Megjelent: 6 éve

Egy vállalatnak a leggyengébb munkatárs kerül a legtöbbe

A cégek alig húsz százaléka méri a toborzási és munkaerő integrálási folyamat minden elemét. Az erős munkáltatói márkával rendelkező cégek ötven százalékkal kevesebbet költenek toborzásra. Az erős munkáltatói márka, a vonzó munkahely mintegy harminc százalékkal csökkenti a fluktuációt - áll a lapunknak eljuttatott sajtóanyagban.

images

Egyre gyakrabban hallani, hogy aktív Facebook jelenléttel milyen mértékben növelhető az adott cég ismertsége, vagy hogy egy-egy jól sikerült Facebook kampányt követően mennyivel többen jelentkeznek egy adott céghez dolgozni. A TMP Worldwide, a munkáltatói márka építéssel foglalkozó cég ennél jóval árnyaltabb megközelítést javasol: a toborzás, a kiválasztás, a munkába állás és a munkavégzés teljes folyamatát érdemes egy cégnek néznie és mérnie ahhoz, hogy valóban reálisan tudja megítélni, mennyire hatékonyan építi munkáltatói márkáját. A JobGrouphoz tartozó BrandJob ügyvezető igazgatója szerint nem általában érdemes vonzónak lenni, hanem a legfontosabb célcsoportok szemében kell adott szempontok alapján kiválóságra törekedni.

A LinkedIn nemrég végzett kutatása szerint az erős munkáltatói márkával rendelkező cégek ötven százalékkal kell kevesebbet költeniük a munkaerő toborzására, mint versenytársaik. Ugyanez a kutatás megállapítja, hogy a jól ismert és vonzó cégek nagyobb figyelmet vívnak ki, és egy-egy kampányuk is nagyobb válaszadási eredményt ér el, a tőlük érkező állásajánlatokat nagyobb arányban fogadják el a jelöltek, és hogy az erős munkáltatói márka akár még a jóval alacsonyabb bérajánlatot is képes ellensúlyozni - olvasható a közleményben.

A TMP Worldwide által kidolgozott modell szerint a vonzó munkáltatói márka építése ellenkezőképp zajlik, mint a hagyományos termék márka kialakítása. A munkaerővonzás kialakításához abból kell kiindulni, mit szeretne a cég, milyen munkavállalókat akar megnyerni magának. Hogyan lehet ezeket a személyeket körülírni, milyen tulajdonságokkal rendelkezzenek? Ezt követően érdemes a munkáltatói márka jellemzőit megfogalmazni. Nem elég egy cégnek azt állítania, hogy a legvonzóbb munkaadó akar lenni, azt kell valójában meghatároznia, hogy milyen szempontok alapján, milyen területeken akarja felülmúlni a versenytársakat. A lehetséges munkavállalók szemszögéből hová pozicionálja magát a cég? Legutoljára következik végül a marketing, a munkáltatói márka megjelenítése. A tanácsadó cég ajánlása szerint itt arra érdemes törekedni, hogy adott költségkeretből a legjobb eszközök megtalálásával a maximális eredményt lehessen kihozni.

A folyamat minden elemére kialakíthatóak a megfelelő mérési rendszerek. Ezek közös jellemzője, hogy a lehetséges munkavállalóval való kapcsolat minden fázisát, és így a teljes alkalmazási ciklust számszerűsíti a cég. A munkáltatói márka erejét és így a kialakítására, megerősítésére történt ráfordítások megítélését a számokból létrehozott indexek mutatják, ezek alakulása az évek során pedig fontos jellemzője a munkáltatói márka építésének. A TMP egy tavalyi kutatás során 250 multinacionális ügyfelét kérdezte meg azok mérési rendszereiről, és ez alapján alig húsz százalékukról lehetett elmondani, hogy a toborzástól a sikeres beilleszkedésig tartó folyamat minden egyes szakaszát mérné és ennek eredményeit bedolgozná a munkáltatói márka építésének folyamatába.

- A folyamat minden elemében történő mérést nemzetközileg is csak a cégek töredéke végzi - mondja Hadi László, a BrandJob ügyvezető igazgatója. Szeretnék minél több partnerükkel elfogadtatni, hogy ne pusztán kampányokban gondolkodjon, hanem figyelje, mérje a márkaérték alakulását és a frissen toborzott munkatársak teljesítményét is. A költségközpontú szemlélettel szemben a hozzáadott értékre szeretnék helyezni a hangsúlyt. Legtöbbe ugyanis az a munkatárs kerül, aki nem marad a cégnél. - Az új munkatárs toborozására, megtalálására, felvételére és integrálására fordított költség nem egyszer meghaladja egy munkatárs éves költségét, vagyis némi leegyszerűsítéssel a gyenge munkaerő felvétele kétszer többe kerül. Az is a hozzáadott érték gondolatát igazolja, hogy az erős munkáltatói márkával rendelkező cégek esetében átlagosan 28-30 százalékkal alacsonyabb a fluktuáció, mint a versenytársaknál. Végül pedig a toborzás folyamatáról és a munkáltatói márka jellemzőiről azokat kellene célzottan megkérdezni, akik ezt a legélesebben látják, mégpedig az új belépőket. Ők azok, akik pontosan tudják, hogy milyen kép alapján és milyen benyomások hatására mondtak igent, és bőrükön érzik a munkavállalás első tapasztalatait. Ha az új belépők mindezekről pozitívan nyilatkoznak, akkor jó eséllyel fogják másoknak is ajánlani a céget, márpedig az ajánlásnál olcsóbb toborzási módszert nem ismer a szakma - összegezte Hadi László.
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Koronavírus és GDPR: van feladat bőven!

A koronavírussal kapcsolatos protokollok kialakításakor elkerülhetetlen a megfelelő adatkezelési szabályzatok készítése és az adatkezelési... Teljes cikk

Erre figyeljen a katás, ha nem akarja, hogy a NAV jól megadóztassa

A kisadózók tételes adózásával (kata) kapcsolatban tavaly novemberben hajmeresztő szigorítási tervek kerültek elő, amiket utóbb cáfolt a... Teljes cikk

Vigyázz, jönnek az ellenőrök!

Az ellenőrzésektől mindenki tart, pedig a törvényi előírásoknak való megfelelés a munkáltatónak és a munkavállalónak is érdeke. A HR Portal... Teljes cikk