kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Egyre jobban szereti a luxust a magyar cégvezető

A hazai üzleti döntéshozók fogyasztói preferenciáit és médiahasználati szokásait a Business Elite Survey projekt keretein belül 2018 tavaszán mérte fel az Ipsos.

Az Ipsos közel négy év elteltével ismételte meg egyedi multiclient kutatását, mely alapsokaságát a legalább 50 milliós árbevétellel és legalább 6 alkalmazottal bíró vállalatok képezték. Az összesen 528 vezető személyes megkérdezésével összeállt minta régió, cégméret és iparág szerint reprezentálja a hazai vállalatok körét.

A 2014 évi eredményekhez képest jelentős átrendeződés figyelhető meg mind a fogyasztói magatartásban, mind a preferált médiumok rangsorában. A 46-47 év átlagéletkorú, nemek tekintetében kiegyenlített vezetői kör tagjai nagy fogyasztói tudatosságot, tájékozottságot mutatnak, bíznak saját képességeikben és kiemelt célnak tekintik a környezetvédelmet, fenntarthatóságot. Ezzel párhuzamosan 2014-hez képest cégük nyereségességét növekvő arányban helyezik egyéb szempontok elé.

„A hazai manager réteg nyitottabb a luxusmárkák irányába, mint ezelőtt négy évvel, amihez erősödő márkahűség párosul.” - mondta el Kovács Balázs, az Ipsos médiakutatásának vezetője. Mindez az autóhasználat, illetve a luxusórák birtoklása tekintetében kézzel fogható, de nyaralóval is 5-ből 2 vezető rendelkezik már. Az autóhasználatot részleteiben vizsgálva szembetűnik a városi terepjárók (a 2014-ben mért 4%-ról 13%-ra nőtt a felhasználók köre) és a sportautók gyors elterjedése (2% vs. 5%). Továbbra is a német gyártók márkái helyezkednek el a ténylegesen használt autók listája élén (BMW, Audi, Volkswagen), ám az egyes alszegmensek affinitási értékeit vizsgálva olasz, japán és francia márkák is megjelennek a dobogón. A legalább negyedmillió forint értékű luxusórák használata az előző mérés 5%-ához képest 2018-ban már 15%-ot jellemez, míg külföldi nyaralóval a vezetők közel 8%-a rendelkezik. A célcsoport fele látogat magánrendelőket, közel harmadukhoz jár takarítónő, bejárónő.

Sportruházatban a két vezető világmárka, a Nike és az Adidas pozíciója megingathatatlan, a harmadik helytől azonban élesen kirajzolódnak a nemek közti különbségek. Mindkét fogyasztói kör affinitási toplistáján megtalálhatók prémium világmárkák, a nők esetében gyakran designer márkák is. A sörfogyasztás a nemek bontásában nagyságrendi különbséget mutat a férfiak javára, de a preferált márkák sorrendjében is éles határ rajzolódik ki férfiak (Carlsberg, Pilsner Urquell) és nők között (Miller, Hoegaarden). A férfi topvezetők a viszkik irányába mutatnak fokozott érdeklődést, míg az Aperol és a Baileys tipikusan női italként jelenik meg a válaszokban.

„A hazai vezetők médiafogyasztását vizsgálva a legfontosabb következtetése a kutatásnak, hogy a print média annak ellenére veszített közönségéből, hogy presztízse változatlanul erős, minőségi imidzse, egyedi élvezeti értéke megkérdőjelezhetetlen. Az üzleti döntéshozók jellemzően a kínálattal szemben fogalmazták meg kritikájukat, csalódásukat.” - tette hozzá a projekt vezetője. 2014-hez hasonlóan az Adó az egyik legfontosabb és leghitelesebb nyomtatott kiadvány, melyet a legfeljebb havi megjelenésű lapok közül a Piac és Profit és a Magyar Üzleti Világ követ. A vezetők által preferált hetilapok sorrendje nem változott érdemben négy év alatt, továbbra is a HVG áll az élen, melyet a Nők Lapja és a 168 óra követ. Napilapok rangsora a tulajdonosváltásoknak, lapbezárásoknak köszönhetően átrendeződött, ezek következtében alapjaiban esett vissza a piac a vizsgált célcsoporton. A legolvasottabb lapok között a Blikk és a Bors képviseletében az üzleti döntéshozói körben is kiemelkedő elérést mutat a bulvár.



A célcsoporton alapvetően kis elérésű rádiók közül a Kossuth, a Jazzy valamint az Inforádió érdemel említést. Az RTL Klub, TV2 és m1 hármas vezetésével a TV rangsor változatlan az üzleti döntéshozói körben, a legnagyobb eléréssel ugyanakkor az online média jellemezhető. Az Index.hu átvette a vezetést az Oigo.hu-tól 2014-hez képest. Tartja erős pozícióját a HVG.hu, valamint a 24.hu, de nagyot lépett előre a 444.hu.
A kutatás eredményei alapján a vezetői kör számára egyre fontosabb a tájékozódás során a gyorsaság, a mindenkori és kényelmes hozzáférés. Növekvő arányban fizetnének a hazai manegerek online tartalomért (28% szemben a négy évvel ezelőtt mért 20%-kal). Ezzel is összefüggésben a médiumok vélt megbízhatósági rangsorában tovább nőtt az internet dominanciája, míg a print kiadványok erősen visszaestek négy év alatt.
A rendezvények piacán az általános tematikájú, iparágtól független események bírnak a legnagyobb látogatottsággal. Az adóügyeket és munkaerőpiaci trendeket fókuszba állító HVG rendezvények mellett az Üzlet és Stílus konferencia, valamint a Portfolió és a Forbes egyes eseményei számítanak népszerű eventnek az év során.

A mélységében felmért média-, eszköz- és internethasználati, valamint fogyasztói szokások alapján összetett statisztikai módszerrel kialakított vezetői csoportok közül a „kényelmes hedonisták” mutatják a legkarakteresebb vezetői csoportot. Tagjai magasan edukáltak, jelentős női túlsúllyal. Többnyire gyerek nélkül, de párkapcsolatban élők. A hazai döntéshozók ötödét teszik ki a „konzervatív útkeresők”, akik a klasszikus üzleti kapcsolatokban és klasszikus médiában hisznek. Nem tartják fontosnak a megjelenést, a luxus termékek használatát.

A fenntarthatóság, takarékosság, környezettudatosság nem kiemelt szempontok számukra. Az „óvatos realisták” klaszter tagjai az átlagnál nagyobb arányban férfiak. Takarékos, megfontolt vezetők, akik erősen hisznek saját képességeikben. A piaci trendeket, divatirányokat óvatosan követik, fontos számukra a kényelem és a gyorsaság, de bizalmatlanok a digitális innovációkkal szemben. Az „öntudatos innovátorok” körében felülreprezentáltak a női vezetők. Az általuk irányított team mérete a sokasági átlagot jelentősen meghaladó, befolyású vezetők, akik szeretik kezükben tartani az irányítást. A trendek és divatok korlátozott mértékben befolyásolják döntéseiket, racionális gondolkodók, tudásuk naprakész.




  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Friss energia - Tippek a munkahely megújításához

Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk

Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk