kapubanner for mobile
Szerző: Kis Eszter
Megjelent: 10 éve

És ha elkallódik...





Maga a fogadó családoknál történő elhelyezés is a kiutazók nagyobb biztonságát hivatott szolgálni. Családi környezetben, a fogadó szülők vigyázó szeme mellett kisebb az esélye annak, hogy a gyerek a csereév alatt "elkallódjon"; rossz társaságba keveredjen, vagy olyan csábításnak engedjen, ami ebben a korban a tinédzsereket jellemzően vonzza.

A fogadó család mellett a szervezet önkéntesei segítik a diákokat a beilleszkedésben vagy az idegen környezet és nyelv jelentette kihívások leküzdésében. A helyi önkéntesekhez bátran fordulhatnak a diákok, hiszen ők maguk is korábban cserediákok voltak, vagy a gyerekük utazott ki, vagy fogadtak diákot. Tehát mindenképpen nagy tapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy a csereprogram során felmerülő nehézségek megoldásához hathatós támogatást nyújtsanak.

A diákok a fogadó ország AFS partnerirodájához is bármikor fordulhatnak. Minden partneriroda egy 24 órában elérhető mobilszámon folyamatosan készen áll, hogy segítsen.

De nem is kell feltétlenül egyből a veszélyekre gondolnunk, hiszen egyszerű együttélési, beilleszkedési nehézségek bármikor felléphetnek. Természetesen bármennyire is igyekszünk jól összerendelni a diákot a fogadó családdal, mindannyian tudjuk, hogy lakva ismerik meg egymást. A csereprogram során kiderülhet, hogy mégsem tudnak kölcsönösen jó tapasztalatokat, élményeket szerezni a másik kultúrájának megismeréséből. Ilyen esetben, ha ez az AFS tudomására jut, akkor a helyi önkéntesek és a partneriroda segít megoldani a helyzetet. Első körben megpróbálják feltárni a problémákat a diák és a család közötti mediálással. Sok esetben egyszerűen arról van szó, hogy nem jól kommunikálnak egymással; nem beszélnek a problémákról, vagy elbeszélnek egymás mellett, vagy csak szimplán félreértés történt. Ha a konfliktust nem sikerül kezelni, vagy ez átmenetinek bizonyul, akkor a családcsere lehet megoldás. Ennek lebonyolítását is a szervezet végzi. A családi életben felmerülő nehézségekhez hasonlóan az iskolában is adódhatnak problémák, amiknek megoldásában a diákok szintén támaszkodhatnak az AFS-re.”


Tanulás, ismerkedés más kultúrával



A csereidőszak nem egyszerűen a nyelvtanulásról szól, hanem interkulturális tanulási folyamat is, amit leginkább a gyakorlatban lehet megvalósítani, a mindennapokban, amit a diák a fogadó családoknál él meg. Mindez a tapasztalat később, egy munkahelyen is kamatoztatható, mondta Bangáné Jarecsni Rita.

„Az interkulturális tanulás egyben egy nem-formális ismeretszerzés is, amit az iskolapadból, teóriákból és történetekből nehéz elsajátítani. Ezt a tudást kiválóan tudják majd a későbbiekben, munkahelyüket alkalmazni azok a diákok, akik kereskedelemmel, vagy diplomáciával fognak foglalkozni, vagy csak egyszerűen nemzetközi környezetben, külföldiekkel dolgoznak majd együtt.”


Akik ide jönnek



A diákcsere persze a másik irányban is működik, vagyis magyar családok is fogadnak külföldi diákokat, Jarecsni Rita szerint sokan nyitottak is erre. „A fogadásnak nincsenek szigorú követelményei. Mi azt szoktuk mondani, hogy elég egy plusz ágy, egy plusz tányér és sok-sok szeretet. Fontos tudni azonban, hogy a cserediák fogadására vállalkozó családok nem kapnak a fogadásért juttatást. Részleges költségtérítést nyújtunk, de az nem fedezi a fogadással járó többletterheket. Tehát elsősorban olyan családok fogadnak, akik élvezik a fogadással járó interkulturális élményt.”

Diákok pedig nem csak tanulni, hanem munkatapasztalatot szerezni is érkeznek Magyarországra az Európai Uniós „Lifelong Learning” Leonardo – mobilitási program keretében. (Az idei évtől ez a program is az Erasmus + része.) Mint az egyik közvetítő szervezet a Wexedu Alapítvány képvieselője Pataki Judit elmondta, ők finn, dán, norvég, ír és francia intézményekkel vannak kapcsolatban, így ezekből érkeznek a diákok. Magyarországon pedig szakközép- és szakiskolákkal, illetve kis és középvállalkozásokkal, akik készek ezeknek a fiataloknak a fogadására. Általában a diákok három hét és két hónap közötti időszakot töltenek itt, így a nagyobb cégek ilyen rövid periódusokra kevésbé rugalmasak.

A fiataloknak itt is cél a nyelvgyakorlás, - a közös kommunikáció nyelve általában az angol -amellett, hogy egy kicsit egy cukrászda, autószerelő műhely, raktár, étterem, egy grafikus vagy lakatos, hegesztő, szakács munkájába is bepillantanak, besegítenek. Van, ahol néhány nap után akár ténylegesen is tudnak segíteni a munkában, máshol az időtartam függvényében inkább egy kis gyakorlati ízelítőről van szó.

A gyakornok költségeit ebben a programban az EU finanszírozza, a munáltatók, iskolák részéről a dolog önkéntes. Az alapítvány pedig közvetítőként működik, minden adminisztratív és szervezési feladatot elintéznek, tartanak egy nyelvi-kulturális bevezetőt a fiataloknak, az első időszakban segítik őket eligazodni, de aztán egyedül járnak munkába, hiszen a folyamatnak az önállósodás is része. A programban történt részvételről a fiatalok Europasst kapnak.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Cserediák programok - kiben bízzunk?
2. oldal - És ha elkallódik...
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk