, mivel a mérni kívánt kompetenciákat és azok mérésére hivatott feladatokat ahhoz rendelik. Elsősorban a szellemi foglalkozású kollégák kerülnek a célcsoportba.
A Development Center során a kollégák kompetenciáit különböző egyéni és társas szituációs gyakorlatban figyelik meg felkészített értékelők segítségével. Az értékelési szempontok a MOL-csoport kompetencia rendszerén alapszanak, jól körülhatároltak és objektívek. A kapott kompetencia-értékeket az elvárt szinthez hasonlítják és a "gap"-ek segítségével meghatározzák a fejlesztési irányt és magát a fejlesztési programot.
Előnyök, hátrányok
A fejlesztő központok elbírálása nem minden esetben pozitív. Sokan úgy tartják, hogy a hosszas felkészülés nem térül meg, sok energiát igényel az értékelőktől és a jelöltektől egyaránt. Ennek ellenére a gyakorlat azt mutatja, hogy sokkal jobban meghatározható a beválás a későbbi pozíciókban, rugalmasan alkalmazható az adott vállalati környezetben. A többféle technikának köszönhetően, különböző képesség és személyiség tesztek, interjúk, szituációs gyakorlatok mindenféleképpen mellette szólnak, hiszen sokkal reálisabb kép kapható a jelöltekről, mint egy kétfordulós interjú kapcsán.
A Magyar Telekom gyakorlata szerint előnyös a DC, mert több helyzetben, több szempontból, többek által észlelhető a résztvevők viselkedése, személyisége - vagyis "objektívebb" képet ad. Az egyén számára lehetőség, hogy kipróbálja magát, egy "objektív" mérőeszköz segítségével visszajelzést kapjon - fejlődjön az önmegfigyelési, önismereti, önértékelési képessége. A DC kapcsán tudatosul a szervezetben az adott pozícióhoz kapcsolódó elvárás rendszer, valamint rávilágít a szervezeti jelenségekre, erősségekre, hiányosságokra. További pozitívumaként említik, hogy a DC a fejlesztések tervezését tudatosabbá teheti és a vezetői részvétel segíti a munkatársak jobb megismerését. Végül kiemelik, hogy megnő a vezetői felelősségvállalás a folyamatért, közreműködésért, növelheti a csapata iránti elkötelezettséget.
Ugyanakkor hátrányként hozzák fel, hogy ez egy modell helyzet, erős szorongást, ellenérzést válthat ki a résztvevőkből. A Magyar Telekom tapasztalata szerint nagy az erőforrás igénye (résztvevők, értékelők ideje, a kommunikációra fordított idő, az egyedisége miatt sok a fejlesztési, felkészülési idő).
Fluck Benedek is osztja azt a véleményt, hogy a DC alapvető előnye az objektív visszajelzés, amely a további fejlesztést segíti elő. Egyetlen hátrányt említ, hogy ez egy pillanatfelvétel, amely csak egy adott élethelyzetben mér, és ez némi eltérést mutathat általában negatív irányban.
A Development Center költsége és időigényessége ellenére számos előnnyel rendelkezik - vélekedik Fekete László, a MOL magyarországi HR igazgatója. A módszer motivációs hatása igen magas, hiszen a kollégák a személyes visszajelzés során reális képet kapnak kompetenciáikról és a több éves fejlesztés rámutat arra, hogy a MOL-csoport számára értéket képvisel az emberi erőforrásba való "befektetés" és ez növeli az elkötelezettségüket. A vállalat pedig megalapozottabb döntést tud hozni több éves, költséges fejlesztésekről, hiszen nem csupán egy 1-2 órás interjú, vagy személytelen teszt eredményei alapján kell határozni, hanem egy napon keresztül több szituáció során egymástól független értékelők láthatják munka közben több kolléga viselkedését, hozzáállását, valódi képességeit.
A MOL-csoport évek óta él a módszer adta lehetőségekkel - a Downstream üzletág közel összes mérnökét (több száz) és a többi üzleti terület munkatársait és vezetőit is megmérte, emellett számos sikeres komplex fejlesztési programot tudhat maga mögött a DC-nek köszönhetően, melynek beválását nem csak a fejlesztés végén történő visszamérés, hanem a MOL-csoport üzleti eredményei is mutatják.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk
Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk
Melyek a legfontosabb szempontok munkahelyválasztás esetén? Az Ifjúságkutató Intézet friss kutatásában megvizsgálta a 15–39 évesek elvárásait.... Teljes cikk
- Több mint 400 új munkahelyet teremt a Lidl új logisztikai központja 10 hónapja
- Fejlesztő pedagógus 12 hónapja
- 450 dolgozó kap helyet a Richter új központjában Kőbányán 1 éve
- Fizetések, karrierkilátások: erre tart az IT álláspiac 1 éve
- Mesterséges intelligencia innovációs központot nyitott Bukarestben az amerikai Genpact 1 éve
- Új vállalkozásfejlesztési központot hoztak létre a romák elhelyezkedésének támogatására 1 éve
- Új informatikai központot nyit a BMW - több ezer munkahely jöhet létre 1 éve
- Csak álom a home office a magyarok 95 százalékának - itt a kutatás 2 éve
- Aldi: magas képzettséget igénylő munkahelyek jönnek létre 2 éve
- ABAP fejlesztő 2 éve
- Pályaorientációs napot tart középiskolásoknak a BKK 2 éve