Bérszámfejtés outsourcing - mikor, miért, mit és kinek?
Bérszámfejtésre minden vállalkozásnál szükség van, ahova legalább egy alkalmazott be van jelentve - a kérdés így nem az, hogy bérszámfejtésre szükség van-e, hanem az, hogy saját bérszámfejtőt alkalmazzunk-e.

Mikor érdemes kiszervezni a bérszámfejtést?
Ez nagyon sok tényezőtől függ, például az alkalmazottak számától, vagy attól, hogy van-e kapacitás saját bérszámfejtőt foglalkoztatni. A legtöbb kis- vagy középvállalkozás számára nem éri meg saját bérszámfejtőt alkalmazni a humánerőforrás és az infrastruktúra viszonylag magas költségei miatt. Ha viszont az az eset áll fent, hogy teljes vagy részmunkaidős bérszámfejtője van a vállalkozásnak, mindig fenn áll a rizikója, hogy valami miatt nem tud dolgozni: szabadságra megy, megbetegszik, a gyermeke betegszik meg, elkapja a koronavírust, karanténba kerül, esetleg felmond - és akkor máris nincs bérszámfejtés. A béreket pedig muszáj minden tárgyhónapot követő hónap 10-éig kifizetni a Munka Törvénykönyve szerint. Már egy ilyen helyzetben is szóba jöhet a kiszervezés, hiszen kérhetünk készenléti szolgáltatást vagy időszakos megbízást is, amelyre érdemes akár a kiszervezés próbájaként tekinteni.
Miért szervezzük ki a bérszámfejtést?
A tb- és bérszámfejtés különösen alkalmas outsourcingra, mivel a cég tevékenységétől függetlenül működik - ez igaz a kkv szektor és a nagyvállalatok esetében is. A cégek elsődlegesen az alábbi okok miatt szokták kiszervezni a bérszámfejtést:
- Költségcsökkentés: a vállalkozás egy állandó szolgáltatásért fizet, és nem kell irodát, számítógépet biztosítania, nem kell megvennie a költséges bérszámfejtő szoftvert, valamint a bérszámfejtő bére, oktatásának költségei sem a céget terhelik.
- Szakértelem: a szolgáltató folyamatosan képben van a törvényi változásokkal, szükséges nyomtatványokkal, bevallási szabályokkal, határidőkkel kapcsolatban, és a szükséges változtatásokat időben átülteti a gyakorlatba.
- Hibák és büntetések elkerülése: a szolgáltatónál többszintű ellenőrzés van, ami olyan kontrollt jelent, amit egyértelmű biztosítékot ad a munka minőségére, valamint a felelősségbiztosítás is garantálja, hogy a megrendelő ne szenvedjen kárt semmilyen területen és a felmerülő költségek se őt terheljék.
Mely bérszámfejtés funkciókat érdemes kiszervezni?
A HR outsourcing egyre elterjedtebb stratégiai elem már a hazai vállalatok életében is. Hogy egyes cégek mely tevékenységeket szervezik ki, sok mindentől függhet. Van, aki a teljes HR adminisztrációt, van, aki csak annak bizonyos részeit adja külső szolgáltató kezébe. A bérszámfejtésen belül általában az alábbi funkciókat szokták kiszervezni:
- Levonások teljes körű kezelése.
- Fizetési jegyzékek, aláíró listák készítése, utalandó adók és járulékok listájának elkészítése
- Adatszolgáltatások, bevallások elkészítése
- Az ellátásokkal kapcsolatos főkönyvi feladás készítése.
Mit nyerünk a bérszámfejtés kiszervezésével?
A bérügyi feladatok ellátása az egyik legszenzitívebb és legtöbb figyelmet igénylő feladat, hiszen egy apró hiba képes akár azonnal ellenszenvet kiváltani egy munkatársból. Az interneten fellelhető ingyenes kalkulációs programokkal ma már egészen egyszerűen ki lehet számolni egy nettó bért és biztos nem mondunk újat azzal, hogy a munkatársak egyetlen óra 30%-os műszakpótlék lemaradását is azonnal kiszúrják. A munkatársak és a cég közti bizalom elengedhetetlen a sikeres működésben, a bérszámfejtés szenzitív jellege miatt ez az egyik legkockázatosabb terület, ahol nem lehet hibázni, ezért fontos profikra bízni.
Milyen hátrányai lehetnek a bérszámfejtés kiszervezésének?
A bérszámfejtés kiszervezésének hátrányai többnyire abból fakadnak, ha rossz szolgáltatót választunk, hiszen fontos körültekintően eljárni, kinek adjuk ki munkavállalóink adatait.
Hogyan válasszunk szolgáltatót?
A megfelelő szolgáltató kiválasztása stratégiai fontosságú feladat. Mielőtt megkezdjük a szóba jöhető szolgáltató felkutatását, határozzuk meg azokat a szempontokat, amelyeket fontosnak ítéltünk meg a kiválasztás során. Az egyik legfontosabb szempont természetesen ár, emellett azonban fontos figyelembe venni az adatbiztonsági feltételeket, továbbá hogy saját fejlesztésű szoftverrel dolgoznak-e, és hogy mennyire rugalmasan tudnak alkalmazkodni egy vállalat változó igényeihez.
Mit kérdezzünk a szolgáltatótól?
Néhány kérdést mindenképpen tegyünk fel a leendő szolgáltatónak - természetesen a nyilvánvaló kérdések mellett.
- Hogyan garantálják a munkavállalók és a bérek adatainak védelmét?
- Hány ügyfelük van, és mióta dolgoznak velük?
- Hogyan működik náluk a kapcsolattartás?
Amennyiben a fentiek alapján úgy érzi, hogy a bérszámfejtés kiszervezése lesz a következő helyes stratégiai lépés cége életében, a Soft Consulting Hungary Zrt. szakértő csapata várja megkeresését.
Fotó: LinkedIn Sales Navigator / Unsplash
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A munkáltatói gondoskodás új szintre lépett: ma már nemcsak juttatásokat adunk, hanem valódi jólléti élményt – mérhető üzleti eredményekkel. Teljes cikk
Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk
A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 5 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 7 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 7 hónapja
- Új irodába költözött a régió egyik legnagyobb bérszámfejtő cége 10 hónapja
- Hogyan szervezzük ki a toborzási folyamatot? Mi fán terem az RPO? 12 hónapja
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 éve
- Három cég a milliárdos bevételi sávban - változatlan a sorrend az élen a kiszervezett HR és bérszámfejtési szolgáltatásokkal foglalkozó legnagyobb cégek körében 1 éve
- Kacérkodsz a digitális nomád életformával? Így lehet utazva dolgozni 2 éve
- Hogyan befolyásolja a munkavállalói élményt a bérszámfejtés outsourcingja? 2 éve
- Bővül a Fressnapf szolgáltatóközpontja Budapesten 2 éve
- Felforgatta a bérszámfejtést az új Mt. 2 éve