kapubanner for mobile
Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 17 éve

Coachnak születni kell

Ahhoz, hogy coachok legyünk, nem elég megtanulni az alapfogásokat, rá is kell érezni az embereket mozgató erőkre, tudni kell megragadni azokat, hogy a helyes útra tereljük a kihívások előtt álló vezetőket. Összeállításunkból kiderül, milyen alapvető készségek szükségesek ahhoz, hogy sikeres coachok legyünk.

images

Nincs olyan, aki 3 évesen arra a kérdésre, hogy mi leszel, ha nagy leszel, azt válaszolta volna a tűzoltó és a tanár helyett, hogy business coach. Mégis, coachnak nem elég tanulni, arra születni kell, azaz nem az dönti el, hogy kiből lesz jó coach, hogy milyen az alapvégzettsége.

Ahogy az International Coach Federation nemzetközi felmérése is mutatta, nagyon vegyes a kép mind iskolai végzettség, mind üzleti tapasztalat alapján. Iskolai végzettség szerint vannak közgazdászok, pszichológusok, mérnökök és még sorolhatnánk, munkahelyi tapasztalat alapján pedig még színesebb lehet a paletta. Vannak, akik előtte HR területen dolgoztak, vannak, akik vezetési tanácsadók voltak, vagy trénerek, és sorolhatnánk még a listát. Az alábbi business coachok más-más hátterűek, korábbi munkatapasztalatuk során más-más kifejlesztett képesség, készség előnyét kamatoztathatják most már coaching ügyfeleik esetében. Azért jó, hogy ilyen széles a választék, mert így mindenki megtalálhatja a személyiségének leginkább megfelelő coachot.


Tanácsadóból sikeres coach



Soós Judit 6 évig vezetési tanácsadó volt. Véleménye szerint a tanácsadás és a coaching között sok a hasonlóság. Mégis van több alapvető különbség is a coach és a tanácsadó között. Egyrészt a tanácsadónak egy bizonyos szakmai területen az ügyfelénél lényegesen többet kell tudnia (adótanácsadás, jog, marketing...), hiszen megoldást kell nyújtania a problémára. A coachnak nem az a feladata, hogy megmondja a jó megoldást, csak segíthet az alternatívák feltárásában, megfelelő kérdéseivel segíti ügyfelét a számára optimális megoldás megtalálásban, majd a coach támogatja ügyfelét az általa kiválasztott út megtételében. Másrészt míg egy nagy tanácsadócég egy nagyvállalatnál bedolgozva bármilyen nem várt esemény (pl. lebetegedés) esetén tudja pótolni a tanácsadót, addig a coachingnál nem játszható el ugyanez, hiszen az egy teljesen személyfüggő, nem helyettesíthető kapcsolat.

A harmadik jelentős különbség továbbá, hogy más témákkal, kihívásokkal keresnek meg egy tanácsadót, és mással egy coachot. A coaching során maga az ügyfél kíván fejlődni, s csak akkor engedi el a coachát, ha ez bekövetkezett; onnantól önjáróvá válik, amihez elengedhetetlen, hogy a coach véletlenül se alakítson ki függő viszonyt ügyfelével - szemben a tanácsadóval, akinek nem áll érdekében, hogy tudását átadja, hiszen jövőre is szeretné eladni szakértelmét. Judit a vezetési tanácsadási tapasztalat után nem kezdett rögtön coach szakmába, először elvégezte a pszichológia szakot a közgazdász diplomája mellé, majd továbbfejlesztette az értő hallgatás és kérdezéstechnikát, ami mindkettő elengedhetetlen egy jó coachnál.


Fontos a személyes kapcsolat



Kurucz Balázs 8 évig trénerként dolgozott (ő is vezetői tanácsadóból lett tréner), de nem divatból írja már pár éve a névjegyére, hogy business coach: ő is egyetért azzal, hogy a két szakterületen bár vannak átfedések, ez mégis nagyon más. Egyrészt míg a tréner egyszerre 10-12 emberrel dolgozik, a coach személyre szabott fejlesztéssel foglalkozik, így ebből adódik, hogy sokkal többet kell készülnie egy-egy coachingra, nem vehet elő a pendrive-ról kész prezentációkat. Véleménye szerint míg egy tréning után legtöbbször egy héttel már a tréner nevére sem emlékeznek, coaching esetén sokkal erősebb személyes kapcsolatok alakulnak ki, hiszen hosszabbtávú, arról nem is beszélve, hogy egymást választja a coach és a coachee, ellentétben a tréning 10 résztvevőjével. Sok tréningelem használható a coachingok során is, de óvakodni kell azoktól a trénerektől, akik csak a tréningpiac megtorpanása miatt szélesítik ezen szolgáltatással portfoliójukat, hiszen itt sokkal nagyobb empátia szükséges, mint egy tréner esetében.

Benedek Nikoletta HR területen dolgozott évekig, ezért tudta, hogy egy jó vezető egyben coach is, de szerette volna külső coachként is hasznosítani eddigi ismereteit. Szerinte a belső és a külső coach alma és körte, nem egymás konkurenciája. Ideálisnak tartja azon vállalatokat, ahol a vezetők, ha igénylik, lehet belső és külső coachuk is.

