kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Covid-mentes, biztonságos munkahely: Minden, ami rajtunk múlik

Az őszi-téli időszakban minden évben felüti a fejét az influenza, amit mindannyian szeretnénk elkerülni, most azonban ennél is nagyobb kihívást jelent munkaadónak és munkavállalónak egyaránt a COVID terjedésének megelőzése.

Dr. Ruzsás Éva belgyógyász-kardiológus, foglalkozás-egészségügyi szakorvos, a Doktor24 Foglalkozás-egészségügyi orvosigazgatója a koronavírus-járvány kezdete óta nem csak a hazai rendelkezések és a WHO ajánlásai terén naprakész, hanem több, témába vágó nemzetközi online konferencián is részt vett (például az ICOH vagy az ACOEM szervezésében), így sok hasznos információval szolgált a munkahelyi prevencióval kapcsolatban.

Menni vagy maradni?


Ahogy a szakértő mondja, a foglalkozás-egészségügyben dolgozók vállára mindig is nagy felelősség nehezedik, hiszen sok esetben munkahelyek működéséről és működtetéséről döntenek, ami a jelenlegi speciális helyzetben - amikor a munkahelyek megtartása mindannyiunk számára fontos cél - még nagyobb kihívások elé állítják őket. „A mostani időszakban leggyakrabban felmerülő kérdések egyike az, hogy kik azok a munkavállalók, akik bemehetnek a munkahelyükre és ott biztonságban dolgozhatnak, annak ellenére, hogy a kollégák közül valakinek pozitív lett a koronavírus tesztje. Ebben az esetben a hatósági határozat és a cégvezetés egyéni mérlegelése dönt. A kontaktkutatással kapcsolatban is élénk a partnereink érdeklődése, közülük sokan nyitottak a fizetős vizsgálatok elvégzésére is annak érdekében, hogy tovább fokozzák a munkahelyi biztonságot” - osztja meg Ruzsás doktornő.

Gyorsan változó szabályok


A járvány ideje alatt előfordul, hogy napról-napra változnak a szakmai ajánlások, amelyekkel nem mindig könnyű lépést tartania a cégeknek. Tavasszal például jóval szigorúbbnak bizonyultak a munkahelyi beléptetéskor alkalmazott testhőmérséklet mérésével kapcsolatos rendelkezések, így a testhőmérséklet határt 37,2-37,4 °C között jelölték ki. A jelenlegi álláspont szerint az oktatási intézményekben 37,8 °C-os értéknél húzták meg a határt, amit a munkaadók közül is sokan alapul vettek a szabályaik kialakításakor. „Fontos még ezen kívül az igen alapos, igazoltan vírusölő hatású tisztítószerekkel végzett takarítás, a munkaeszközök gyakori fertőtlenítése és a kézfertőtlenítők elhelyezése a munkaterületen, a mosdóknál, valamint az öltözők és az étkezők közelében” - folytatja az orvosigazgató, aki örömmel látja, hogy a tavaszi hullámot követően a legtöbb helyen törekedtek arra, hogy a megfelelő biztonsági intézkedések betartása mellett újra megnyissák a korábban lezárt részlegeket, munkaterületeket.

Kell-e maszkot viselni az irodában?


Szerencsére ma már a helyes maszkviselésről is sokat tudnak az emberek, és személy szerint azt is nagyon örömtelinek tartom, hogy egyre több helyen teszik kötelezővé a szájmaszk használatát. A munkaadók házon belül érvényre juttathatnak a hivatalos jogszabályoknál szigorúbb előírásokat, melyek értelmében egyes munkaterületeken kötelezővé tehetik a maszkviselést akár a teljes munkaidőben és egyéb biztonsági intézkedéseket hozhatnak” - részletezi Dr. Ruzsás Éva, aki a partnerekkel történő egyeztetések során mindig kihangsúlyozta a szájmaszkok helyes viselésének fontosságát. Az irodákban annyi enyhítés megengedett a szakértő szerint, hogy a számítógép előtt ülve - az íróasztalok között minden esetben tartva a biztonsági távolságot és a munkaterek között biztosítva a megfelelő izolációt - maszk nélkül tegyék a dolgukat a munkatársak, ha viszont felállnak, mindenképpen fel kell venniük a szájmaszkot.

Biztos távolságban


A munkahelyi biztonság megteremtése és fenntartása nem csak a fizikai feltételeken múlik, hanem a szervezés is komoly szerephez jut: „Partnereinknek a járvány első hullámát követő visszatérés során azt javasoltuk, hogy a kollégákat fokozatosan engedjék be újra a munkahelyükre: sok helyen kezdetben csak a dolgozók egyharmada járt be, a többiek csak később, a fokozatosság elve alapján csatlakozhattak. Az a megoldás is optimálisnak bizonyult, amikor fele-fele arányban osztották el a home office és az irodai munkavégzést a munkavállalók között, a csoportok pedig bizonyos időközönként (ideális esetben minimum 2 hetente) váltották egymást, így megvalósítva a home office ideje alatt a karantén leteltét is.” A doktornő szerint a kollégák közötti izoláció biztosításához nagyban hozzájárult a plasztik elválasztófalak emelése, amelyek nem csak a számítógépes állomásokat szeparálja el egymástól, hanem a gyártósorok mellett dolgozók biztonságát is növeli. Ahol megvalósítható, a fentieken túl sokat nyom a latban a különféle levegőfertőtlenítő berendezések működtetése, a munkaterek, az öltözők, az étkezők vagy például a raktárak ózonos fertőtlenítése. A friss levegő beengedése és a levegőcsere mindenképpen ajánlott, ez a gyakori szellőztetés mellett a légkondicionálóval is könnyen megvalósítható. (A levegőt áramoltató rendszert a jelen helyzetben kulcsfontosságú soron kívül és a korábbinál nagyobb gyakorisággal tisztítani, fertőtleníteni és ellenőriztetni!)

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen emelkednek a munkavédelmi és munkaügyi bírságok márciustól

A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk

40 év óta először szigorítottak a dolgozókat a veszélyes anyagoktól védő szabályokon

Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk

Magánügy a dolgozó egészsége vagy éppen ellenkezőleg?

Miért komoly probléma az egészséges (munkában)megtartási HR-stratégia hiánya? - teszi fel a kérdést Papp Tamás István HR szakember. Decemberben az... Teljes cikk