Drágán add... az interimet!
Mennyibe kerül egy interim menedzser? Drágább-e az interim, mint az alkalmazott menedzser? Megéri-e interim menedzsert igénybe venni? Miért ilyen drága egy interim? - az ilyen, és ehhez hasonló kérdések gyakran merülnek fel újságírókkal és ügyfelekkel folytatott beszélgetések során. Érdemes ezért körbejárni és megválaszolni őket.
A cégtulajdonosok, cégvezetők, HR vezetők általában egy Excel táblában szeretnék egyértelműen kimutatva látni, hogy az interim menedzsment-szolgáltatás igénybevétele nem kerül többe, mint egy alkalmazott menedzser költsége. Természetesen a mérhetőség fontos dolog, de vannak helyzetek, amikor bizony el kell engedni az Excel táblát, vannak ugyanis dolgok, amelyek kívül esnek ezen.
Elsősorban az alapkérdést kell néznünk. Ez pedig nagyon egyszerű: van vagy nincs? Van-e belső erőforrás vagy nincs? Mert miről is van szó, miért merül fel az interim menedzsment eszköz igénybevételének a lehetősége? Azért, mert valamilyen hiányállapot van a szervezetben: kapacitás-, tudás-, vagy tapasztalathiány. Ha meg tudnák oldani belső erőforrásból, akkor nem kellene interim menedzser. A lényeg, hogy az interim menedzser meg tudja csinálni azt, amit a cég belső erőforrásokból nem tud megoldani.
Az interim menedzsment eszköz igénybevételével olyan helyzetekből találnak kiutat a cégek, olyan nehéz helyzeteket tudnak átvészelni, olyan projekteket tudnak megvalósítani, amire nem lettek volna képesek enélkül. Egy cégvezetőnek, cégtulajdonosnak, aki erről dönt, pontosan ezt kell mérlegelnie, megéreznie. És ezt semmilyen táblázat sem fogja kimutatni.
Mit mivel hasonlítunk?
Bár sokan tudják, nem lehet elégszer ismételni: az interim menedzser napidíjat kap, de csakis a ledolgozott napokra! Vagyis, ha éppen nem dolgozik az adott ügyfélnek, mert például vizsgázik, vitorlázik vagy síel (alkalmazottként szabadságon van kifejezést használnánk erre), akkor azokra a napokra nem kap napidíjat. Ha esetleg beteg, természetesen akkor sem. Ez -az interim menedzsment - ugyanis egy szolgáltatás, amit az esetek többségében az ügyfél irodájában, telephelyén, gyárában stb. nyújt az interim menedzser. Bizonyos esetekben előfordul, hogy home office-ból dolgozik. Az interim menedzser saját eszközeit (autóját, laptopját) használja, vagyis számára ezeket nem kell megvenni, beszerezni, biztosítani.
Ezzel szemben az alkalmazott vezető fizetést kap, amire további költségek rakódnak. A járulékokon, adókon kívül a cég fizeti az autóját, telefonját, fizetést kap szabadsága és betegsége alatt is. Továbbá van fejvadászat díja, bónusz, felmondási idő alatti fizetés, képzések költsége, hogy csak a legnagyobb tételeket említsük. Lehetne még folytatni a sort. Ebből látszik, hogy pusztán a napidíjat és az alkalmazotti havi fizetést összehasonlítani merő botorság: almát körtével mérnénk össze. Óvakodjunk tehát ettől a felületes összevetéstől! Ha már számolunk, akkor minden tételt vegyünk bele az Excel táblánkba, ne csak a bruttó fizetést.
Díjazás a prémium-szolgáltatáshoz méltóan
Az a megfigyelésem, hogy az interim menedzser napidíját általában mindenki az alkalmazott menedzser bérével akarja összehasonlítani, miközben a tanácsadók napidíjával nem szokták. Nyugat-Európában egyértelműen alacsonyabb az interim menedzserek napidíja, mint a senior tanácsadóké, és Magyarországon is hasonlót tapasztalunk. Érdekes, hogy amit a piac elfogad a tanácsadóktól, valahogy másként értelmezi azt interim menedzsment szolgáltatás esetén.
Igen, el kell fogadni, hogy az interim menedzsmentnek annyi az ára, amennyi. Európában átlagosan 1200 euró a napidíj. Németországban 1200-1700 euró egy interim első számú vezető napdíja, míg Magyarországon ez 800-1200 euró között mozog. Itthon inkább keresik a funkcionális interim menedzsereket, 600-900 eurós napidíjjal.
Nem is szerencsés azt a minősítést használni, hogy olcsó vagy drága. Egyszerűen pont annyi, amennyit ezek az emberek, az interim menedzserek, pontosabban az általuk nyújtott szolgáltatás megér. Senki sem született interim menedzsernek. Ezekben a napidíjakban sok-sok év kemény munkája, vezetői és szakmai tapasztalata, sok tréning, képzés, több évtizedes operatív vezetői tapasztalat van benne. Éppen ez teszi lehetővé, hogy azokat a helyzeteket, speciális feladatokat meg tudják oldani az interim menedzserek, amiért az ügyfelek szerződtetik őket. 20-30 év alatt felhalmozott, és folyamatosan tovább fejlődő, bővülő szakmai kognitív sémák teszik őket képessé ennek a szolgáltatásnak a nyújtására.
Fontos, hogy a piac, a vállalatok megértsék és elfogadják: prémium-szolgáltatásról van szó. "Szuperhőst" kapnak az interim menedzser személyében, aki egyszerre operatív menedzser, tanácsadó, változásmenedzser, és ha kell, egyben coach is. Az interim menedzser napidíja összhangban van azzal a prémium-szolgáltatással, amit nyújt. Egy vadonatúj 5-ös BMW-t sem akar senki sem 3 millió forintért venni, vélhetőleg, hiszen tudható, hogy az ára jelentősen magasabb. Így gondoljunk hát az interim menedzserre is!
Az árazás fontos kérdés más szempontból is. Amikor banki hitelt akarunk felvenni, akkor tökéletesen tudjuk, hogy mi az a sáv, amiben a kamatszázalék mozoghat. Egyértelmű, hogy mennyi az alsó határ, és mennyi a felső. Ugyanígy működik ez az interim menedzsment esetében is. Amennyiben a napidíj kilóg a felső sávból, és jóval alacsonyabb az alsó határnál, akkor gyanakodjunk, hogy valami nem stimmel. Ne arra törekedjünk, hogy olcsó interim menedzsert találjunk, hanem, hogy az adott projektre, feladatra leginkább megfelelő interim menedzsert válasszuk!
Magyari Éva
interim menedzsment szakértő
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A 2024-es évben a visszaélés-bejelentések 55%-a HR-hez kapcsolódó panaszokból származott, ami jól mutatja, hogy a hagyományos HR-keretek már nem... Teljes cikk
Ha bizonyos tényezők teljesülnek, a munkavállalók hajlandóbbak nagyobb erőfeszítést tenni a célok elérése érdekében, ha viszont valamelyik elem... Teljes cikk
Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a... Teljes cikk
- Ez lett a legfontosabb készség, avagy "superskill" a munkaerőpiacon 6 hónapja
- Hogyan segíthet a keleti filozófia a sikeres vállalatvezetésben? 7 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 7 hónapja
- Temetőgondnok, bonsai, hintaszék: avagy miért van szüksége a vezetőnek humorérzékre? 8 hónapja
- Utánfutó vagy Úttörő a HR az Ön cégében? Hallja az idők szavát? 9 hónapja
- Operatív menedzser 12 hónapja
- Egy civil szervezet működésében is sokat segíthet egy korszerű CRM rendszer 12 hónapja
- Olimpia 2024: Vezetői tízpróba 12 hónapja
- A hozzáállás és az AI tudás lesz a döntő az állásra jelentkezésnél 12 hónapja
- Mennyit keresnek a salesesek / értékesítők? 13 hónapja
- Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek? 1 éve