Báthory Németh Andrea közel 15-20 évig dolgozott a felsőoktatásban és különböző szakképzési intézményekben, ahol mint óraadó tanár üzleti és kommunikációs tantárgyakat jegyzett. Számára átütő volt azzal szembesülni, hogy mennyivel motiváltabbak a coachee-k a fejlődésben, mint akár a legdrágább MBA képzések hallgatói is. Hosszú évek tapasztalata alapján kifejlődött emberismeretének nagy hasznát veszi business coachként. Számára az volt a legnehezebb - emlékszik vissza a kezdeti időszakra -, hogy míg tanárként elvárták tőle, hogy nála van a "megoldókulcs", s ő tudja a jó választ, most az ügyfelének nem kell azt megmutatnia, csak segíteni a megtalálásban .


Pszichológiai alapokon nyugvó coaching



Madai Krisztina közgazdász végzettsége mellett pszichológus is. Ő is óva int attól, hogy valamely pszichoterapeuta egy nap egy huszárvágással a cégérére fesse fel a coachingot is. Más a fókusz. Míg egy pszichológus főleg a múltban segít feltárni a problémákat, addig a business coach abszolút jövő- és cselekvésorientált. A coach abban segít, hogy ügyfele a jelen helyzetből, és az abban kínálkozó - esetleg eddig fel nem ismert - új lehetőségekből kiindulva hogyan éljen teljesebb és számára még kielégítőbb életet, értve ezalatt mind a személyes, mind pedig a szakmai életpályát. Ez a kulcsa ugyanis annak, hogy miként váljon még sikeresebb vezetővé. Számtalan sikertörténet bizonyítja, hogy néha bizony egészen apró változások, a dolgok új szemszögből való megvizsgálása pillanatok alatt jelentős minőségi változást hozhat az ügyfél életében. Ehhez azonban két dolog mindenképpen kell: az ügyfél elhatározása és a coachcsal együttesen kidolgozott stratégia lépésről-lépésre történő végigjárása. "Szóval, vágj bele és kezdd el! Ha arra vársz, hogy minden úgy legyen, ahogy lennie kell, sosem fogod elkezdeni, mert a dolgok sosincsenek pontosan úgy, ahogy lenniük kell. Kezdd el, és miközben csinálod, miközben haladsz, helyükre teszed a dolgokat, úgy ahogy lenniük kell."

Oborni Katalin eredetileg nem az üzleti világból indult. Coach képességeit más szakterületeken fejlesztette ki. Bölcsészdiplomái megszerzése után művészetterápiát tanult és tréneri tapasztalatokat szerzett. Majd ezt követően tanulta meg az üzleti világ alapösszefüggéseit és döntött a business coach pálya mellett. Nagy előnyének tartja, hogy empátiája sokkal erősebb, mint a legtöbb coaché, és nem látnak benne versenytársat az ügyfelek, így sokkal gyorsabban meg tudja nyitni őket és hamarabb tudnak elkezdeni dolgozni.


Színes vezetői múlttal könnyebb coachcsá válni



Hegedűs Dóra úgy véli, sokszor azért tud hatékonyan segíteni ügyfelének a jobb vezetővé válás rögös útján, mert ő maga is végigjárta azt. Teljesen megérti, amikor ügyfele arról panaszkodik, hogy nehezére esik negatív visszajelzést adni beosztottjának, mivel tudja, milyen klasszikus bakikat követnek el a kezdő vezetők. Dolgozott multinál és vállalkozóként, marketing és pénzügyi területen, jártas a civil szférában és az expatek között. Meggyőződése, hogy mindennek alapja az önismeret, amelybe sohasem késő belevágni, az eredménye pedig megfizethetetlen. Hosszútávon csak az tud sikeres és elégedett vezető és ember maradni, aki hajlandó saját magára is időt, energiát fordítani. Nem a beosztottak és a vállalat átalakítása jelent megoldást egy nehéz helyzetre, mert a változás bennünk kezdődik, s az hat a környezetre. Ahogy önmagunkban meglátjuk a feladatot és a megoldást is egyben a coach segítségével, ezzel párhuzamosan kezdenek a körülményeink, a kapcsolataink is javulni.


Coachee-ból lett coach



Komócsin Laura, ma az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke. Laura végigjárta a ranglétrát, azaz először 3 fős csapatot vezetett, majd egyre nőtt a létszám. Amikor 140 diplomás beosztottja volt, lett saját belső coacha. Laura nagyon sokat tanult tőle, és ennek is köszönheti, hogy most már ő sem mint vezető, hanem mint vezetők támogatója dolgozik. Nem okoz számára gondot, hogy nem Ő aratja most a sikereket, hanem ügyfelei, mert ő csak a háttérből segíti a munkájukat. Örömmel veszi meg azon újságokat, amelyek címlapján szerepelnek olyanok, akikből kihozta a legjobbat, hogy sikeres és nem utolsó sorban: elégedett, boldog vezetők legyenek.

Paraszt Imre, HR Portal
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk

Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon

Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk